De "ontdekkingsreis" bij peuter

Pfff, dit vind ik zelf een genant iets…maar toch heb ik graag advies/reacties nodig van jullie:



Mijn dochter van 3 heeft sinds een half jaar haar “genotsknobbeltje” gevonden… Ze kruipt op de bank en begint dan te “rijen”. Dat doet ze niet alleen thuis, maar gerust ook bij de oma’s of in haar bedje. Ik vind het echt geen gezicht… maar mijn man en ik delen niet dezelfde manier van ermee omgaan.

Mijn man roept dan dat ze moet stoppen en kan er boos om worden. Eigenlijk een soort straffen in mijn ogen. Mijn schoonmoeder leidt af en ikzelf vind het niet netjes om het “en publiek” te doen, maar in haar eigen bedje zou ze wel die ruimte moeten krijgen,



toch???



Daar twijfel ik nu aan. Is ze niet heel erg jong om er nu al mee bezig te zijn? En hoe pak ik dit nou correct aan, zodat ze er later geen trauma of slecht gevoel aan overhoudt?

nee hoor is niet raar

op die leeftijd zelfs gewoon

er zijn wel meerdere topics over



naar mijn idee; aangeven dat je snapt dat het fijn gevoel geeft

maar dat niet iedereen dat hoeft te zien

dat het iets is voor haar zelf

dat als ze dat gevoel wil. dat ze dan naar haar kamer moet gaan

Inderdaad wat Hedwich en jijzelf al aangeven.

Het mag, maar dan wel op de wc of eigen slaapkamer. Dat je begrijpt dat het een fijn gevoel geeft.

Het is heel normaal bij peuters, het hoort bij de ontwikkeling. Mijn zoon heeft het ook erg lang gedaan, de laatste tijd is het een stuk minder (gelukkig)…

Hier hebben beide meiden het gedaan, al vanaf dat ze 1 jaar waren of zo.

Een kind van 1 kun je nog niet uitleggen waarom het niet mag in het openbaar dus dat leverde weleens ongemakkelijke situaties op.

Maar zodra ze het begrepen uitleggen dat het hun speciale plekje is en dat ze het alleen in bed mogen omdat andere mensen dat niet hoeven te zien.

Als ze weer in het openbaar bezig waren gelijk zeggen dat ze op moesten houden en moesten wachten tot ze in bed lagen.

De jongste doet het trouwens om in slaap te vallen, zij deed het toen ze kleiner was dus ook in de buggy (inclusief sneller ademen en een knalrood hoofdje :oops: ) om vervolgens als een blok in slaap te vallen.