De school van Prem

Kijkt iemand naar deze serie?? Het gaat over 10 kinderen die te horen hebben gekregen van hun school dat ze niet mee mogen doen aan de cito toets omdat ze teveel leerachterstand hebben en Prem probeert ze in 10 weken dusdanig bij te spijkeren zodat ze straks wel (en hopelijk succesvol) aan de toets kunnen nemen.



Ik zit werkelijk iedere week geshockeerd te kijken als ik de verhalen hoor achter de kinderen. Dat ouders pas in groep 8 te horen krijgen dat hun kinderen een leerachterstand van maanden heeft e.d. Ik vind het onvoorstelbaar.

Ook ouders die hun kind zelf hebben laten testen en waar bij het kind een behoorlijke achterstand op bijv. gebied van taal of rekenen geconstateerd werd, kregen nauwelijks hulp van de school om de achterstand in te lopen. Ook als die ouders dat zelf thuis wilden doen.



Ben benieuwd naar jullie mening over dit programma en dit onderwerp

nog nooit gezien. Waar is dat op te zien?

ik ken het niet :think:

ik kijk ht ook maar met kromme tenen! er wordt zo gigantisch tegn de scholen aangetrapt waar deze kinderne op zitten! Ik zo udus niet blij zijn als ik als leerkracht daar een kind had zitten.



Ik vind dat de scholen slecht afgeschilderd wroden. Misschien wordt het tijd dat er een docu komt over hoe het op een school gaat. Dat is niet werken van half negen tot half vier en dan klaar!



daarbij denk ik dat sommige ouders ook wel vreemd praten over hun kinderen. Eentje zei zoeits, wat er niet in zit kan je er niet instoppen… daar ehb ik dan ook mijn bedenkingen bij! :think:

Ik kijk het ook, het zijn voor mij herkenbare verhalen/problemen (werk zelf in de jeugdhulpverlening). Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet denken…Aan de ene kant denk ik: ‘goed programma’, aan de andere kant krijg ik ook wel een beetje het idee dat de kinderen gebruikt worden voor Prem’s persoonlijke kruistocht tegen de maatschappij/ het onderwijssysteem. En natuurlijk valt er heel wat te zeggen voor die kruistocht, maar toch krijg ik er een beetje een dubbel gevoel bij…(maar dat krijg ik altijd bij die Prem).

In eerste instantie vond ik ook dat het programma wel een erg eenzijdig beeld gaf (de scholen kregen werkelijk van alles de schuld), maar daar ben ik wel van teruggekomen nu ik heb gezien dat Prem ook de kinderen en hun ouders aanspreekt op hun gedrag/houding.

O ja, en wat ik trouwens ook jammer vind: het gaat in het programma grotendeels om taalachterstanden, vervolgens worden Ali B en Yes-R erbij gehaald (verder natuurlijk prima rolmodellen) die zelf nog steeds moeite blijken te hebben om fatsoenlijk Nederlands te spreken (die meisje, etc.)…

Maar goed Maxime, ‘onvoorstelbaar’ is ook het woord wat vaak bij mij opkomt…

nog nooit gezien. Waar is dat op te zien?
Op Ned. 1 op donderdag rond 22:15 uur. En natuurlijk op uitzending gemist.



Ik ben geen ‘Prem-fan’, maar vanwege de discussie die er van te voren al over was, ben ik dit programma gaan volgen. Het schreeuwerige van Prem zorgt ervoor dat het idd kan overkomen als schoppen tegen de scholen, maar hij en ook de lui van het Tribos instituut hebben het steeds over het falen van het onderwijssysteem. En daar kan ik me dus wel in vinden. Het schoolsysteem is gewoon uitgekleed en dat heeft niets te maken met de deskundigheid van de leraren.



En konijn, Prem heeft in diverse programma’s waar hij te gast was gezegd dat het niet de schuld is van de leerkrachten, maar van het systeem.



Maar wat ik wel heel typerend vind is dat alle ouders pas in groep 8 schijnen te zijn ingelicht over de achterstand van hun kinderen met daarbovenop de mededeling dat ze niet mee mogen doen aan de Citotoets.



Idd, die Ali B en Yes-R vond ik nu ook niet de meest lichtende voorbeelden om te gebruiken.



Dan vraag ik me af hoe je dat soort situaties als ouder kan voorkomen, want als men zegt op school dat je kind lekker in de groep ligt en een vrolijk kind is, maar dat rekenen of taal wat minder gaat, wat moet je daar dan als ouder uit lezen?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er gister best wel over hebt gepiekerd in bed. Moet ik als ouder mijzelf alle stof eigen maken zodat ik mijn kind ‘streng’ kan monitoren? Kijk, helpen met huiswerk zal ik echt niet erg vinden, maar om echt onderwijs bij te brengen ligt toch wat anders. Ik ben niet bekend met de diverse leersystemen e.d.



Maar iig, het houdt me bezig. De basis wordt toch in de jaren op de basisschool gelegd en als dat niet goed is, dan krijg je een hele generatie die beperkt is door een slecht functionerend schoolsysteem. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

@schoen wrote:

nog nooit gezien. Waar is dat op te zien?




Op een tijd dat jij nog LANGGGGGG niet op bed ligt, hahahahahaha!!!

whahahah Greetje.

Ik zal het donderdag eens bekijken of idd eerder op uitzendign gemist als ik tijd heb :lol: :lol:

Ik ga is kijken bij uitzending gemist… ben geinteresseerd door jullie verhalen.

@Maxime wrote:



Maar wat ik wel heel typerend vind is dat alle ouders pas in groep 8 schijnen te zijn ingelicht over de achterstand van hun kinderen met daarbovenop de mededeling dat ze niet mee mogen doen aan de Citotoets.







Heb het programma niet gezien maar bij bovenstaande heb ik een beetje mijn twijfels. Vriend werkt op een school waar veel kinderen behoorlijk achterlopen (en dan heb ik het over bijna een heel schooljaar met bijvoorbeeld rekenen). Ze werken in boeken van het voorgaande schooljaar want zittenblijven is het niet schoolbeleid. Op de rapporten en in de gesprekken wordt echt heel duidelijk aangegeven waar het kind in werkt, citoscores erachter. Als de leerkrachten aan de bel trekken en ouders boeit het niet en ze willen niet eens toestemming geven voor testen dan houdt het ook een keer op.

Overigens vind ik dat beleid ook niks maar goed, dat terzijde…

(Misschien toch maar eens gaan kijken, klinkt best interessant dat programma)

Ik heb gemengde gevoelens… Ik vind dat er wel heel eenzijdig naar school wordt gekeken. Ik kan kinderen natuurlijk ook veel verder brengen als ik ze 24 uur per dag onder mijn hoede zou hebben voor een kortere periode, dan pakweg van half 9 tot 3 een heel jaar lang… Ook conecties met ajaxspelers , zangers en andere bekende nederlanders werken beter voor de motivatie… Maar desondanks vind ik het wel een signaal over het onderwijs van nu , waar ik ook als leerkracht tegen aan loop… Ik vind het belachelijk dat ik kinderen verplicht moet toetsen waarvan ik bij voorbaat al weet dat ze onvoldoende scoren bijvoorbeeld :wall: Maar in het feit dat deze ouders er pas in groep 8 achterkwamen dat hun kind slecht scoort op de CITO geloof ik niet… Dan heb je als ouders ook wel oogkleppen opgehad. VOlgens mij krijgt ieder kind nog steeds een rapport bijvoorbeeld en oudergesprekken… Daarnaast vind ik dat er wel heel veel waarde aan DE citoeindtoets wordt gehecht, terwijl ik een oordeel van de school over de ontwikkeling van 8 jaar onderwijs toch echt belangrijker vindt… Jammer dat er nooit een programma wordt gemaakt over alle goede dingen die er in het onderwijs gebeuren… Ik vind iedere misser er een te veel hoor als het over kinderen gaat, maar vergeet alsjeblieft niet dat er iedere jaar duizenden kinderen wel gelukkig en tevreden naar school gaan in nederland :wink:

@mamaartje wrote:

Ik heb gemengde gevoelens… Ik vind dat er wel heel eenzijdig naar school wordt gekeken. Ik kan kinderen natuurlijk ook veel verder brengen als ik ze 24 uur per dag onder mijn hoede zou hebben voor een kortere periode, dan pakweg van half 9 tot 3 een heel jaar lang… Ook conecties met ajaxspelers , zangers en andere bekende nederlanders werken beter voor de motivatie… Maar desondanks vind ik het wel een signaal over het onderwijs van nu , waar ik ook als leerkracht tegen aan loop… Ik vind het belachelijk dat ik kinderen verplicht moet toetsen waarvan ik bij voorbaat al weet dat ze onvoldoende scoren bijvoorbeeld :wall: Maar in het feit dat deze ouders er pas in groep 8 achterkwamen dat hun kind slecht scoort op de CITO geloof ik niet… Dan heb je als ouders ook wel oogkleppen opgehad. VOlgens mij krijgt ieder kind nog steeds een rapport bijvoorbeeld en oudergesprekken… Daarnaast vind ik dat er wel heel veel waarde aan DE citoeindtoets wordt gehecht, terwijl ik een oordeel van de school over de ontwikkeling van 8 jaar onderwijs toch echt belangrijker vindt… Jammer dat er nooit een programma wordt gemaakt over alle goede dingen die er in het onderwijs gebeuren… Ik vind iedere misser er een te veel hoor als het over kinderen gaat, maar vergeet alsjeblieft niet dat er iedere jaar duizenden kinderen wel gelukkig en tevreden naar school gaan in nederland :wink:




:clap:

Ik snap jouw gedachtegang heel goed en ik kan er ver in meegaan, maar het zal potdorie jouw kind zijn. Tuurlijk zijn er ook honderdduizenden waarbij het goed gaat. Maar uiteindelijk weten we eigenlijk allemaal wel dat er heel veel schort aan het onderwijssysteem. Dat het allemaal minder goed is als voorheen.



En mag ik dan aan de leerkrachten basisonderwijs hier op KOK vragen hoe je als ouder dit soort dingen kan voorkomen? Dagelijks huiswerk monitoren, overhoren, boekjes van school meevragen zodat je als ouder ook weet waar men mee bezig is. Dat lijkt me ook niet prettig voor jou als leerkracht als iedere ouder bij wijze van spreken, over jouw schouder meekijkt.

als je gewoon meekijkt in e schriften en je luistend goed naar de leerkracht… dan gebeurt het echt niet, dat je opeens in groep acht te horen krijgt dt je kind op het niveau van groep zeven werkt. Dat doen ze namelijk ook in overleg met de ouders!



zelf heb ik veel moeite met heel veel huiswerk voor kinderen die al erg moeilijk mee kunnen komen. Het lijkt mij altijd dat juist deze kinderen ook de tijd moeten ehbben om zich te kunnen uitleven om vervolgens met frisse moed weer naar school te kunnen de volgende dag!

Ik ga er eerlijk gezegd van uit dat iedere ouder over mijn schouder meekijkt :wink: het is tenslotte jouw kind…



Ik geloof ook echt niet dat er veel scholen zijn waar dit soort grote beslissingen genomen worden zonder dat de ouders op de hoogte zijn :eh: En al breng je kind nooit meer in de klas, vertelt het thuis helemaal niets over school, dan heb je toch oudergesprekken en rapporten?? Waarom zou een school stappen ondernemen zonder overleg met de ouders? Je wil toch allemaal het beste voor het kind??

@mamaartje wrote:

Ik ga er eerlijk gezegd van uit dat iedere ouder over mijn schouder meekijkt :wink: het is tenslotte jouw kind…



Ik geloof ook echt niet dat er veel scholen zijn waar dit soort grote beslissingen genomen worden zonder dat de ouders op de hoogte zijn :eh: En al breng je kind nooit meer in de klas, vertelt het thuis helemaal niets over school, dan heb je toch oudergesprekken en rapporten?? Waarom zou een school stappen ondernemen zonder overleg met de ouders? Je wil toch allemaal het beste voor het kind??




Tuurlijk kijk ik over de schouder van de leerkracht mee, hetzij beperkt. Wat ik bedoelde is of een leerkracht het prettig zou vinden als er een aantal ouders is, die echt bij jou komen bijhouden wat de lesstof is, wat behandeld moet worden, wat de speerpunten zijn e.d. Dus die elke week aan jouw bureau staan na schooltijd om jou te laten uitleggen waar de klas mee bezig is. Ik denk niet dat prettig is voor een leerkracht. Zou het dan niet lijken of de ouder de leerkracht komt controleren? Zou een ouder dan niet te horen krijgen dat ze daar de 10 minuten gesprekken voor hebben?



En over het tweede stukje; ik weet niet of jij het artikel vandaag in het AD hebt gelezen over leerlingdossiers en verkeerd gebruik daarvan door scholen. Dan ben ik nog zo zeker niet of een school alles bespreekt met een ouder. Ik denk zeker dat er een enkele ouder is in de serie met Prem die overdrijft als ze zeggen dat ze van niets weten, maar er zal best een kern van waarheid inzitten.



Ik ken ook praktijkvoorbeelden dat leraren pas over de tafel komen met leerling problematiek op het moment dat ouders erover beginnen. En dat dan werd gezegd; ja wij hadden het ook allang geconstateerd… :roll: Dat is toch laks?



Maar goed, ik kan nog niets zeggen over 10 minuten gesprekken, maandag mogen wij voor het eerst voor Femke. :wink: