De basischool: hoe heb jij gekozen?

Ik ben er al een paar weken mee bezig: de basischool vinden waar ik mijn kinderen over hele lange tijd met een gerust hart kan achterlaten.



Ik was eerst nogal bang voor wachtlijsten.

Ik lees her en der daar verhalen over en kwam tot de ontdekking dat ik in dat geval ernstig te laat zou zijn.

Maar gelukkig ik ben nog geen wachtlijst tegengekomen.



Ik heb nu een paar schoolgidsen gelezen en in de meesten staat vrijwel hetzelfde.

Heb ook al wat rapporten van de schoolinspectie bekeken en scholen komen allemaal als voldoende uit de bus.



Dus ik weet het eventjes niet meer.

Hoe maak je zo’n keuze?

Wat is nou handig om op te letten.

Laat ik het anders vragen: waar hebben jullie opgelet en wat gaf bij jullie de doorslag om voor een bepaalde school te kiezen.

Ik had een keuze tussen 2 scholen, bij allebei ben ik 2 keer wezen kijken.

De ene school had mijn voorkeur vanwege de continue-rooster en ietsje dichterbij huis.

Daar ben ik de 1e keer geweest, ik had een raar gevoel bij deze school.

Ik kan het niet goed onder woorden brengen.

Ben naar de andere school geweest, op zich had ik weinig met deze school, omdat het een oeconemische school is. Toch gegaan met een vriendin, zij wilde in principe op deze school en ik voor die andere school.

Op die oec. kreeg ik een “warm” gevoel, de directeur sprak gewoon heel enthousiast en vol liefde over de kinderen.(klinkt zweverig, maar dat was het niet)

Ik ben heel lang wezen twijfelen, mijn man meegenomen naar de school met die continue-rooster “De nieuwe Wereld”(nog steeds mijn voorkeur). Ik liet hem meer het woord doen en mijn gevoel gaf helaas nog steeds hetzelfde. De directrice kwam een beetje bot over en vrij dominant.

Mijn man had zoiets van; een school is een school en er is altijd wel wat.

Toen ik vroeg of er ook wendagen zijn voor de kleuters, kreeg ik als antwoord: nee hoor, daar beginnen wij niet aan, dat is veels te verwarrend voor de juf. Mijn ogen stonden :shock: , ben je nou voor de kinderen of voor de juf? De juf is volwassen en kan makkelijker met dat soort dingen omgaan. Voor een kleuter is het een hele overgang!



Dus mijn man mee gesleurd naar de andere school, heb tegen hem gezegd, luister goed naar je gevoel, als jij vind dat die ene school nog steeds prima is, sturen wij Jeroen daar heen.

Dus wij naar de oeconemische school (de Marimba) en Han was na 5 minuten al om. Hij gaf mij gewoon gelijk. Ik heb tot nu toe nog steeds geen spijt dat ik nu gekozen heb voor de Marimba.



Dus luister naar je gevoel, je kind moet daar de komende 8 jaar zijn.



Succes met je keuze!



Moon

@spooky wrote:

I

Dus luister naar je gevoel, je kind moet daar de komende 8 jaar zijn.



Succes met je keuze!



Moon




En ik voelde nog geen druk :wink: :mrgreen:

Wij zijn “gewoon” naar de school het dichtst in de buurt gegaan voor een kennismakingsgesprek en rondleiding. We waren daarna zo enthousiast dat we tigo meteen hebben ingeschreven zonder ook maar 1 andere school te bezoeken(toen was hij 3).

Nu zit ie ondertussen in groep 4 en het is een supergezellige school en heb er geen moment spijt van gehad.



Ik vind dat je het jezelf niet zo moeilijk moet maken, ga sfeer proefen en je merkt zelf of het iets is of niet :wink:



eigenlijk het zelfde verhaal als spooky :slight_smile: Volg je gevoel

Waar kun je die rapporten van een schoolinspectie lezen???

Er gaan verhalen de ronde dat de basisschool van mijn zoontje 1,5 niveau achterligt en onder het gemidelde scoren qua leerstof en resultaten.



sneeuwitje

Volgens mij kan je hier de rapporten nalezen http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home/Algemeen/zoeken/Zoek_op_scholen



Wij hebben op internet zitten kijken welke scholen hier in de buurt waren, en de schoolfoto’s zitten kijken, toevallig de school waar damian heen gaat liepen wij vaak langs, dus een afspraak gemaakt, en hem direct ingeschreven! Het voelde voor hem en voor ons goed op die school![/url]

heel makkelijk… Er is hier maar 1 basisschool in het dorp…



grts patricia

Waar je op kunt letten:

  • locatie (handig als het in de buurt is, dan kunnen kinderen na schooltijd ook makkelijker bij elkaar spelen)
  • godsdienstige overtuiging
  • onderwijskundig systeem (montesori, dalton, jenaplan, etcetera - hebben wij ons niet echt heel grondig in verdiept eigenlijk :oops: )
  • sfeer & gevoel
  • groepsgrootte, groepsindeling
  • de faciliteiten van de school (ruimte in en om de school, lesmaterialen)





    Wij hebben in eerste instantie vooral gekeken naar de locatie - we wilden een school in de buurt van mijn ouders (3 kilometer van ons huis), want die vangen haar de meeste dagen op tussen de middag.

    Eigenlijk kwamen er toen twee scholen in aanmerking, eentje in hun straat, en eentje op 3 minuten lopen. Over de school die het dichtste bij was, hoorden we erg veel slechte verhalen: weinig aandacht voor kinderen met leerproblemen, een slecht leesniveau aan het einde van groep 3 (80% van de klas zat met lezen onder de norm), slechte communicatie met de ouders, kinderen die bleven zitten, en waarvan de ouders pas 1 maand voor de zomervakantie te horen kregen dat het niet zo goed ging. Zelfs als je alle buurtroddels met een flinke korrel zout neemt, dan nog viel die school voor ons meteen af op grond van al die verhalen.

    Bij de overgebleven school (toevallig ook mijn oude lagere school) zijn we op gesprek geweest, en onze indruk was positief, dus die is het geworden.

    Bij een minder goede indruk waren we waarschijnlijk nog wel verder gaan kijken, maar nu zijn we dus maar bij 1 school echt langs geweest.

wij hebben in het begin voor verhalen van om ons heen gehoord en kindjes kwa gedrag ( oke kan ook aan ouders liggen) vergeleken en daar in zat al veel verschil

school a ligt ongeveer 300m achter ons dus dicht bij maar niet onze keuze gingen verhaal te ronde dat in 1 school jaar kleuterklas2 4 nieuwe leraren hebben gehad

school b ligt onegveer 1 km verder op en daar zijn we geweest te kijken leuke kleine school iedereen kent iedereen veel tijd voor de leerlingen zelf kindjes met rolstoel zit hier en zijn aanpassingen voor gemaakt het is een school met een bijbel en niet van huis uit hier maar vindt het wel een fijn iets iets extra respect na ons in zicht gewoon een hart verwarmende school en tot nu toe een super keuze.



zag net de link van de school inspectie en heb even bijde scholen na gekeken en school a heeft dus een min en staat onder toe zicht :shock:

Onze kinderen zitten beide op een katholieke school, een zogenaamde “brede” school waarbij kinderopvang en dergelijke in 1 gebouw erbij zit.



De school had niet een heel positief onderwijsrapport, ze scoren op veel punten onvoldoende.

Maar we hebben het hele rapport uitgelezen (geloof me, dat kost me veel energie) en als je dan de omstandigheden erbij pakt en het eind oordeel dat de school nog wel moet verbeteren, maar daar ook druk mee bezig is…



Toen hadden we zoiets van… oke, gaan we toch kijken, zien en sfeer voelen en dan besluiten we verder.

En dat hebben we gedaan en we hebben ook gevraagd naar de negatieve resultaten van de onderwijsinspectie. We kregen helder en duidelijk antwoord en al met al hadden we er TOCH een goed gevoel bij en hebben we onze kinderen ingeschreven en warempel. Ze hebben het superfijn op school en ze waren vrij snel al bezig met het ondervangen van een emotioneel probleem bij Aniek waar ze nu hulp voor krijgt.



Een super school dus ondanks de rapporten die minder waren.

Het laatste rapport was dan ook van 2007 en daar leven we al niet meer in.



Bij ons is dus het totaalplaatje doorslaggevend geweest. Dat de school 300 meter van huis ligt is mooi meegenomen.

Ik wilde mijn kinderen het liefst op jenaplan en zowiezo openbaar. En daar zit Sasja nu op, is nog om de hoek ook!!!En 't is een kleine school, maar dat zijn de meeste hier in de omgeving.

wij hebben hier gekeken naar de omgeving, en de afstand.

een afspraak gemaakt tijdens een schooldag, en dan komen kijken,

en ook gekeken hoe l.yann reageerde, bij de ene school was ze stil en terug getrokken en zei ze zelf al mama ik vind het niet mooi hier gaan we weg.

en onze keuze is nu op een openbare school gevallen, met kleine klassen en veel rust en duidelijkheid.

Hier was l.yann dus heel open en vrij en mocht ook even meedoen in de klas terwijl de directrice ons de school verder liet zien.

en toen we terug naar huis gingen vroeg ze al wanneer ze naar de basisschool mocht want het was er zo gezellig.



grootste keuze is denk ik toch hoe zo;n school wil je, katholiek, openbaar etc.

en welk soort onderwijs wil je dalton, jenaplan, etc.

en hoe jij en je kindje zich op school voelen.

wij hebben echt waar 20!!! basisscholen in het dorp :shifty: :roll:

waarvan de geloof aanhangende scholen voor ons al afvielen :mrgreen:

dan nog wat andere kriteria waardoor wel of niet onze keus



toen praktisch geen gevaarlijke wegen tussen huis en school en dat soort dingen…



en toen bleek dat de school hier in de straat voor ons de school was… op papier…



en hier moet je snel zijn dus voor Dave 3 mnd was hem ingeschreven :mrgreen: en voor twee weken terug Jade ingeschreven… kregen toen gelijk een rondleiding onder schooltijd, het is nog steeds een hele leuke school :mrgreen:



en per feb gaat Dave daar beginnen… en Jade per december 2012 :mrgreen:

we zijn op de enigste dorpsschool gaan kijken maar waren zwaar teleurgesteld. Grote klassen, sterk verouderde methodes, leerkrachten die bijna met pensioen gingen. Erg stoffig allemaal, er zat weinig vernieuwends in.



Dus toen zijn we verder gaan kijken. Zelf werk ik ook in het onderwijs (openbaar) dus dan kijk je toch wel met een iets andere bril heb ik gemerkt.

We zijn uiteindelijk uitgekomen bij de school waar al jarenlang mijn gevoel lag. De vrije school. Past, denken wij, toch het beste bij onze manier van opvoeden en onze kijk op de wereld. En is ook zeker wel stoffig, maar op zo’n andere manier. Het kind staat centraal en niet de leerkracht, iets wat me in ons dorp erg tegenviel.



De kinderen gaan er nu allebei naar de psz en we zijn heel positief. Vooral mijn man, die er dus nog nooit van had gehoord :shock: alles wordt gedaan met een achterliggend doel, helemaal niet zoals het woord Vrij doet voorkomen.



Teun gaat over twee weken beginnen. Zijn juffie loopt nu al regelmatig binnen bij de peutergroep om te vragen of hij mee komt spelen in de kleuterklas. Geweldig gewoon. Het gaat allemaal zo vanzelf en ik zie Teun helemaal opbloeien. Zo’n verschil met de psz van het dorp.



dus ik zou zeggen, ga op je gevoel af. Ga kijken, praat ook met ouders als het kan. En volg je gevoel.

  • school liefst in de wijk, ivm vriendjes enzo (maar was er hier niks naar onze zin geweest, dan waren we verder geen kijken)
  • onderwijskundig concept (en dan wil ik geen blabla verhaal uit de schoolgids, maar hoe maken ze dat concept conreet?)
  • omgang met zorgleerlingen
  • hoe geeft men de overtuiging van de school in praktische zin vorm?
  • sfeer
  • samenstelling van het team (man/vrouw, jong/oud etc)
  • uitstraling van school en plein
  • ervaringen van andere ouders



    Wij zijn bij 3 scholen langs geweest en hebben overal zo’n 1,5 uur met de directeur gesproken. Bij voorkeur doen onder schooltijd, dan zie je de school mèt de kinderen.



    Wij zijn tot nu toe (Bo is net een maand bezig…dus hoeveel kunnen we echt al zeggen?) dat we heel blij zijn met onze keuze.

Hier in de buurt zijn een stuk of 6 basisscholen. Voor de meeste daarvan zou Laila een drukke weg moeten oversteken, en dat vonden we geen fijn idee voor als ze straks ouder is en zelf naar school wil.

Er bleven er dus nog 2 over. Een Christelijke basisschool, en een openbare basisschool. We voeden Laila Joods op, maar na een rondleiding op de openbare basisschool hadden we het idee dat die school geen goede plek zou zijn voor Laila. Asociale kinderen, rommelige lokalen, etc. De naastgelegen Christelijke school was veel netter en beter georganiseerd, dus zit Laila nu op die school.



Ik zou dus gewoon kijken naar welke school het makkelijkst en veiligst bereikbaar is, en gewoon even binnen in de school een kijkje nemen.

Hoi,



wij hebben van de vier scholen hier in de buurt informatie aangevraagd. Eén school weigerde me de schoolgids te verstrekken omdat we geen lid zijn van de kerk. Die viel logischerwijs dus al af.



De tweede school, een Daltonschool, leek mij wel wat, maar die is christelijk en daar mag je niet in de ouderraad of een andere bestuurlijke functie doen als je geen lid bent van een kerk en ook daar werd verwacht dat je elke zondag naar de kerk gaat. Die viel dus ook af.



De derde school is zo massaal. Zolang als wij hier wonen zit de helft van de klassen in noodgebouwen wegens ruimtegebrek. Ik fietste er een keer langs met mijn man en we zagen dat een juf een van de leerlingen een tik gaf. Toch even wezen kijken bij die school, maar ik kreeg er zo’n rare smaak van, dus die viel ook af.



De vierde school is een school voor ervaringsgericht onderwijs. Dus leren leren ipv leren weten. En die school gaf zo’n goed gevoel. We mochten in alle klassen kijken toen de kinderen in de kring zaten. In een van de klassen zat een kindje te vertellen en dat kindje stotterde enorm. (was in een kleuterklas) en niemand reageerde daar raar op, het kindje kreeg de kans om zijn hele verhaal te vertellen zonder dat iemand de zinnen af maakte. En er hing een hele positieve sfeer.



het moet wel een school zijn die bij je past. Op het eerste gezicht ziet het er wat chaotisch uit. maar er word gekeken naar wat er bij een kind past. Zo is het (helaas voor mij) weleens gebeurd dat ik van de oudste niets voor moederdag kreeg want hij had daar geen zin in gehad om wat te maken en was lekker aan het bouwen geweest. Dat vind ik toch wat anders als scholen waar vijfhonderd kinderen hetzelfde maken en als het niet lukt dan helpt juf wel met als resultaat dat juf de helft van de dingen gemaakt heeft.



Onze kinderen zitten nu op de laatste school en het gaat goed. De middelste is vlug, dus die mocht in groep twee al dingen van groep drie doen en heeft nu een voorsprong. De oudste is een lezer, las aan eind groep vier al avi 8 en loopt nu ook nog anderhalf jaar voor met lezen en hij krijgt ook die kans om zich daar verder in te ontwikkelen.



Ik zou zeggen, ga kijken wat je aan staat, waar je je goed bij voelt en wat bij jullie en jullie kind(eren) past!