De wc borrelt

Héél irritant dat we dit weer in het weekend hebben :wall:

De wc is volgens mij hard opweg om verstopt te raken.

Als er doorgespoeld wordt dan loopt hij tot in de pot vol en dan lanzaam helemaal leeg waardoor hij beneden in de pot lucht “hapt”

Dat maakt een borrelend geluid en bij de buren hoor ik hem ook borrelen.

Ik hoop maar dta hij niet helemaal verstopt raakt want morgen hebben we hier een feestje :?



Iemand een idee of het ook aan iets anders dan verstopping kan liggen??

hebben wij al een paar keer gehad…met telkens verstopping als resultaat. Er zat hier een lastige bocht inde afvoerbuis en die verstopte vaak, is ondertussen opgelost.

Het begon ook met dat geborrel, na het doorspoelen liep het water weg, het borrelde erg en dan langzaam kwam het water terug tot op het normale niveau. Na een paar dagen liep het water bij doorspoelen erg traag weg en eens het weg was bleef het waterpeil te laag.

(ik spoelde soms vochtige doekjes mee door…is dus blijkbaar erg slecht :oops: :oops: )



Wat het ook kan zijn is dat er iets mis is met de beluchting van het afvoersysteem.

misschien er even een trekveer doorheen halen…anders de ontstoppingsdienst bellen morgen, anders heb je savonds wss een probleem als er om de haverklap door gespoeld wordt



succes…

Of zelf even de pot eraf halen als je echt niet anders kunt… :sick: :sick: :sick:





ik laat het Azzy altijd doen :angel:

Je kunt ook morgen even ontstopper halen bij de supermarkt. Als de pot nog wel doorloopt kan het wel eens helpen.

Hmm het klinkt als een beluchtings dan wel ontluchtingsprobleem…



vaak is het zo dat bij wat oudere riolering er hier en daar wat lekkages ontstaan (onder de grond) is normaal niet zo een probleem, maar bij een hoge grondwaterstand loopt dus ook het riool vol. Om je wc fatsoenlijk door te laten lopen is er doordat er een waterslot (stankafsluiter) opzit, ook lucht nodig! Hoe is het met je wasbak? loopt die wel door? Is dit de eerste keer, of komt dit ook na een relatief droge periode voor… Wat spoel je allemaal door het toilet wat er eigenlijk niet inhoort? (frituurvet, maandverband, tampons, vochtige doekjes ed) Zet dit voor jezelf op een rijtje en je kunt een beetje zien wat er waarschijnlijk aan de hand is.



Succes

Vind het ook klinken als een vergelijkbaar probleem wat vrienden hadden. Bij onweer, veel regen etc werd de grondwaterstand zo hoog dat het niet meer goed doorloopt. Nadeeltje want het ruikt ook niet echt tofjes. Je kunt het zekere voor het onzekere nemen, ontstopperbedrijf regelen, mocht er zoals Ron aangeeft ergens schade zitten in het riool want niet op ‘jullie grondstuk’ zit maar bij de gemeente, of de schade is bv toegebracht door door de gemeente aangeplante bomen (de wortels ervan willen het riool nog wel eens beschadigen) dan mag de rekening door naar de gemeente. Succes met je riool en hopelijk toch een geslaagt feestje! :thumbup:

Wat ik vergeten was te melden, normaal haalt je wc lucht uit het riool, maar als die al vol staat, moet het met enige kracht ergens anders vandaan gehaald worden, in dit geval dus uit je toilet! Dat heeft het borrelen tot gevolg, en een hoge “waterstand”…

Ik kan me niet voorstellen dat het water zo hoog staat, hier heeft het de laatste tijd niet extreem veel geregend…althans we hebben wel eens ergere regen gehad en tot nu toe geen problemen.

Ik gooi er staks een flesje ontstopper in en dan zien we wel, lukt dat niet dan gaat er even de trekveer doorheen en als dát niet werkt dan bellen we de ontstoppingsdients.



Bedankt iedereen voor de reacties :thumbup:

Nou het ding zit nu (zelfs na ontstopper) definitief verstopt…leuk zo vlak voor het naar bed gaan :?

Morgenvroeg meteen de ontstoppingdienst bellen, ben ik blij dat ik een sevicepakket bij mijn huurcontract heb :roll:

Het hoeft ook niet extreem geregend te hebben voor, voor een hoog grondwaterpeil…



Ik hoop voor jou dat het snel opgelost is!

Vandaag komen ze het oplossen, tot die tijd maar ff ophouden dan :wink:

Als het goed is hebben we nu weer een fijn, mooi, schoon, blinkend riooltje onder ons huisje 8) :mrgreen:

@Ron wrote:

Wat ik vergeten was te melden, normaal haalt je wc lucht uit het riool, maar als die al vol staat, moet het met enige kracht ergens anders vandaan gehaald worden, in dit geval dus uit je toilet! Dat heeft het borrelen tot gevolg, en een hoge “waterstand”…




hmzzzz :think: ik heb hiero een ‘standpijp’ …lucht komt gewoon vanaf het dak hiero :slight_smile:

Dat kan, had ik in ons oude huis ook, maar de benedenburen gingen verbouwen en hup, weg pijp!



Dat had regelmatig borrelende wc’s en putjes tot gevolg…



Nou ja, als de wc maar weer goed doorloopt, nietwaar?

BIj ons borrelde het al een tijdje en soms stond het water erg laag,



Maar na lang borrelen en bluppen is uiteindelijk na een douchebeurt het hele zootje lekker uit de pot over rand gekomen. Verstopping dus. Riooldienst erbij gehaald



De veer die zij er doorheen hebben gehaald zat helemaal omwikkeld met boomwortels dus dat belooft nog wat voor de toekomst. pffff