Derde kind?

Wij hebben twee heerlijke knullen van 2.5 en 8 maanden oud. Mijn man en ik hebben een wens voor een 3e kindje, maar we wachten er wel mee totdat onze jongste een jaar of 2 is.



Nu is een kennis van mij van mening dat ze om zich heen ziet bij familie en vrienden dat 3 kinderen er altijd 1 teveel is. In praktische dingen, qua drukte, financieel, en er “hangt” er altijd 1 bij als de andere twee aan het spelen zijn.



Moeders van 3 kinderen: wat is jullie ervaring? Ik weet dat jullie je derde kind natuurlijk nooit hadden willen missen en dat je er zielsveel van houdt, maar is het mee of tegen gevallen, een derde kind?

Ik ben geen moeder van 3, maar wel 1 van de 3 :mrgreen: Mag dat ook???



Ik kan me niet herinneren dat bij ons iemand zich het vijfde wiel aan de wagen voelde. Mijn broertje is 6 jaar jonger dan ik en mijn zus is 2,5 jaar jonger. Mijn zus en ik hadden altijd het beste voor met mijn broertje. Die werd flink vertroeteld. Ik denk zelfs zo erg dat hij daarom nu nog vrijgezel is :mrgreen: :wink:



Mijn zus en ik, tja, das een ander verhaal. Wij hadden altijd ruzie. En dat is niet om mijn broertje, maar gewoon botsende karakters. Gelukkig gaat het nu prima en kunnen we niet zonder elkaar :thumbup:



Wij waren gewoon met zijn vijfen thuis. Drie kids en twee volwassenen. Dat was gewoon zo. Ik heb er eigenlijk ook nooit over nagedacht dat er wel eens een “teveel” zou kunnen zijn.



Ik zou er ook wel 3 willen, maar hub trekt daar niet aan. Die vindt 2 voldoende. Ach, we zien wel. Eerst maar eens over een tijdje kijken of ook nummer 2 ons wel gegund is. :pray:

mijn beide ouders zijn 1 van 3 en zeiden dat ook dat het altijd 1 teveel is :think:



hun zijn beide de middelste en hebben het ook beiden zo ervaren



jongste en oudste werden verwend en hun “hingen” er een beetje bij



zelf willen wij misschien ook 3 kinderen… maar het zet je toch aan het denken… :think:

Wij waren thuis ook met 3 (mijn 2 zusjes en ik) en ik heb het wel zo

ervaren…Ik vond en vind dan ook geen leuk aantal.

Maar das mijn persoonlijke mening hoor…

ik heb inmiddels 4 dochters :smiley: en er hangt er geen eentje bij, wel was het voor de middelste even wennen toen dochter nummer 3 werd geboren, zij was ineens de jongste niet meer, maar dat ligt meer aan haar persoonlijkheid dan aan het feit dat nummer drie er kwam, zij is een meisje wat erg veel en graag aandacht wilt hebben, dus voor haar was het even wennen, nu nummer vier er is, heeft er geen eentje er last van, nummer drie vind het juist beter want zij wilde de jongste niet zijn, nu is zij ook een oudere zus :smiley: als het aan mij ligt komt nummer 5 er ook maar dat ziet hubby niet zitten, ik denk dat hij juist het gevoel heeft van er bij hangen :mrgreen: wij meiden onder elkaar zijn echt een eenheid.

ik heb zelf dat gevoel ook… ik wil geen oneven aantal kinderen (thuis waren we met 7 kinderen… als je dan 2 aan 2 wat doet blijft er altijd 1 over) dus of het blijven hier 2 of worden er 4 :mrgreen:

mijn man was de middelste van drie kinderen en daar was geen verschil in, maar er zat wel steeds 3 of 4 jaar tussen de kinderen.



Wij willen graag drie kinderen, mits de leeftijden dicht bij elkaar blijven anders evt een 4e. Nu door een mk zal er misschien wat langere tijd tussen de kids kunnen komen. Ik heb veel neven en nichten vanuit gezinnen van drie en daar is het nergens een probleem. Het is misschien ook wel de manier hoe je er zelf mee omgaat en natuurlijk ook afhankelijk van karakter van de kids.

Mijn audste is 5 mijn middelste 3 en mijn jongste anderhalf jaar en ik ben zwanger van een vierde.



ik vond het kwam plannen wel even wennen en niet altijd even makelijk maar wel onwijs leuk ook al lig ik soms echt uit geput en met hoofdpijn in mijn bed.



kwa geld ja ik merk het alleen in de boodschappen iets dat we drie kinderen hebben ik ben niet meer dan 70 a 80 euro kwijt aan boodschappen.



weg gaan is iets meer oragniseren net als fietsen ik heb in de kerstvakantie gefietst met de drie kinderen dat is geen doen geef ik eerlijk toe.

maar ja ik vind het geweldig een groot gezin.

Ik ben er ook 1 van 3, ook nog de middelste. Heb 2 broers, de oudste en ik schelen 3 jaar en mijn jongste broer en ik schelen 2,5 jaar. Ik heb het nooit als niet prettig ervaren… Ik heb wel tot mijn 14de een grote wens voor een zusje gehad. Daarna zaten mijn oudste broer en ik op 1 lijn en konden heel erg goed door 1 deur…

Ik denk dat het puur aan je zelf ligt hoe je ermee omgaat. Als het werkelijk zo zou zijn dat er met een oneven aantal kinderen 1 kind te ‘veel’ is, dan zijn er ontzettend veel zielige kinderen hier op de wereld…

SJa interessant. Ik wil ook graag (weer vlot) proberen zwanger te worden, maar krijg ook diezelfde reacties over dat 3-effect uit de omgeving. Dan toch maar voor 4 gaan zeker :lol:.

Ik ben er ook een van drie en op sommige gebieden voelde ik me wel het derde wiel ja, maar ja heb dan ook 2 broers en die trokken toch meer naar elkaar toe met spelen enzo. Maar ook veel leuke en goede ervaringen hoor en ondanks de mindere herinneringen wilde ik ook altijd graag 3 kids.



Ben ook blij dat mijn ouders voor een 3e gegaan zijn :mrgreen: :wink:

leuk om te lezen.



Wij willen misschien ook een derde, (zijn daar nog neit helemaal uit, omdat ik erg slecht te pas ben geweest na beide zwangerschappen)

Maar wel leuk om alle meningen te zien.



Denk dat je zelf als ouders er ook veel aan kunt doen om te zorgen dat er neit eentje ‘over’ blijft!

het is puur omdat we ze nogal dicht op elkaar hebben dat het vooral in een zwembad een tikje onhandig is. Ruben heeft nog geen zwemles dus we kunnen ze nog geen van 3en zonder toezicht laten. Maar verder valt het allemaal reuze mee hoor. Ik vind (en vond het zelf thuis ook; ben de oudste van 3, mijn broertjes zijn 2 en 4 jaar jonger dan ik) het vooral een voordeel dat je wat meer te kiezen hebt aan speelkamaraadjes (thuis dan). Verder heb ik niet zoveel practische dingen waar ik tegenaanloop. Voor vervoer van alledrie (en als het moet nog een vriendje/vriendinnetje erbij) heb ik de fiets+fietskar. We wonen dicht bij de stad/winkels etc.

Noch vroeger bij ons thuis noch nu heb ik het gevoel dat er “1 teveel” zou zijn. Ik zou ze geen van 3en voor geen goud willen missen :inlove:

Tuurlijk het is druk, vermoeiend maar ook :inlove:

ik vind het moeilijk hoor, ik heb ook een 3de kindjes wens, maar als ik dnek aan de moeilijke dingen,



de dingen die we graag doen met d ekinderen



zwemmen

dagtochtjes zoals

plopsaland

efteling

toverland

uit eten





als ik denk ga eens bijv met 5 man naar de efteling ,dan ben je een klein kapitaal kwijt alleen al aan entree dan nog eten if wat drinken ,



en met 2 kinderen is het niet goedkoop maar betaalbaar , en dit zijn dingen waar w ezo veel plezier samen aan beleven die willen we ook zeker blijven doen ‘’



hoe denken jullie daar over :think:

wij hebben er bijvoorbeeld vorig jaar voor gekozen om niet echt op vakantie te gaan (behalve het weekje tractatie van mijn ouders voor hun 40-jarig huwelijk) maar dagtochtjes hier in de buurt te maken.

Of met goedkope NS kaartjes een dagje naar het spoormuseum in Utrecht. Het is allemaal idd niet goedkoop maar dat is dan onze keuze ipv een vakantie in het buitenland (waarvan ik denk dat we er de kinderen op deze leeftijd geen bijzonder plezier mee doen en onszelf ook niet :wink: ).



Ja, samen zwemmen is nu nog even een probleem tot Ruben zijn diploma(s) heeft. Maar ach weet je, dat duurt dan nog een jaartje ofzo en dat zingen we dan wel even uit. Nu vragen we dan maar een extra paar handen mee. Peter zwemt elke week om en om met Ruben of Minke.



Het is een kwestie van keuzes maken.

(maar ik was vooral nog zo ontzettend niet klaar met kinderen krijgen na Minke, Jelmer moest er echt nog bij :oops: :inlove: :mrgreen: en goddank hebben we hem mogen krijgen… :inlove: )

Ik ben een moeder van 3 en wij doen leuke dingen met alle drie de kinderen. D.uncan of S.amara voelt zich geen derde wiel, dat weet ik zeker. Ik snap het hele “teveel” verhaal niet maar dat zal wel aan mij liggen.

Lijkt me fantastisch… Ben nu zeker met alleen Elise nog niet klaar, wil zeker een 2e en als dat net zo goed gaat als met Elise komt de 3e er ook… 4 zou ik over na moeten denken, maar vriend wil dat niet. Die zegt na 3 leg ik er zeker weten een knoop in :shock: :lol: We houden wel erg van erop uit gaan, reizen, enz. Maar voor alles is wel een oplossing denk ik hoor… weekendje center parcs is ook leuk en daar kan je echt wel 3 kinderen kwijt in een huisje :slight_smile: Oppas zoeken is misschien wat lastiger, maar goed… we zijn ook pas aan t oefenen voor nr. 2 dus dat zien we tegen die tijd wel ( of misschien komt er met een nr. 2 wel een nr. 3 mee, je weet t nooit :shock: )

Ik ben zelf de jongste van 3. Heb twee oudere broers. Een is 4 jaar ouder en de andere is 7 jaar ouder. Het leeftijdsverschil is misschien te groot, want we deden ieder ons eigen ding en eigen vrienden.

Ik heb er nooit last van gehad.



Zelfs wilden we het, om praktische redenen, bij 2 kids houden, maar we kregen de 3e er gratis bij :inlove:

Het ligt wel in de lijn der verwachtingen dat de jongens wat meer naar elkaar toe gaan trekken, maar dat zien we dan wel weer.

Ik zou het juist wel fijn vinden als ze juist hun eigen dingen zouden hebben…

En mocht Amy wel het buitenbeentje zijn, nemen we gewoon een vriendinnetje van haar mee als we ergens heen gaan :wink:





En wat betreft het praktische: is ons 200% meegevallen!

Wij gingen vroeger altijd 2 of 3 weken op vakantie. Kamperen bij de boer. Een goedkope camping met de tent.



Gaan wij dit jaar ook doen. 2 weken kamperen in de Achterhoek voor 189 euro met onze marktplaats bungalowtent voor 6 personen van 275 euro. :mrgreen:



Dus nee, aan mij heb je een verkeerde dat het allemaal te duur is een derde.



Ik denk dat wanneer het zover zou zijn ik eerder mijn gevoel zou volgen dan voor het praktische zou gaan. Waar een wil is, is een weg.

Mijn oudste 2 schelen net 1 jaar en trekken daardoor ook echt naar elkaar toe de jongste wil wel graag met ze mee spelen maar hij is daar nu nog iets te jong voor.

Mijn man is de oudste van 3 en heeft het nooit als negatief ervaren dat ze met z’n drietjes waren.



Wij zijn deze week naar disneyland parijs geweest en onze jongste is thuis geblven bij een vriendin maar dat was niet omdat er anders eentje teveel was, maar meer omdat hij daar toch niets heeft, hij is er te klein voor en met slaapjes enz was het niet handig.

Als wij een dagje weg gaan gaan meestal de opa’s en oma’s mee zodat we extra handen hebben :wink: maar ook dat is meer omdat zij dat zelf willen en aanbieden.



We willen misschien ooit nog wel een 4e maar nu echt nog niet, vind 3 kids in de leeftijd van 1-3-4 nu precies genoeg wil ook nog wel wat tijd voor mezelf blijven houden.

Als er hier een 4e komt dan is de jongste zeker wel een 4 jaar oud en volgens mij is dan het leeftijdsverschil juist weer te groot om echt iets aan elkaar te hebben dus zo blijf je altijd weer wat hebben, wat niet handig is, ik denk ook niet dat je kan spreken van een even getal is goed en een onevengetal is lastig en "zielig"voor een van de kids…