De perfecte rollade bereiden

Ik wil 1ste kerstdag Een rollade op tafel zetten.Met aardappeltjes uit de oven met rozemarijn tijm en knoflook.

Nu heb ik een runderfiletrollade op het oog.

Wie kan mij helpen aan een simpel maar lekker recept. Dat de rollade erg lekker is ? Heb 1 keer een rollade met oud en nieuw gemaakt en die was wat aan de droge kant.Maar krijg eters dus wil ze iets lekkers voor zetten.

Wie help mij ?

Rundvlees is sowieso wat droog he, ik weet daar niet goed de braadtijden van.

Ik maak vaker kiprollade of varkens en dat moet om en nabij een uurtje in de oven.

Die braad ik eerst even bruin in een pan en dan op 190 graden in de oven.

Rund moet volgens mij langer.

Runderrollade is de droogste rollade.

Volgens mij had je beter varkensrollade kunnen doen.

Wij braden de rollade even aan alle kanten aan.

Daarna in de pan paar uur zachtjes op laten staan.

Telkens omdraaien en tussendoor de jus erover heen gieten.

Champignons/uitje of een sausje erbij :thumbup: :drool:

Lekker hoor! Vooral met de aardappeltjes uit de oven erbij.

heb hem ook nog niet gekocht hoor! Zit ook nog erg te twijfelen met andere lekker dingen haha !

Volgens mij is het belangrijkste om de kerntemperatuur goed in de gaten te houden en niet te hoog te laten worden. Heb je een vleesthermometer of kun je er eentje lenen? Aanbraden in de pan en dan de oven in.

Je zou de rollade tijdens het bereiden kunnen wikkelen in vetspek. Niet om later op te eten, maar om het vlees sappig te houden.

Laatste tip, haal het vlees ruim voor bereiding uit de koelkast om het op temperatuur te laten komen, nooit koud in de pan mikken.

Mmm ik lees ff mee… :wink:

idd je rollade minimaal een uur voor bereiden uit de koelkast halen om op kamertemp te laten komen.

Ivm droogheid zou ik idd voor een varkensrollade gaan… maar dat komt ook odmat ik zelf niet gek ben op rund/rundvlees.

Omwikkelen met spek is idd ook lekker. Ook al eet je het niet op, de smaak gaat toch een beetje over op het vlees en het blijft lekker mals/sappig.

Ook lekker is om de rollade in te kepen en daar dan kruiden in te drukken. Dan moet je wel een naturel rollade nemen overigens, want om dat met een reeds gekruide rollade te doen is een beetje teveel van het goede natuurlijk.

Zag toevallig afgelopen week de Allerhande bij mijn ouders liggen en daar stonden ook rollade recepten in… dus eh… even langs de AH?

@Melanie wrote:

Rundvlees is sowieso wat droog he, ik weet daar niet goed de braadtijden van.

Ik maak vaker kiprollade of varkens en dat moet om en nabij een uurtje in de oven.

Die braad ik eerst even bruin in een pan en dan op 190 graden in de oven.

Rund moet volgens mij langer.

Zo doe ik het okm altijd, een half uur per pond moet het. Als ik em vN deslager.heb zit er een pennetje in die losgaat, dan is die gaar.

Eerst dus bruin braden in dd pan, eventjes maar, dan een x aantal minuten in de oven. Zelfs runder is dan niet zo droog als uit de.pan.

advies van mijn slager.

Rollade aanbraden in de pan.

Oven voorverwarmen op 200 graden. Na ca 8 min. oven terug zetten op 150 graden.

Kern temp niet hoger dan 60 graden laten worden. (ca 1 uur, maar ligt eraan hoe zwaar je rollade is uiteraad)

Goed topic! Hier een rollade gekregen in het kerstpakket, maar die is zo groot dat ie niet in de pan kan… Wel in de koekepan, dus kan ik em daar ff in aanbraden en dan de oven in. Ook goede tip hoelang het dan moet per ons, want deze moet wel langer dan een uur 8) gok ik…

Ik doe de rollade ook altijd in de oven (op 160 graden, zonder aanbraden van tevoren), ongeveer 10 minuten per 100 gram. Dit als richtlijn - een korte dikke rollade moet wat langer dan een dunne lange rollade van hetzelfde gewicht.

Elke 20 minuten even omdraaien. Werkt perfect, geen omkijken naar en smaakt lekkerder dan uit de pan (vind ik dan).

Ik maak sowieso altijd veel vlees in de oven klaar, ook gehaktballen, slavinken, kipfilet omwikkeld met spek…

Runderrollade is vaak wat droog, dus ik zou eerder kiezen voor varkensrollade of kiprollade.

de tip om vlees uit de oven lekker sappig te houden is ook om regelmatig het braadvocht over je vlees heen te lepelen.

@knipoogje1983 wrote:

de tip om vlees uit de oven lekker sappig te houden is ook om regelmatig het braadvocht over je vlees heen te lepelen.

En hier wil ik nog aan toevoegen dat inkepen of een vleesthermometer niet handig is omdat dan het vocht uit de rollade loopt :thumbup:

@Melanie wrote:

@knipoogje1983 wrote:

En hier wil ik nog aan toevoegen dat inkepen of een vleesthermometer niet handig is omdat dan het vocht uit de rollade loopt :thumbup:

Als je kruiden in die inkepingen drukt maakt het weinig/niet uit :wink: . Wel lekker vol met knoflook, tijm etc etc :drool: .

Als ik hem in de oven doe, waar kan ik hem dan het beste indoen? In een glazen schaal? Of de bakplaat invetten?

Ik zou het in een schaal doen, kan je het vocht makkelijker opvangen en er weer overheen doen.

Thanks, ik heb hem eerst ff in de koekepan aangebraden, en toen met het braadvocht en extra boter, op de bakplaat gelegd. Af en toe wat jus erover na het draaien, en ga zo proeven… Hoop dat het smaakt :drool: