OK, de: bij-elkaar-speel-etiquette: moet ik verwachten van Sascha dat ze dan ook echt de hele tijd met het jongetje (uit groep 2, dus een jaar ouder) blijft spelen? Of is het normaal dat ze ook een beetje hun eigen weg gaan? Ze hebben nu net een treinbaan gebouwd en nu is Sascha zich weer op Senna aan het richten terwijl M. zelf bij de speelgoed kast speelt. Wat is normaal op die leeftijd? Moet ik Sascha hierop aanspreken? Ik heb wel al tegen haar gezegd dat als er een kindje met haar mee naar huis gaat om te spelen ze dan ook wél met dat kindje moet gaan spelen en dat het anders gewoon niet meer mag…
Ik denk dat ik ze dadelijk maar samen aan een spelletje zet ofzo…
niet sappel om maken ik heb er hier soms 5 die NIET met elkaar spelen en ik maak me er echt niet druk om hoor .
lekker laten gaan dus :thumbup:
Ik werk als gastouder en dus weet ik dat ze niet altijd met elkaar spelen en dat vind ik ook niet zo erg omdat Sáscha daar neit voor heeft gekozen. Maar als ze dan BEWUST een playdate afspreekt mag/kan ik dan van Sascha verwachten dat ze wel de áándacht voor haar vriendje/vriendinnetje heeft? Of is het normaal dat ze dan toch een beetje hun eigen weggetje gaan?
Ze is 4 jaar zie ik… Ze kunnen zich nog niet eens zolang op hetzelfde concentreren, dus ook niet op hun vriendjes. Hier wordt ook vollop samen en dan weer apart gespeeld. Ik maak me enkel druk over de puinhoop :mrgreen: :mrgreen:
Als ze echt zelf afspreken verwacht ik inderdaad ook wel van de kinderen dat ze samen spelen, ook al zijn ze nog maar 4 jaar. Eigenlijk geeft dat nooit problemen. Soms alleen bemiddelen in wat ze dan precies willen gaan doen. Wil de een een spelletje en de andere buiten op de trampoline. Dan stel ik voor om bijvoorbeeld eerst even een spelletje te doen en dan daarna samen nog butien op de trampoline. Iets in die trant. Maar ik verwacht inderdaad wel dat ze dan iets samen gaan doen.
Anders is het als er leeftijdsgenootjes op visite komen. Hebben ze zelf niet uitgenodigd dus moeten ze zelf weten of ze samen spelen of niet.
Baukje, dat heb ik dus ook wel een beetje… Maar ja, aan de andere kant; het is de eerste keer dat Sas iemand mee naar huis heeft, dus ze moet zelf natuurlijk ook nog even ‘leren’ hoe het werkt. Ik bemiddel inderdaad een beetje en leg sascha wel uit dat ze dan natuurlijk wel ook met het vriendje moet gaan spelen want dat het bij elkaar spelen anders wel voorbij is…
Ik zou het ook op zijn beloop laten, zeker in het begin is het feit dat een kind mee mag naar het huis van een ander kind al spannend genoeg.
soms stimuleer ik hier ook volop als het niet wil vlotten, maar vanaf dag 1 hebben de kids hier met elkaar gespeeld eigenlijk.