de keukentafel.

Eigenlijk heb ik er nooit zo over nagedacht, maar de keukentafel heeft vele functies. Bij bijna iedereen die de ruimte heeft, staat er wel een in de keuken.

IN de vorm van een bar, een klein tafeltje net genoeg om met zijn allen aan te zitten, en in een woonkeuken misschien een gigantisch grote. de onze is een vrij normale maat keukentafel. natuurlijk wordt eraan gegeten. Tijdens feestelijkheden mag hij zelfs aanschuiven in de woonkamer om zijn funtionaliteit te bewijzen. Ook deze dame heeft de tand des tijds doorstaan. Het is maar goed dat zij niet kan spreken. Er zijn kringen op te zien van de te warme mokken die er zonder onderzetter opgezet zijn. Hier en daar is de lak eraf om dat de kinderlijm misschien wel kindvriendelijk was, maar niet zo lakvriendelijk. Die loste ter plekke op.

Menige verfveeg is eraf gepoetst, er is klei afgestoken en plakkerige afdrukken van kinerhandjes werden met liefde verwijderd. Gezellige familiediners worden eraan gehouden met druk geklets en veel gelach. Pakjes uitgepakt tijdens verjaardagen, sinterklaas en kerst. Spelletjes worden eraan gespeeld.

Maar er is aan diezelfde tafel ook wel eens ijzig gezwegen tijdens een maaltijd. Valpartijtjes werden getrootst, want hoewel zitten o ptafel niet mag, is het wel de ideale hoogte om op te zitten of staan terwijl je getroost wordt door papa of mama. Net zo makkelijk kunnen pleisters worden geplakt.

Ook menig serieus gesprek wordt er gevoerd. Er wordt een doos tissues overheen geschoven als een vriendin op bezoek komt en verdrietig is, of jouw verdriet aanhoort. Even afgezonderd in de keuken je emoties de vrije loop laten. Stoom afblazen en weer verder gaan. Ik heb mijn blote tenen gestoten aan een stoelpoot die niet goed aangeschoven stond, waarbij kreten, die ik nu liever niet herhaal, over diezelfde keukentafel vlogen.

Een groot deel van je leven wordt lief en leed gedeeld aan de keukentafel, en net zo makkelijk wordt deze vervangen door een nieuwe. Het is maar goed dat een keukentafel niet kan praten; er zou geen tweedehands exemplaren meer gekocht kunnen worden. Langs de straat zetten in je eigen dorp om voor de rommelmarkt opgehaald te worden, is dan helemaal uit den boze. Waar vind je nog zo’n vriendin die alles van je weet, je in je waarde laat en alles zonder mopperen accepteerd zoals het is?

Ik ga mijn keukentafel nog maar eens een extra keer boenen denk ik.

Een heuse column schrijfster hier? :stuck_out_tongue:



Wij hebben nu voor het eerst sinds 3 jaar een eetkamertafel, eerst aten we altijd op de bank met het bord op schoot :angel:

Maar een keukentafel? Nee, hebben we nog steeds niet. In het keuken hebben we een aanrecht en eten doen we in de woonkamer nu :slight_smile:

Ik wil ook een keukentafel!!! :shifty: :angel:

heel herkenbaar…



Ook de onze krijgt veel over zich heen en moet veel incasseren.



Jou stukje past precies op onze “Dirk” wij hebben een hij :angel: Dirk is veel te robuust groot lomp en sterk om een meisje te zijn 8)



En ik kan het dan nog aanvullen met " elk plekje aan tafel heeft wel 4gaats patroontjes op t blad van elk kind wat ooit de vork ontdekte…"



Dirk word hier liefdevol schoongehouden en af en toe in de pledge gezet. Maar weg gaat hij niet hoor :wink:

hihi cell, jij een dirk, die van ons is een ecchte dame :slight_smile: :mrgreen:



mouse, geen keukentafel>?? :shock: :shock: je weet niet wat je mist :mrgreen:



mama van s: nou hop, kopen dan, die keukentafel! :lol:

nee geen keukentafel voor mij , wel een grote eettafel, waar lief en leed dagelijks voorbij komt.

hij is nog niet zo lang bij ons ( yep een hij hier) dus hij moet nog een beetje ingewerkt worden :lol:

Onze Dirk is 180 lang en 1 meter breed, een blad van 4 cm dik en blokpoten van 12x12 cm… kan er onmogelijk een “dame” inzien… dan hooguit een struize boerin ofzo Een Berta ofzo :lol:

Hee dan heb ik het broertje van Dirk / Bertha! :smiley:

Dat kun je bijna geen keukentafel meer noemen, hij staat in de woonkamer. Vind ik wel eens jammer, de afstand tot de keuken is niet enorm maar wel behoorlijk.

Die vorkgaatjes hebben wij sinds kort ook :shifty: :shifty:



Ik zou heel graag een megakeuken willen, kan wel maar dan zit ik aan een grote verbouwing vast :eh: en dan ben ik ook mijn inpandige berging kwijt.

Kortom nog maar even niet :wink:



De tafel krijgt sinds een aantal maanden weer regelmatig bezoek van ons :smiley: :smiley: Ja hoor we zitten nu heel burgerlijk met z’n drieën aan tafel voor ontbijt lunch en avondeten :inlove:

oh mijn ouders hebben zo’n heerlijke tafel…

dik 3 meter lang, ruim 1 meter breed en een blad van 10 cm met poten als een olifant.



Als die van Cell al een Dirk is dan weet ik niet met wat voor naam die tafel van hun door het leven moet :lol: .



Ondanks dat die tafel er is gekomen na onze prik maar met een vork in het blad fase heeft de tafel toch de nodige beschadigingen (oa) door onze kinderen. Mijn moeder is trots op die tafel en vindt het juist heerlijk dat hij zulke ‘beschadigingen’ heeft, dan heb je een tafel die leeft.

Dus ook al wonen zij met hun tweetjes… de tafel wordt geleefd en zeker met dagen dat we er allemaal zijn met aanhang en onze kids wordt die lekker mishandeld en daarna lief weer schoongepoetst.



Onze eigen tafel is maar een scharminkeltje naast die van mijn ouders… 1.60 bij 1… ooit zou ik die tafel van mijn ouders wel willen… maar moet hun huis er dan ook bij hebben 8) .

@knipoogje1983 wrote:

hihi cell, jij een dirk, die van ons is een ecchte dame :slight_smile: :mrgreen:



mouse, geen keukentafel>?? :shock: :shock: je weet niet wat je mist :mrgreen:



mama van s: nou hop, kopen dan, die keukentafel! :lol:




Mijn keuken is 2 bij 4, dus helaas geen plek voor een tafel :frowning: .

Maar ooit als we gaan verhuizen wil ik een mega woonkeuken met een megagrote keukentafel.

ik zou bijna zeggen, dit moet maar naar t showforum en dan een show-je-keukentafel topic haha

Wij hebben ook zo’n tafel. Een keukentafel hoeft toch niet perse in de keuken te staan? Die van ons (2de hands) We zijn er dol op. Staat in een centraal punt in huis en 2 tot 3 keer per dag zitten we er aan. Kopje thee/koffie, lief en leed, alles ook aan onze tafel.

Zoals jij het beschrijft, zo ervaar ik mijn band met onze stam-tafel ook. Ben er nog steeds verliefd op!



Ik ga jouw ode aan de keukentafel op mijn hyve plagiaten, mag dat?

Opzich mistte ik een eettafel wel toen we er nog helemaal geen hadden, op de bank eten eet gewoon niet fijn. Maar we hadden toen helemaal geen plaats voor een grote tafel, ons huis was veel te klein.

Nu we in een 2x zo groot huis wonen heb ik mn vriend gewoon ‘gedwongen’ om bij de ikea een 6-10 persoons eetkamertafel te halen :smiley: En sinds we hem hebben is hij er ook wel fan van :slight_smile:

Mijn tafeltje in de keuken, krijgt 1 keer in de zoveel tijd een nieuw “jasje” dit keer een fleurig stukje zeil, de vorige keer en rood/wit geblokt zeiltje.

tafel gekocht bij de kringloop voor 6 euro, deze tafel heeft bij mij veel herinneringen. Het laatste stukje meubel dat gekocht is om mijn interieur compleet te maken, diverse meubels zijn al vervangen maar mijn tafeltje van 6 euro… die gaat er voorlopig niet uit!!! :naughty:

In 2005 hebben wij i.v.m. de komst van Jo.as onze keukentafel weg moeten doen (flat,geen ruimte meer i.v.m. de kinderkamer). Pas in 2007 in ons nieuwe huis zijn we direct een nieuwe gaan halen. Klein budget dus een uitschuifbare van de Ikea.

Hij ziet er niet uit,maar functionaliteit boven alles. Gewoon een fijne,kleine tafel. Prima voor 4 tot 6 personen,maar voor een feestje,borrel of gewoon gezellig gourmetavondje met vrienden/familie schuiven we hem uit tot een ruime tafel.



Hij is inmiddels alles behalve mooi en is toe aan een schuurbeurt en likje lak,maar zolang de jongens steeds weer nieuwe manieren vinden om de tafel te voorzien van niet-afwasbare ingedroogde kleurrijke substanties (lijm, stift,pen,klei,verf) stellen we de opknapbeurt maar even uit.

Kortom, de keukentafel is een veel gebruikt en onmisbaar meubelstuk in huis.

@Chrisje wrote:

Wij hebben ook zo’n tafel. Een keukentafel hoeft toch niet perse in de keuken te staan? Die van ons (2de hands) We zijn er dol op. Staat in een centraal punt in huis en 2 tot 3 keer per dag zitten we er aan. Kopje thee/koffie, lief en leed, alles ook aan onze tafel.




Precies, die van ons staat ook in de woonkamer,naast de open keuken.

@~Marion~ wrote:

Zoals jij het beschrijft, zo ervaar ik mijn band met onze stam-tafel ook. Ben er nog steeds verliefd op!



Ik ga jouw ode aan de keukentafel op mijn hyve plagiaten, mag dat?




je plagiaat maar :slight_smile:



leuk om te lezen dat jullie net zo’n band met je keukentafel hebben als dat wij hebben :slight_smile:

Ellen, wat heerlijk opgeschreven meid :inlove: :thumbup: :-* :-* Wij hebben hier sinds kort een 2e hands tafel staan (van vrienden van ons overgenomen die hem zat waren :lol: ). Een mooie donker houten tafel, niet heel groot 1.60x 1.00, maar er kunnen aan beide zijden nog aanzetstukken ingeschoven worden en dan heb je een lekkere familietafel van 2.20x 1.00. Deze tafel heeft veel herinneringen in zich, maar niet de onze… NOG niet :wink:

Ja! Hier ook een echte keukentafel! And I love it! :inlove: Iedereen, echt iedereen loopt bij mij ook meteen door de kamer en gaat aan de keukentafel zitten! :mrgreen:



Moet even nadenken maar ik denk dat het een zij is. Een echt deurske; een ronde met een middenpoot en dan onderaan 4 pootjes op de grond. Ik kan ‘haar’ uittrekkken en dan kunnen we er makkelijk met 6/7 man aan eten. Er staan 4 eettafelfauteuiltjes aan dus we kunnen er ook een hele poos aan zitten :wink:



Eh, wie komt er un bakske doen an munnen taofful? :mrgreen: