deken of dekbed

Ik heb gisteren bij Noa een extra dekentje in haar dekbedhoesje gedaan. Ze slaapt nu dus onder twee dekentjes. Maar nou vroeg ik me af of ik dan niet beter een dekbedje kan kopen…is in ieder geval handiger met opmaken en die dekentjes blijven nooit mooi recht zitten zo. Vanaf wanneer mag je kindje eigenlijk onder een dekbedje? En zou het net zo warm zijn als twee dekentjes?

Meestal wordt aangegeven vanaf 2 jaar, je hebt ook verschillende soorten dekbedjes, dikke en dunne. Ik heb er eentje van de Hema die is vrij dik maar Lars slaapt ook niet meer in een slaapzak…sterker nog…hij slaapt ook nooit onder het dekbed maar er bovenop :think: . Dus ik doe hem nu 's avonds sokken aan want anders heeft hij ijskoude voetjes als ik 's nachts bij hem ga kijken.

Lars was trouwens ook nog geen 2 jaar toen we het dekbedje in zijn bed hadden liggen. Het komt natuurlijk ook niet op een maand aan, ook beetje je gevoel volgen denk ik!

Op de dekbedjes staat dat het vanaf 2 jaar mag.

Maar wij hebben al eerder het dekbedje op zijn bed gelegd.

Nu is Tycho geen draaikont en gaat ook niet onderste boven in zijn bed liggen.



Als je kind een echte draaikont is en nog wel eens onder de dekens terecht komt zou ik er wel mee wachten, want een dekbed ademt minder dan alleen dekentjes.

Hier kregen beide kinderen een dekbed in hun ledikantje met hun eerste verjaardag.

De adviezen lopen zo uiteen, hier in NL is het een dekentje want anders… en in bijvoorbeeld duitsland is het een dekbed want dat is…



met 1 jaar konden onze kinderen prima klimmen, klauteren, omdraaien, woelen en van zich af bijten en dus leken ze ons ook prima in staat om dekens of een dekbed van zich af te schudden/schoppen enz.



Wel heb ik altijd knopen aan de hoes gezet als deze er niet op zaten om te zorgen dat de onderkant ook echt dicht kan en ik stopte ze goed strak onderin in.



Nooit een punt geweest, zelfs niet voor woelwater Peter.



Nu hebben ze beide een groter bed en een normaal dekbed, Peter sinds 2 maand en Aniek sinds ruim 1 jaar.

Als je al kiest voor een dekbed, kies er dan eentje van dons en niet eentje van synthetisch materiaal. Dons is ademend.



Wij hebben gewacht tot ruim 2 jaar maar wij hadden ook nooit problemen met verschuivende dekentjes oid. Wat de grootste reden was om over te gaan op een dekbed is inderdaad het instoppen.



Je kunt nog een slaapzak overwegen, dan is 1 dekentje ook voldoende om toe te dekken.

Je kunt nog een slaapzak overwegen, dan is 1 dekentje ook voldoende om toe te dekken.


Ze ligt in een slaapzakje, maar werd twee ochtenden geleden een uur vroeger wakker dan anders met steenkoude handen en voeten.

Ik heb vanmiddag een dekbedje gehaald bij de hema en daar ligt ze nu lekker onder te slapen.

Let er wel op dat een dekbedje warmer is. Het sluit makkelijker aan om het lichaam dan een dekentje die je instopt. Dus regelmatig even controleren of je meisje het niet te warm heeft!

Hier slaapt Rhodé alleen nog maar in een korte mouwen romper onder haar (ikea) dekbedje. Ze werd iedere keer zo zweterig wakker, en dat is natuurlijk helemaal niet fijn.

Samila en Isana kwamen pas onder een dekbedje toen ze naar hun juniorbed gingen. Bij Samila was dat met 2 jaar en Isana was net 2 jaar geweest…

(maar we hebben niet bewust naar de leeftijd gekeken, het kwam gewoon zo uit.)

Cell… wanneer hebben wij jouw bed geïntroduceerd hier… :think: … ik denk dat Saba toen ruim 1 jaar oud was. Ja, ik was best zwanger van Tosca toen. En vanaf dat moment slaapt ze onder een (Pren@t@l) dekbed, een 4-seizoenen. Werkt hetzelfde als bij ons ‘grote mensen’ en ze vindt het heeeeeeeeerlijk. Heb de eerste dagen wel regelmatig gekeken of het allemaal goed ging, maar is nooit een probleem geweest.

Joy heeft een dekbed gehad vlak voor haar 2e jaar, toen ze een peuterbed kreeg. En hoe ze in haar ledikant nooit onder een dekentje bleef liggen, dus altijd slaapzakken! Ligt ze nu prima onder haar dekbed :thumbup:

Julian slaapt nog steeds in zijn ledikant, zodra we verhuisd zijn komt er pas een groot bed en dan krijgt hij een dekbed…om dit nu nog te doen vind ik onnodig.

En als ik dan een dekbed kies dan koop ik een synthetisch, dit omdat wij ze ook allemaal hebben en ik ze gewoon in de wasmachine kan stoppen…dit doe ik dan ook paar keer per jaar met wisseling van seizoenen. Dons ligt wel lichter op je maar doe dit puur voor de hygiene.