De R niet meer zeggen

Melinda zei tot voor een week terug netjes de R let wel de gooise R :slight_smile:

Nu geen enkele R zegt ze meer.

Sorry is solly en praten is platen en ga zo maar door

Wie herkent dit :slight_smile:

ze hoeven alle letters pas op 5 jarige leeftijd te zeggen, als ze nu al de gooise r zei… zal dat wel goedkomen hoor.



onze peuter heeft alles nog steeds een l… dus mahlijn kortom, nog niet eens een gooise te bespeuren

Mijn nichtje deed dat vroeger ook.



En dan zeiden wij (oudere neven en nichten): wat heeft jouw papa hier? (wijzend op zijn bovenlip)

En dan zei zij: Mijn papa heeft een snolletje :mrgreen:

(snor dus ;))



Hahaha, sorry, je hebt niks aan mijn antwoord, maar ik moest er ineens aan denken! :smiley:



Komt vast goed, ze is nog jong! :thumbup:

Heb ooit een kleuter in de klas gehad, die kon de R ook niet uitspreken. Zei ook een L ipv de R.

Maar… hij heet Robin :? . En z’n achternaam begint ook nog eens met de R…



Inmiddels heb ik Robin weer in de klas (groep 4) en hij kan z’n naam prima uitspreken :wink: .

Met deze leeftijd hoeft dat nog niet, als je het vervelend vind kun je natuurlijk met dr gaan oefenen in het napapagaaien…



Lianne praat vooral nog in Liannetaal :lol:

Voor mij goed te begrijpen… voor een vreemde minder.

Voorbeeld Kijkes…

Ik hoor: kijk eens een vreemde maakt er vaak van: crackers :lol:

Mijn zoon kon de R helemaal niet zeggen,

het is ook de moeilijkste letter om te leren.

Hij heeft een tijd logopedie gehad, toen een tijdje gestopt, en in die periode, hij was toen dus eind 5 begin 6 heeft hij zelf, een mooie rollende R geleerd! :thumbup:

Nu heeft hij weer logopedie voor de puntjes op de i, maar school vroeg zich al af waarom hij dat nog nodig heeft!



Maar, zo zei de logo-juf, ze moeten de R kunnen zeggen wanneer ze naar groep 3 gaan (mijn zoon kleutert een jaar langer, wat ook zijn uitspraak dus ten goede komt!).

Ik zou er dus niet teveel aandacht aan besteden, ze kan het immers al! Dus zal het vast ook wel weer terug komen?!

Dat is op deze leeftijd heel normaal.



R = L … bloek aan, ik ben aan het platen, op de tlap lopen



S wordt vaak weggelaten … peelgoed, top nou, ta til …



Herhalingen zijn moeilijk binnen een woord … pannenpoeken bijv.



Na groep 2 moet het goed aangeleerd zijn.



(ik ben met de oudste met 4 jaar bij de logopediste geweest ivm stotteren, en bovenstaande stond in haar informatiefolder).

joh ze is nog hartstikke jong!! Hier nog geen r hoor!