Dekbed wassen

Zo, ook hier maar eens een huishoudelijke vraag.

Aangezien mijn zussie me wees op de beestjes die allemaal leven in ons bed, maar eens aan de slag gegaan met het wassen van de kussens (op 60 graden goed te doen). Maar nu zou ik ook graag het donzen 4-seizoenen dekbed willen wassen. Ik heb alleen de labeltjes er vanaf geknipt, dus vraag me af of ik dit ook kan wassen. Wie weet dit?

vaak kan je die niet in je eigen wasmachine wassen omdat hij te groot is of te zwaar wordt…

Ik deed dit wel eens( met een dun en klein 2 pers. deked), maar toen mijn wasmachine ging klapperen ben ik er maar mee gestopt. Zou hem dus naar de stomerij brengen.

Ik breng mijn dekbed altijd naar de stomerij, want het past niet goed in mijn wasmachine en het duurt daarna heel erg lang voordat het droog is.

Volgens dit boek was het zelfs aan te raden om ook dekbedden 1x per jaar in de wasmachine te wassen, ik vraag me alleen af of het ook in de trommel past :think: en om het te laten drogen lijkt mij de winter ook niet het beste seizoen :wink: Dus ik breng ze van de zomer gewoon weer eens naar de stomerij. Kost wat centjes, maar dan weet ik zeker dat het goed komt.

Great minds think alike :mrgreen:

wij hebben gelukkig een 7 kg trommel, daar past het dekbed wel in. Wij hebben een lits jumeaux 4 seizoenen dekbed, die ik dan afzonderlijk in de machine doe, anders past het dus niet. We gebruiken trouwens altijd maar 1 deel, zodat ik altijd een (schone) andere over heb.

Ik was ze op 60 graden en dat gaat prima. 1 x per jaar is voor ons te weinig. Mijn vriend slaapt nauwelijks thuis, maar als hij thuis slaapt zweet hij als een otter. Ik was een dekbed eens in de twee maanden…ook omdat ik dat zelf frisser vind…ruik voor de gein eens aan het voeteneinde van je dekbed :sick:

ook was ik maandelijks de overtrek van het matras. Bij elke bedverschoning (wekelijks) stofzuig ik het matras en draai deze om :thumbup:

Donzen dekbed nooooooit zelf wassen!! :shock:

De isolatiewaarde van dons wordt gemaakt door de vetten die op de donzen veren zitten…dat houdt het ‘pluizig’ zeg maar. Als je gaat wassen in je machine dan was je de halve isolatiewaarde eraf… :frowning:

Kun je het net zo goed weggooien.

Als je graag een dekbed wilt wat je zelf kunt wassen dan kun je het beste een synthetische kopen die machinewasbaar is. :thumbup:

Dons = stomerij

Volgens mij mag dons gewoon in de wasmachine en daarna in de droger met een stuk of 3 tennisballen erbij. Die tennisballen kloppen het dons los.

Bedankt!!!

Dus maar eens richting stomerij ermee. Ik leg trouwens ook altijd maar 1 deel op. Het herfstdeel voor de winter en het zomerdeel in de zomer.

ik zou het niet in de wasmachine doen , meestal gaat dons stinken als je het doet wassen in de wasmachine :think: ik zou het ook naar de stomerij brengen

oe…een dónzen dekbed zou ik iid naar de stomerij brengen maar ik heb wel eens een gewoon éénpersoonsdekbed van mij gewassen in de wasmachine.

@Elka wrote:

Volgens mij mag dons gewoon in de wasmachine en daarna in de droger met een stuk of 3 tennisballen erbij. Die tennisballen kloppen het dons los.

Dit werkt alleen bij synthetische vullingen :wink:

Manlief zijn vader heeft in de dekbedden, matrassen etc gezeten en het stikt hier boven van die dingen… :shifty:

Als je dons in de droger doet met tennisballen dan breken alle veertjes en wordt het juist enorm plat.

Ik was onze donzen dekbedden altijd zelf, en daarna gaan ze de droger in. Minimaal 1x per jaar. Ze houden ons na 11,5 jaar nog steeds warm, dus ik denk er niet over om ze voor veel geld te laten stomen. Maar het zijn wel 1-persoonsdekbedden. 2-persoons zou denk ik niet passen in onze machine.

Kun je wollen dekbedden ook wassen? :think: Of worden het dan babydekbedjes? :lol: :lol: :lol:

ik heb een syntetische voor de honden en die gaan geregeld de kookwas in.

tot nu toe goed overleefd :lol:

@Miepel wrote:

Kun je wollen dekbedden ook wassen? :think: Of worden het dan babydekbedjes? :lol: :lol: :lol:

klinkt grappig hihi maarhet is helaas waar hih het is mij al eens overkomen hih daarna heb ik het maar in de hondenmand gedaan :roll: :mrgreen:

Wol kan wel op wolwasprogramma :wink: Doen wij hier ook. Oa de reden waarom de donzen nog op zolder liggen en de wollen op ons bedje :mrgreen:

@Rhiannon wrote:

Wol kan wel op wolwasprogramma :wink: Doen wij hier ook. Oa de reden waarom de donzen nog op zolder liggen en de wollen op ons bedje :mrgreen:

ja dat klopt wel , alleen woonde wij net samen toen ik dat deed wassen ,hih en ik wist nog niet echt waar alle knopjes voor waren op de wasmachine en ik deed alles dus op de zelfde stand wassen :wall: :mrgreen: vandaar dat ik weet :mrgreen:

@Rhiannon wrote:

Donzen dekbed nooooooit zelf wassen!! :shock:

De isolatiewaarde van dons wordt gemaakt door de vetten die op de donzen veren zitten…dat houdt het ‘pluizig’ zeg maar. Als je gaat wassen in je machine dan was je de halve isolatiewaarde eraf… :frowning:

Kun je het net zo goed weggooien.

Als je graag een dekbed wilt wat je zelf kunt wassen dan kun je het beste een synthetische kopen die machinewasbaar is. :thumbup:

Dons = stomerij

Hier is het wel gelukt hoor. Met een speciale was voor zo,n dekbed. Mn schoonmoeder heeft precies verteld wat ik moest doen.

Eerst wasse op 30 graden. Met dat spul erin. Toen buiten laten hangen tot het bijna droog is. En dan eventjes in de droger met een tennisbal of een schoen. . Hij is nog steeds goed.

maar als je op 30 graden je dekbedje wast gaan er niet veel beestjes dood en dat was toch de bedoeling…

mijn ervaring met (echt) dons en wassen is dus wel dat het dekbed met de jaren slechter en dunner wordt en slechter warm houd…

ik heb gewoon lekker synthesische dekbedden hierzo, ik was ze twee per jaar heel goed of vaker als een van de kids ziek is geweest en heeft overgegeven in bed…