De Borstvoedingslijn

Misschien word ik nu net pas wakker, maar ik zie net dat er zoiets bestaat als een ‘Borstvoedingslijn’… een 0900-nummer dat je kunt bellen met alle vragen over borstvoeding. Kennen jullie deze al…?!

Nee, die kende ik nog niet! Die kun je JUIST buiten kantooruren bellen lees ik. Als ik dat eerder had geweten… had ik niet gewacht tot de lk weer dienst had (1 keer per week :wall: )

De bv-lijn is een initiatief van twee dames die bij één van de vrijwilligersorganisaties actief zijn. Ook de vrijwilligersorganisaties zijn buiten kantoortijden (m.u.v. de nachtelijke uren) gewoon telefonisch bereikbaar. Voor het 0900-nummer betaal je echter 0,45 cent per minuut, terwijl de vrijwilligersorganisaties tegen het lokale tarief bereikbaar zijn. Gemiddeld zul je al snel een kwartier tot twintig minuten in gesprek zijn en dat kan dan met zo’n 0900-nummer een kostbaar verhaal worden…

Yvonne, bedankt voor je reactie. Denk je dat dat heel bewust is om er op die manier geld uit te halen, of begrijp ik het dan verkeerd…?

Oh, ik dacht dat het hun bedoeling was om zsm door te verwijzen naar de vrijwilligers, of even snel antwoord te kunnen geven op onzekere vragen… Want ik persoonlijk vind wel dat de drempel om te bellen lager ligt bij een 0900-nummer, dan bij een privénummer van iemand die je niet kent! Ik heb dat ook aangegeven toen ik eindelijk (veel te laat) gebeld had met de vrijwilliger van VBN. Volgende keer bel ik direct als er iets mis gaat (of als ik zeker wil weten dat ik het goed doe… dit overkomt me NIET nog een keer!).

@Biebels wrote:

Want ik persoonlijk vind wel dat de drempel om te bellen lager ligt bij een 0900-nummer
Ja, dat vond ik dus ook. En dat je ze op heel veel momenten kunt bereiken waarop de meeste lk’en de telefoon uit hebben staan (terecht hoor). Net dát zijn de momenten waarop je soms wel eens een vraag hebt: in de weekenden, 's avonds laat, enzovoorts.

@Jassie wrote:

Yvonne, bedankt voor je reactie. Denk je dat dat heel bewust is om er op die manier geld uit te halen, of begrijp ik het dan verkeerd…?




Daar ben ik voor mezelf eigenlijk nog niet uit :think: Op de site van de bv-lijn is het volgende te lezen:



We bemerken dat er ook veel buiten onze openingstijden wordt gebeld. Aanwezigheid kunnen we dan helaas niet garanderen, maar omdat we op die momenten toch veel aanwezig zijn kun je het gewoon proberen.



En daarom twijfel ik ook aan de motieven. Als de bv-lijn puur is opgestart om een nog betere bereikbaarheid te bewerkstelligen, dan zou je er toch bij vermelden dat men ook altijd met de bekende vrijwilligersorganisaties kan bellen? Ik vind, dat het er door het ontbreken van het doorverwijzen naar deze organisaties op lijkt dat men de bellers zoveel mogelijk bij de bv-lijn wil houden. Bovendien hoort ook de bv-lijn als instelling voor moeder- en kindzorg volgens Vuistregel 10 (Stichting Zorg voor Borstvoeding) door te verwijzen naar de borstvoedingorganisaties en dat is nou net wat er in de bovenstaande tekst ontbreekt…



Ik had in ieder geval erg veel moeite met de inhoud van het persbericht van de initiatiefneemsters, waarin o.a. het volgende werd aangegeven:



In de praktijk blijken de vrijwilligers echter toch vaak slecht bereikbaar te zijn, met name als de vraag op een raar tijdstip gesteld wordt.




Ik weet dat er binnen beide organisaties keihard wordt gewerkt om zo goed mogelijk bereikbaar te zijn; zo krijgt de beller bij de VBN de telefoonnummers van meerdere contactpersonen aangereikt. Bovendien zijn het allemaal vrijwilligers, die ook graag bereikbaar wíllen zijn; zij hebben immers niet voor niets gekozen voor dit vrijwilligerswerk, zij dragen borstvoeding een warm hart toe en halen veel voldoening uit dit werk. En dat de initiatiefneemsters van de bv-lijn (notabene zelf afkomstig uit één van de bv-organisaties) stellen dat “vrijwilligers echter toch vaak slecht bereikbaar zijn”, dat vind ik echt niet kunnen. :naughty:



@Jassie wrote:
En dat je ze op heel veel momenten kunt bereiken waarop de meeste lk’en de telefoon uit hebben staan (terecht hoor). Net dát zijn de momenten waarop je soms wel eens een vraag hebt: in de weekenden, 's avonds laat, enzovoorts.




Ik kan me heel goed voorstellen dat daar behoefte aan is. Ik vind het ook een enorme geruststelling om te weten dat de initiatiefneemsters beschikken over een gedegen kennis over bv, opgedaan binnen één van de bv-organisaties en dat het dus niet twee dames zijn, die bv gewoon “wel erg leuk vinden”. Zij zijn echter geen lk’en, daar zit wezenlijk verschil tussen.

goh, wist ook niet dat het bestond…en inderdaad op de meest gekke tijden heb je wel eens een vraag…

bedankt yvonne voor de uitleg! :thumbup: