de vrije school (nog steeds) racistisch?

Een aantal jaren geleden is er veel commotie ontstaan na de uitgave van uit de vrije school geklapt. Deze folder kun je downloaden van internet.



Uit deze folder bleek dat op de Vrije School tijdens lessen ‘rassenkunde’ racistische ideeën werden geleerd aan de leerlingen. Bijvoorbeeld, dat negers door hun zwarte huid en dikke lippen lager ontwikkeld zijn dan blanken. De antroposofie bleek een aantal racistische opvattingen te hebben en Vrije School-leraren weigerden hiervan afstand te nemen.



Ik ben benieuwd of iemand, die misschien zelf kinderen op een Vrije School heeft, weet of er inmiddels al iets veranderd is. Worden er nog steeds lessen Rassenkunde gegeven? Worden er nog discussies gevoerd omtrent de racistische delen van het werk van Rudolf Steiner of is alles (weer) in de doofpot gestopt?



Het is namelijk zo, dat de Vrije School me op zich goed lijkt, maar als men niet expliciet afstand wil nemen van de discriminerende teksten van Rudolf Steiner, ik m’n kind er niet heen zou sturen.

Dit kwam ik tegen:



http://www.gebladerte.nl/10307l19.htm



En nog een oud kok-draadje ook via google:



http://kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?start=45&t=27890

Hmmm, mijn zoon zit op de Vrije School en ikzelf heb er ook op gezeten maar heb er echt werkelijk nooit iets racistisch gezien of geleerd. :think:

Ik vind juist dat de Vrije School een plek is waar ze met veel respect met elkaar omgaan, welke kleur, geloof of overtuiging je ook maar hebt. Je wordt gewoon al vanaf klein geleerd om eerbied te hebben voor alles, natuur, dier en mens.



Er staan wel meer (voor ons, anno 2009) rare dingen in de werken van Rudolf Steiner, bijvoorbeeld over borstvoeding, maar daar zijn de meeste Antroposofen echt wel van terug gekomen. Je hebt natuurlijk altijd mensen die de strakke lijn van Steiner volgen, net als mensen die de Bijbel of de Koran letterlijk volgen.



Het hangt wel altijd wat af van de school, in hoeverre ze op welke manier de leer van Steiner volgen (net als bij het Christelijk geloof, daar zijn ook meerdere manier van omgaan met hetzelfde geloof).

Th zijn school is erg modern en zou zoiets als discriminatie echt niet toelaten, in wat voor een vorm dan ook.



Voor mij is de Vrije School een prettige school waar mijn kind zich heerlijk op zijn plek voelt, mag zijn wie hij is en positief gezien en benaderd wordt.

Als ik dat stuk uit 1996 (?) lees schrik ik me de pleuris :shock: .

Als je dat gelooft dan zit de Vrije School echt vol racistische idioten :shock: ! Hier kan ik me totaal niet in vinden en vind daar ook niets Vrije Schools in terug. :hand:

zie voor mijn mening dat linkje dat elise geeft, denk ik :angel:



Ik geloof wel dat de rassen-theorie van steiner niet meer letterlijk zo wordt overgedragen aan de kinderen. Maar ik heb de vrije school altijd vrij dogmatisch gevonden, en als er dan ook nog zulke bizar nare opvattingen aan ten grondslag liggen, dan is dat voor mij absoluut een reden om mijn kind niet naar een vrije school te doen.



Marite, ik vind het een beetje raar dat je je kapot schrikt over dat stuk uit 1996. Je hebt zelf een kind op de vrije school, hebt er zelf gezeten, dan mag je toch ook wel een beetje weten welke ideeen er in eerste instantie ten grondslag lagen aan dat onderwijssysteem? :think:

@fiep klophout wrote:

zie voor mijn mening dat linkje dat elise geeft, denk ik :angel:



Ik geloof wel dat de rassen-theorie van steiner niet meer letterlijk zo wordt overgedragen aan de kinderen. Maar ik heb de vrije school altijd vrij dogmatisch gevonden, en als er dan ook nog zulke bizar nare opvattingen aan ten grondslag liggen, dan is dat voor mij absoluut een reden om mijn kind niet naar een vrije school te doen.



Marite, ik vind het een beetje raar dat je je kapot schrikt over dat stuk uit 1996. Je hebt zelf een kind op de vrije school, hebt er zelf gezeten, dan mag je toch ook wel een beetje weten welke ideeen er in eerste instantie ten grondslag lagen aan dat onderwijssysteem? :think:




Dat laatste dacht ik ook…

Bovendien is het behoorlijk besproken geweest de laatste jaren en niet alleen in 1996.

Ik vind het ook vrij dogmatisch overkomen en ik vind de achterliggende gedachte niet altijd fijn klinken.

Maar… in de manier van onderwijs, komt echt he-le-maal niets terug van de dingen die daar in dat artikel genoemd worden. :think:

En natuurlijk weet ik wel wat van Steiner, al heb ik me daar niet heel erg in verdiept, mijn schoolkeuze komt voort uit dingen als, de manier van omgaan met elkaar en leraar/leerling, leraar/ouder, leraar/leraar, de sfeer op school, de lessen, de manier van lesgeven, dat soort dingen vind ik fijn en belangrijk… Mijn zoon wordt gezien als Thomas, heel open, er zit geen plakkertje op of zit in een vakje, zoals ook wel gezegd wordt dat ze op een Vrije School doen.

Er staat geen Steiner voor de klas.

En wij zijn niet antroposofisch en ik geloof dat echt 99% van de andere ouders dat ook niet zijn. Wel veel “natuur ouders” om het zo maar te noemen, vegetarische mensen, natuurlijk ouderschap mensen, alternatievelingen, maar ook mensen die gewoon de voor hen beste school in de buurt kozen.

En daar zitten allerlei nationaliteiten/culturen tussen :thumbup:



Als ik zo’n negatief stuk zou lezen en verder niets van de school zou weten en hoe het er echt in de praktijk aan toe gaat zou ik echt nooit voor zo’n school kiezen…

Dat was meer het “schrik me de pleuris”.



Binnen de school van Th is men erg druk bezig met hoe het antroposofische gedachtengoed van R. Steiner toe te passen anno 2009 en hoe om te gaan met dingen waar men nu niet meer achter staat.

En er is zeker ruimte voor gesprek/discussie/andere meningen.

Steiner was een racist, zoals velen in die tijd…



Er wordt nog steeds volgens Steiners principes lesgegeven, maar natuurlijk wel naar de maatstaven van 2009. Ik geloof niet echt dat ze wegkomen met racisme… :angel:



Het is de toon die de muziek maakt. Als ik dat artikel lees van Elise dan denk ik ook, goh wat een vreselijke scholen gemeenschap.



Door ervaring weet ik wel beter.



Ik kan zo een artikel schrijven met alleen maar positieve reacties en leuke gezellige bijlages.



Afzetten tegen de school heeft vaak met het ‘elitaire’ karakter te maken. Als mensen niets meer te schoppen hebben dan halen ze de racist Steiner er maar weer bij.



Sorry, maar ik word er zo moe van he. Zeg wat je wil over deze school, maar dat racisten-hoekje is best achterhaald. :cool:

Bedankt voor jullie reacties.



Ik kan me als ik dat allemaal zo lees voorstellen dat elke vrijeschool weer verschillend is. Als ik het goed begrijp zijn er maar enkelingen die de leer van Steiner echt dogmatisch volgen en dat de meeste gewoon fijne scholen zijn, waar rust is en waar met respect met elkaar wordt omgegaan, en waar elk individu er mag zijn zoals ie is (want dat lijkt me namelijk het fijne aan een vrije school).



Misschien heeft de vrouw die de folder heeft geschreven de pech gehad net op die ene ‘ultra-orthodoxe’ school terecht gekomen te zijn.



De vrijeschool bij mij in de buurt valt dan denk ik wel mee aangezien ze ook citotoetsen, een leerlingvolgsysteem en een vaste directrice hebben, dus ik ga denk ik gewoon kijken.



Ik denk dat het belangrijkste is dat ze er zelf nadenken in plaats van dat ze automatisch dat doen wat hun Messias heeft voorgeschreven, of dat nou Steiner, Montessori of wat dan ook is…

Mag ik vragen waar jij woont?

Mag ook in pb…

en waar elk individu er mag zijn zoals ie is (want dat lijkt me namelijk het fijne aan een vrije school).


(sorry lous...)
Ik heb zelf dus niet op een vrije school gezeten (scheelde ongeveer niks), maar ken wel een hoop mensen die op een vrije school hebben gezeten, en ik heb het idee dat bovenstaande niet typsich vrije school is. Of in ieder geval zeker niet typischer vrije school dan eenieder welke andere school. Hoe leg ik dat uit?
Och ik haal het geeikte voorbeeld wat ik al vaker heb aangehaald hier, er maar weer eens bij:
ik heb paar jaar in toelatingscommissie gezeten van kunstacademie. En we haalden aan de hand van het werk de vrije school leerlingen er altijd zo uit. Omdat ze allemaal dezelfde manier van expressie hebben aangeleerd. Juist de manier van expressie is natuurlijk iets waarbij je je kunt onderscheiden maar op de vrije school wordt m.i. juist veel meer een maniertje aangeleerd dan dat men je leert je eigen pad te volgen en zelf een manier/techniek/smaak te ontwikkelen. Ik vind er weinig 'vrijs' aan als ik zie dat er toch een soort eenheidsworst van die scholen afkomt...
Maar goed, ik zit vol met vooroordelen over de vrije school, daar ben ik me bewust van.....

Mogen zijn wie je bent is niet iets wat typisch vrije school is. Het is een geweldig schooltype als het bij het kind past, maar als het niet past, dan heeft een kind echt geen kans om te zijn wie het is. Kind van een kennis van me, liep nogal voor en verveelde zich enorm. Maar was van begin oktober, dus moest nog een jaar kleuteren. Mocht bij gratie van een test misschien dan toch naar de eerste klas. Ouders doen op eigen kosten dus een dure test, waar heel duidelijk uitkomt dat kind heel erg voor is, hard toe is aan groep 3 waar snel met verrijking en verdieping begonnen zal moeten worden omdat het zich anders daar ook weer snel zal gaan vervelen. Uiteindelijk resultaat: het mocht niet van school. De filosofie woog zwaarder dan het individuele kind. Ouders, die zeer bewust voor de vrije school gekozen hadden hebben kind dus maar van school gehaald en het naar een reguliere school gedaan waar het wel naar groep 3 kon.



Dergelijke ervaringen zijn er meer. Net zo goed dat er kinderen van andere schooltypen komen die helemaal opbloeien op een vrije school met het strikt klasssikale onderwijs en het rustige tempo. Het hangt echt van het kind af.

@fiep klophout wrote:

zie voor mijn mening dat linkje dat elise geeft, denk ik :angel:



Ik geloof wel dat de rassen-theorie van steiner niet meer letterlijk zo wordt overgedragen aan de kinderen. Maar ik heb de vrije school altijd vrij dogmatisch gevonden, en als er dan ook nog zulke bizar nare opvattingen aan ten grondslag liggen, dan is dat voor mij absoluut een reden om mijn kind niet naar een vrije school te doen.



Marite, ik vind het een beetje raar dat je je kapot schrikt over dat stuk uit 1996. Je hebt zelf een kind op de vrije school, hebt er zelf gezeten, dan mag je toch ook wel een beetje weten welke ideeen er in eerste instantie ten grondslag lagen aan dat onderwijssysteem? :think:




Goed verwoord. Dit is juist een van de redenen waarom wij niet voor de “vrije” school gekozen hebben. En bovendien, hoe vrij is een school nou eigenlijk als alle kinderen een blokfluit moet spelen?

En zo zijn er nog meer redenen voor onze keuze…

@sara wrote:

@fiep klophout wrote:
zie voor mijn mening dat linkje dat elise geeft, denk ik :angel:



Ik geloof wel dat de rassen-theorie van steiner niet meer letterlijk zo wordt overgedragen aan de kinderen. Maar ik heb de vrije school altijd vrij dogmatisch gevonden, en als er dan ook nog zulke bizar nare opvattingen aan ten grondslag liggen, dan is dat voor mij absoluut een reden om mijn kind niet naar een vrije school te doen.



Marite, ik vind het een beetje raar dat je je kapot schrikt over dat stuk uit 1996. Je hebt zelf een kind op de vrije school, hebt er zelf gezeten, dan mag je toch ook wel een beetje weten welke ideeen er in eerste instantie ten grondslag lagen aan dat onderwijssysteem? :think:




Goed verwoord. Dit is juist een van de redenen waarom wij niet voor de “vrije” school gekozen hebben. En bovendien, hoe vrij is een school nou eigenlijk als alle kinderen een blokfluit moet spelen?

En zo zijn er nog meer redenen voor onze keuze…


Het is volgens mij een groot misverstand dat de naam ‘vrije school’ zou komen van de vrijheid die deze school aan de leerlingen geeft. Het komt volgens mij van de vrijheid die het schoolbestuur heeft genomen om een ander onderwijssysteem te gebruiken dan die van het ‘normale openbare onderwijs’.