Maandag over een week heb ik een gesprek met de juf van Sam. Omdat Sam op het eind van het jaar is geboren gaat hij niet automatisch over naar groep 2 ofwel derde kleuterklas. In overleg met de juf wordt dat besloten. Nu zitten groep1-2 wel samen in de ochtenden en tot nieuwjaar ook in de middag. Daarna worden de twee groepen gesplits in de namiddag omdat de kindjes die in groep 2 zitten al beginnen met lezen, schrijven en rekenen.
We zijn zelf voorstander om Sam naar groep 2 te laten gaan. Maar goed de juf heeft daar misschien beter zicht op en we hebben ook geen vergelijkingsmateriaal.
Zijn hier nog mama’s met hetzelfde probleem-dillema en hoe kijken jullie daar tegenaan.
Wat moet je kind uiteindelijk kunnen om naar groep 2 te gaan?
Hoe oud is je zoon?
Mijn zoon is van maart en mij is verteld dat hij toch wel 2,5 jaar in groep 1/2 zal blijven. Behalve als ze merken dat hij heel erg voor ligt maar volgens mij is hij gewoon gemiddeld…
Ik denk dat vooral een juf er het meeste zicht op heeft.
Er zijn heel veel ouders die hun kind slimmer zien of vinden dat ze voor hun leeftijdsgenootjes lopen dan dat het in werkelijkheid is.
Natuurlijk is een gesprek prima…Daar kunnen jullie ook zeggen waarom jullie denken dat hij er wel aan toe is. Misschien vind zij dat gewoon ook…
Maar als hij in augustus straks pas 5,5 is denk ik niet dat hij over gaat na de zomer…
de ‘grens’ van doorschuiven van kindertjes is verschoven naar 31 december. De kindertjes die o pde grens zitten worden vaak extra bekeken en er wordt extra over gesproken zodat je een goede keus kan maken.
Ik zou gewoon met de juf ff aan de babbel, haar kan horen even laten bezinken, en dan kan je later alsnog een besluit nemen!
We hebben het er ondertussen al uitgebreid over gehad met wat andere mensen uit onze omgeving die onze Sam goed kennen.
De gebied van taal, rekenen, … kan hij zeker mee maar misschien is hij daar emotioneel nog niet aan toe. We denken zelf dat hij zich gaat vervelen op de middagen dat de groep 1 en groep 2 gesplitst zijn. Dus we gaan voor groep 2 onder de voorwaarde dat als hij er emotioneel nog niet aan toe is na nieuwjaar dat hij gewoon meedoet met groep 1.
Nu nog het advies van de juf afwachten.
Hier een meisje van begin januari en pas eind januari naar school gegaan. Toch gaat ze, wel op advies van de school zelf, wrs na de zomer al door naar groep 2. Ze werkt nl nu al op het niveau van een 2de groeper en ze zeiden:“Ze kan beter 2 jaar over groep 2 doen, dan nog een jaar in groep 1 zitten.” Ze gaat voor de zomer nog een citotoets krijgen om te kijken op welk niveau ze precies zit.
Mocht er een combiklas 1/2 komen, dan zal ze naar die klas gaan, zodat ze meelift met groep 2, maar officieel nog een jaartje groep 1 doet.
Mijn oudste heeft een vol jaar extra gekleuterd en dat heeft hem geen goed gedaan. Nu hij een klas heeft overgeslagen zegt hij:“Eindelijk heb ik iets om trots op te zijn! Ik heb me zo ontzettend verveeld op de vorige school.”
Wat vroeger 1 oktober was, is nu 31 december geworden.
Als jij en de leerkrachten vinden dat jouw kind er emotineel of qua leren gewoon over kan gaan, kan dat gebeuren. Als dat niet zo is, noemen sommigen dat blijven zitten /extra kleuterjaar en anderen (onterecht) als een jaar overslaan. Ik denk dat je moet kijken wat het belangrijkste voor je kind is, als je denkt dat je kind sociaal nooit beter zal worden, heeft een extra jaar misschien geen zin, tenzij je (of de leerkracht) al ziet aankomen dat de klas waarin het dan komt socialer is dan de klas waarin het komt als je het wel een extra jaar laat kleuteren (mijn zoon van 8 jaar was in groep 1 qua iq wel toe aan een klas overslaan, maar emotioneel (nog steeds) niet, ik ben blij dat hij nu in deze klas van leeftijdsgenootjes zit, een erg lieve sociale groep, ook specifiek zo genoemd volgens de leerkrachten, misschien geluk gehad).
Als je het zelf niet kunt inschatten, denk ik dat er weinig meer over is dan de school het laten bepalen en er het beste van te hopen. Wij ouders zijn immers geen onderwijsdeskundigen.
Succes, moeilijke keuze, je weet misschien pas of het een goede keuze is als ie 30 is.
Hier ook een december-kindje. Mijn zoontje is met 4 jaar naar school gegaan. Daar hanteerden ze de regel dat december-kindjes na een half jaar na de zomervakantie naar groep 2 gingen. De juf gaf al aan dat mijn zoontje daar te speels voor was, wat ook mijn mening was.
Nu is mijn zoontje na de zomervakantie naar een andere school gegaan en daar is hij gewoon gestart in groep 1.
Na de komende zomervakantie gaat hij dan naar groep 2 (is overigens nog steeds dezelfde klas, het is een gecombineerde groep)
Bij hem op school leren ze lezen, schrijven en rekenen in groep 3, in groep 1 beginnen ze wel al met letter- en cijferkennis, maar dit gaat heel spelenderwijs.
Dacht dat dit overal hetzelfde was, maar blijkbaar niet als ik jouw verhaal lees.
Beter laat een reactie dan nooit (misschien hebben andere ouders er iets aan):
zoals eerder gezegd gaan horen kinderen die voor 1 januari geboren zijn, WEL door te stromen naar een volgende groep! Dit moet namelijk van de onderwijsinspectie. Eerst lag de grens op 1 oktober. De kinderen die tussen 1 okt. en 31 dec. jarig zijn, noemen we ‘herfstkinderen’. Het eerste jaar moeten deze kids al extra in de gaten gehouden worden en de ontiwkkeling goed met ouders worden besproken. Het is niet zo belangrijk of een kind naar groep 2 gaat, maar of het daarna naar groep 3 gaat. Veel herfstkinderen zijn op soci-emot. gebied nog te jong, maar de inspectie denkt daar anders over helaas. Als een kind 2,5 jaar over groep 1-2 doet, blijft hij/zij officieel zitten. Als de school teveel kinderen in groep 1-2 houdt, hebben ze volgens inspectie teveel zittenblijvers en krijgt de school onvoldoende in kwaliteit. Persoonlijk vind ik dat je per kind moet kijken en in overleg met ouders moet beslissen of een kind wel/niet doorgaat. Denk goed na: wat biedt de school het kind als hij langer in groep 2 blijft?
Het gesprek hebben we ondertussen al een hele tijd geleden al gehad.
Het was een beetje dubbel. In zijn gedrag is hij nog een echte vierjarig maar op gebied van kennis zit hij ver voor. Bv. toen hij vier was kon hij al alle letters van het alfabet, vanaf april begint hij woordjes te spellen. In het begin van de zomervakantie zijn we met hem beginnen lezen. Alleen 's avonds voor het slapen gaan, niet pushen ofzo. Ipv dat wij een verhaaltje lezen leest hij er eentje voor. Ondertussen leest hij met alle gemak boekjes van avi 1 en begint hij nu aan avi 2. Deze ochend hoorde ik hem door de babyfoon 1 van zijn boekjes helemaal uit lezen.
Maar hem kennende zal hij zich van de domme houden op school. Geen idee waarom of dat nu uit verveling is we hebben er het raden na.
Tot voor de vakantie kon hij de letter L niet uitspreken dat hij zichzelf dus de afgelopen weken ook alleen aangeleerd. Volgens ons is hij dus wel intelligent genoeg maar biedt het onderwijssysteem waar hij nu inzit misschien niet genoeg uitdagingen.
Hij gaat nu naar het traditioneel onderwijs. We wachten het eerste oudergesprek af en dan zien we wel verder.
Ik heb ook geen idee hoe dat over een jaar in groep 3 zal gaan als hij nu al zo kan lezen dus over een jaar zit hij een paar avi niveau’s verder dan zijn klasgenoten. Dus misschien dat een methodeschool wel wat voor hem is.
Vier jaar en dan al zelf een boekje lezen :shock: :shock: :shock:
Nou dat doet Y.ara hier echt nog niet.
Bij Onze Evy speelt dat ook een beetje. Ze is van maart 4 jaar en is voor de zomer begonnen in groep 1. Na de zomer gaat ze naar een combiklas 1,2 en dan wordt bekeken of ze na volgend schooljaar al naar groep 3 kan, want ja ze is toch van ver na de grens 31 december. Qua leesniveau ligt ze ook heel ver. In de kerstvakantie begon ze eenvoudige woordjes te lezen en nu leest ze graag liselotje en sinds gisteren jip en janneke zelf (zonder pushen). dus eer ze normaal gesproken in groep 3 komt verveelt ze zich waarschijnlijk, want ook rekenen kan ze al heel goed. Sommetjes tot en met 20 kan ze al goed (optellen en aftrekken). We wachten af. Na de zomer als ze gewend is in de klas krijgt ze een lees en rekentest.
je school pakt het mooi op!! dan kunnen ze, als er behoefte is erop inspringen!
sasisj: Je moet van jou probleem, een probleemv an de school maken. Hij kan dat gewoon, maar als hij het op school niet laat zien, is dat niet het probleem van jou. SOmmige kinderen willen nou eenmaal gewoon net als de andere kinderen zijn.
Er zijn overigens meer kinderen die al met een avi naar groep 3 gaan, dat is verder geen probleem. BIJ het ene kind lbijft het gelijk, terwijl een ander kind door gaat in de ontiwkkeling.
Wat ik wel gemerkt heb, in groep drie, toen ik daar les gaf, dat kinderen het niet altijd leuk vinden om met een eigen programma los van de klas te gaa werken. Ze willen ook best graag mee doen, met de voor hun simpele woordtrekdingetjes. Erg jammer dat de methodes daar nog niet iets voor hebben, Ze hebben wel vaak voor de kinderen die aanvullende stof nodig ehbben, maar niet voor de kinderen die alles al beheersen.
Ondertussen zijn we al een half jaar verder.
Hij zit nu in groep 2. Met lezen zit hij ondertussen op avi 5 en met rekenen vermoed ik eind groep 3, hij kan redelijk klokkijken, is bezig met de tafels, kan schaken,…
Pas sinds het laatste ouderrapport is de juf er van overtuigd dat hij dus naar groep 3 moet gaan.
Zijn concentratie en werkhouding,… waren beneden alle peil. Na een gesprek op onze aanvraag in oktober is ze met hem aan het werk gegaan. Hij is waarschijnlijk best wel slim en vind geen uitdaging in de werkjes voor groep 2. Ze had niet echt een idee hoe ze te werk kon gaan dus is ze gewoon met een stickerkaart begonnen. Voor ieder goed werkje een sticker. Wonderbovenwonder werkte dat, hier thuis werken stickerkaarten helemaal niet.
Ondertussen is het allemaal zo goed geevolueerd dat ze al een tijdje niet meer met de beloningskaart werken en dat hij dus ook haar goedkeuring heeft gekregen om straks naar groep 3 te gaan.
Hij wordt niet overladen met werkjes zodat hij nog heel veel kan spelen, want dat doet hij het liefst op school. In de namiddag krijgt hij dan vaak werkjes op zijn niveau.
Dus voor dit jaar zitten we goed.
ik had eerder ook al gereageerd op dit topic. Goed dat er aandacht aan besteed wordt op school en dat het nu zo goed gaat.
Toevallig heb ik morgen een gesprek op school voor onze dochter. Ook zij is op lees en rekenniveau al ver voor (eind groep3, begin groep 4), Maar aangezien ze klein is en sociaal emotioneel gewoon nog een kleuter, gaat ze voorlopig niet nog verder doorspringen. Over 2 weken wordt ze 5 en zoals het er nu uitziet na de zomer groep 3. Thuis gaat dit allemaal super. op school is ze heel stilletjes en verlegen :think: Sinds deze week lijkt het erop dat ze zich zo terugtrekt uit verveling, want zelf wil ze al graag weer een groepje verder. Dus vandaar het gesprek morgen. Even brainstormen wat we er aan gaan doen.
Bij Anne op school is groep 1 en 2 gemengd en daar ligt de grens bij 1 oktober. Dus er zijn kinderen die komende oktober 6 worden en dan pas in groep 2 zitten. Oke er wordt naar de voortgang van het kind gekeken, maar over het algemeen kleuteren ze allemaal een extra jaar. Doordat groep 1 en 2 samen zitten kan iede kind op zijn eigen ritme doorstromen. Anne schrijft bv al een beetje en doet graag mee met de werkjes van groep 2, dat mag, maar moet niet. Volgend schooljaar moet ze die werkjes wel doen. Kinderen die meer kunnen krijgen meer uitdaging, maar het is dus wel normaal dat een kind van bv december een jaar extra de 1e kleuterklas doet (bij ons dan).
@mama van anne wrote:
Bij Anne op school is groep 1 en 2 gemengd en daar ligt de grens bij 1 oktober. Dus er zijn kinderen die komende oktober 6 worden en dan pas in groep 2 zitten. Oke er wordt naar de voortgang van het kind gekeken, maar over het algemeen kleuteren ze allemaal een extra jaar. Doordat groep 1 en 2 samen zitten kan iede kind op zijn eigen ritme doorstromen. Anne schrijft bv al een beetje en doet graag mee met de werkjes van groep 2, dat mag, maar moet niet. Volgend schooljaar moet ze die werkjes wel doen. Kinderen die meer kunnen krijgen meer uitdaging, maar het is dus wel normaal dat een kind van bv december een jaar extra de 1e kleuterklas doet (bij ons dan).
bij ons is het ook standaard dat kinderen langer kleuteren als ze na okt geboren zijn. Zij vinden het voor de sociaal emotionele ontwikkeling vaak niet goed en geven kinderen liever extra werkjes.
Het geeft mij ook wel rust om er niet meer over na te hoeven denken. WEl wil ik opletten dat hij in loop van groep 2 geactiveerd genoeg blijft ed.
@Bella wrote:
@mama van anne wrote:Bij Anne op school is groep 1 en 2 gemengd en daar ligt de grens bij 1 oktober. Dus er zijn kinderen die komende oktober 6 worden en dan pas in groep 2 zitten. Oke er wordt naar de voortgang van het kind gekeken, maar over het algemeen kleuteren ze allemaal een extra jaar. Doordat groep 1 en 2 samen zitten kan iede kind op zijn eigen ritme doorstromen. Anne schrijft bv al een beetje en doet graag mee met de werkjes van groep 2, dat mag, maar moet niet. Volgend schooljaar moet ze die werkjes wel doen. Kinderen die meer kunnen krijgen meer uitdaging, maar het is dus wel normaal dat een kind van bv december een jaar extra de 1e kleuterklas doet (bij ons dan).
bij ons is het ook standaard dat kinderen langer kleuteren als ze na okt geboren zijn. Zij vinden het voor de sociaal emotionele ontwikkeling vaak niet goed en geven kinderen liever extra werkjes.
Het geeft mij ook wel rust om er niet meer over na te hoeven denken. WEl wil ik opletten dat hij in loop van groep 2 geactiveerd genoeg blijft ed.
Precies dat zeggen ze hier op school dus ook. Zo kunnen ze ook een kindje (is toevallig nu in de klas bij Anne) dat eigenlijk naar groep 3 zou gaan komende zomer, nog een jaar extra laten kleuteren omdat ze er gewoon nog niet klaar voor is. Nu lijkt ze in 1 keer flink vooruit te gaan dus het is nog niet zeker, maar dat meisje zit al 2.5 jaar in de kleuterklas en dat zou dus 3.5 jaar kunnen worden.
Een kind dat juist laat zien dat het kwa kennis aankan en sociaal emotioneel mag bv na 1.5 jaar kleuteren over naar groep 3 (al komt dat weinig voor).
Persoonlijk vind ik het erg fijn om te zien hoe de kinderen op de school waar Anne zit op hun eigen tempo iets mogen doen. Dingen waar ze niet zo best in zijn wortd op een leuke manier gestimuleerd en dingen waar ze juist goed in zijn mogen ze de kennis in uitbreiden.