De 1e dag alleen op de psz

Niels was vandaag voor het eerst een hele ochtend alleen op de psz zonder mama.

En nee ik heb niet gehuild en de tijd thuis vloog om maar om 11.00 ging de telefoon…

Of ik Niels wilde komen halen :cry:

Hij wilde niet buiten spelen, huilde als hij niet bij de juf mocht blijven. Ze hebben het maar zo gelaten en hem binnen gelaten .Normaal is het een buitenkindje maar hij vond het veel en veel te druk. Hij was helemaal bekaf van 2 uurtjes psz. Hij had even gehuild bij het afscheid nemen maar dat was zo over, in de kring wilde hij niet op zijn eigen stoeltje maar bij de juf op schoot zitten. Verder heeft hij wel lief gespeelt.

Ik ben benieuwd, maandag gaan we weer maar nu ga ik er gewoon al om 11.00 om hebben we afgesproken en niet pas tussen 11.30 en 11.45.

Hij is 2 jaar lang bij mama/papa of soms bij oma/opa geweest dus dit was een hele stap geloof ik.

We hopen dat het snel beter gaat want ik vind het wel een beetje sneu als hij er zo moe van wordt…

Herkent iemand dit?

Natas

Het vreet inderdaad energie bij die kleintjes, ze doen zoveel indrukken tegelijk op. Arm ventje :frowning:

Hoeveel dagen mocht je er bij blijven in het begin en hoelang bleef je dan ? Het is voor hem niet alleen wennen dat hij naar de speelzaal gaat maar ook dat mama er niet bij bleef natuurlijk. Gewoon blijven gaan, het heeft even tijd nodig. Hij weet snel genoeg waar hij aan toe is.

Karin, hij is een maand of 3 geleden een half uurtje geweest en ik ben 1 x een hele ochtend gebleven. Vanochtend na 5 minuten al afscheid genomen.

Het is inderdaad een heleboel nieuwe dingen wennen… weet alleen nog niet zo goed wat ik met mijn eigen gevoelens aan moet .Net als jij zegt, gewoon blijven proberen is mijn verstand maar mijn gevoel zegt… ach gossie die zieligerd…

natas

heel herkenbaar.

het vreet idd heel veel energie van zon kindje.<br /> levi kwam van de 1ste dag ook bek en bekaf thuis juf zei dat hij helemaal op was.<br /> en voor het eerst goed zitten in de kring deed levi ook niet daar moeten ze nog zo aan wennen en je moet een kind ook de kans geven om te laten wennen. vanzelf gaan ze het doorhebben en blijven ze wel zitten.<br /> ik herken je gevoel ook wel, maar zou toch wel even aankijken.<br /> ze moeten deze dingen ook weer in zich opnemen en verwerken strakjes gaat het alleen maar beter.<br /> ik vind ook wel dat juf ook op zon eerste dag wat extra aandacht moet geven en het kind sturen in de nieuwe dingen eigenlijk en ze heeft vast wel hulpmoeders die dan ook die taak even kunnen nemen als het voor juf niet haalbaar is.

Na een tijdje zal het misschien wel beter gaan. Hij is ook nog jong. Een hoop kids gaan met 2,5 pas naar de psz. Voor een kindje van 2 is het toch al heel wat allemaal. Maar als hij wat meer gewend is zal hij ook wel buiten willen spelen denk ik.

och wat zielig.

Maar ik vind het ook wel weer een beetje logisch; zo vaak is hij er nog niet geweest.

Ik zou hem gewoon wat eerder ophalen een paar een keer en misschien iets langer blijven in het begin.

Op het KDV wacht ik meestal totdat Maaike gaat spelen; dan weet ik dat ze zich happy voelt.

Soms is dat binnen 30 sec en soms heeft ze even een kwartiertje nodig om te wennen aan alle drukte.

Het is natuurlijk ook nogal een overgang en hij is sowiezo wel gevoelig voor drukte toch?

Wij mochten 4 ochtenden blijven. Ik ben 4 ochtenden op de speelzaal geweest maar ik ben iedere keer wat eerder weggegaan en heb Eva later opgehaald. Maar Eva vond het geweldig dus dat maakte alles een heel stuk makkelijker. Zij was ook net 2 overigens.

Misschien is het voor NIels nog iets te vroeg, dat kan inderdaad best hoor. Ik voorzie dezelfde situatie bij mijn zoon. Die zal het ook niet leuk vinden als mama weggaat. Je moet het samen met hem een vertrouwde plek maken.

Ik vind het altijd zo naar als ik soms op het forum (hier niet hoor) lees dat ouders hun kind huilend wegbrengen en zelf ook huilend weggaan. Onder het mom van, snel afscheid nemen is beter. Daar ben ik het gewoon niet mee eens. Je brengt je kindje wel naar vreemden. Als het een vreemde buurvrouw was geweest, zou men ook niet zomaar weggaan en wegblijven.

De speelzaal is voor mij dan ook niet perse een veilige haven voor mijn kind. Mijn kind moet dat gevoel even kunnen opbouwen.

@Karin2 wrote:

Ik vind het altijd zo naar als ik soms op het forum (hier niet hoor) lees dat ouders hun kind huilend wegbrengen en zelf ook huilend weggaan. Onder het mom van, snel afscheid nemen is beter. Daar ben ik het gewoon niet mee eens. Je brengt je kindje wel naar vreemden. Als het een vreemde buurvrouw was geweest, zou men ook niet zomaar weggaan en wegblijven.

De speelzaal is voor mij dan ook niet perse een veilige haven voor mijn kind. Mijn kind moet dat gevoel even kunnen opbouwen.

dat vind ik dus ook!

@Mamalien wrote:

@Karin2 wrote:

dat vind ik dus ook!

idd ben ik het ook helemaal mee eens!

Gisteren is hij weer geweest, mamalien, het klopt Niels is altijd al erg gevoelg geweest voor drukte en dan is dit wel veel in 1 keer.

Hij zei gisteren wel dat ik niet weg mocht gaan maar ging samen met de juf wel zwaaien.

Hij had gisteren wat minder gehuild maar vanacht is hij zo vaak wakker geweest en ik heb echt het idee dat hij bang is dat ik er dan ook niet meer ben. Hij wilde gistermiddag ook niet gaan slapen en net eigenlijk ook weer niet.

Hij klampt zich helemaal aan mij vast als een klein aapje. Ineens is hij terug 1. Nu zit ik ook niet lekker in mijn vel en ik heb ook het idee dat hij dat voelt. Gisteren had ik een flinke huilbui en ging hij me troosten en zij Nies bij mama blijven, mama nie huilen, nies tranen wegdoen van jouw?!

Daarna wilde hij wel met me spelen omdat ik moest huilen :inlove:

Ik zet wel door hoor, maar ik blijf idd wat langer met hem spelen en ik vind idd ook dat de speelzaal pas een veilige omgeving is als hij dat ook vind.

Na volgende week is het vakantie en dan wil ik evalueren met de juffen. Is het nog teveel voor hem dan blijft hij nog maar iets langer bij mama thuis. Het mag he, het moet niet!

Ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die opstartproblemen hebben met het naar de psz gaan. In mijn omgeving heb ik nl. het idee dat ik met de opvoeding iets grandioos verkeerd heb gedaan omdat Niels niet dolenthiousiast naar de psz gaat . En daar baal ik zo van, ik heb al opmerkingen gehad van: ja maar hij is ook altijd bij jou en als hij kikt dan ben je er natuurlijk voor hem want jij hebt niets anders te doen dan er voor hem zijn. (sommige mensen he :wall: )

natas

Hoi natas…

Mag ik je even uit die ilusie helpen…

Bij de psz van mijn dochter zijn er meer kindjes die moeite hebben hoor…

Wij moeten dan tussen 8.30 en 8.45 brengen en mogen tot 9 uur blijven puzzelen/spelen… als wij weggaan nemen de lijdsters de tijd om met de kindjes te gaan zwaaien en vooral als het moeilijk gaat…

Even huilen wordt geaccepteerd, maar blijven ze huilen wordt je gebeld.

Tessa ging de eerste dag met plezier, maar de 2e keer ging ze huilen en haar eerste keer was 11 januari en ze gaat 3 ochtenden ( ma/wo/vrij). en afgelopen vrijdag was het weer voor het eerst dat ze niet huilde toen ik wegging…

Maar dat is vrij snel weer over en ze ging steeds beter meedoen met de groep ondertussen hoor…

Ze was tot mei ongeveer al 2 keer per week een uurtje naar de opvang van de sportschool en daar was het in het begin ook een uur lang huilen en op een hobbelpaard ziten en toen ze eenmaal gewend was en wist dat mama weer terugkwam ging ze spelen als ze binnen was en had ze geeneens meer tijd voor een kus en wilde ze niet meer mee naar huis hihi…

Het is wel even zielig soms, maar het is wel belangrijk om te laten weten dat je je kindje echt weer op komt halen…

en als het voor jou kindje werkt en af te spreken valt dat jij voorlopig je kindje even om 11 uur al haalt tot je merkt dat ie niet meer bekaf is om die tijd zou ik dat gewoon lekker doen hoor…

Volg je gevoel meid… maar geeft hem wel een kansje…

Succes…

Liefs Tina

Bedankt voor me uit deze illussie te halen, mama tina!

Het is gewoon wel fijn om te horen dat er meerdere zijn die dat hebben.

Gek genoeg wordt ik gewoon heel onzeker van deze situatie, hoop twijfel etc.

Maar ik volg gewoon mijn gevoel en we zien wel. Over huilend achterlaten ,ja ik laat hem dus ook huilend achter, ik moet een keer afscheid nemen en ik krijg het niet voor elkaar om eerst langer te blijven en dan weg te gaan. Die veilige haven is er voor Niels pas als hij weet dat de juffrouwen lief zijn ,de kindjes aardig en de wetenschap dat ik terug kom.

Nu doen de juf’s heel hard hun best en Niels krijgt extra aandacht om die veilige haven te creeeren. Hij huilt niet langer dan 5 minuten maar ja ik ga wel met tranen in mijn ogen, slik slik, weg als ik zo’n huilend aapje van me los moet peuteren die alleen bij mama wil blijven.

Ik snap heus wel dat dat niet leuk is maar ik zie geen andere manier, Niels is denk ik een jongetje die dat ook zou hebben als hij 4 is hij moet gewoon van Mama losgekoppelt worden en leren dat ik altijd terug kom.

natas

Gelukkig zijn er idd meerdere kindjes die moeilijk kunnen wennen op de PSZ. Mijn zoontje gaat sinds eind november (2,5 jaar) naar de PSZ. Elke keer als ik hem breng is hij helemaal overstuur en drentelt hij de tijd maar een beetje rond. Zodra de deur opengaat, rent hij naar de deur. Als ik 5 minuten voor het einde door het raam gluur, dan zie ik daar een kind wat absoluut niet happy is. Zelfs fietsen vind hij niet leuk, terwijl hij thuis en bij Oma niet van zijn fietsje is af te slaan.

Ik twijfel zo. Ik vind het zo erg om mijn mannetje zo te zien.

Groetjes Syl

@chaya 1975 wrote:

Gelukkig zijn er idd meerdere kindjes die moeilijk kunnen wennen op de PSZ. Mijn zoontje gaat sinds eind november (2,5 jaar) naar de PSZ. Elke keer als ik hem breng is hij helemaal overstuur en drentelt hij de tijd maar een beetje rond. Zodra de deur opengaat, rent hij naar de deur. Als ik 5 minuten voor het einde door het raam gluur, dan zie ik daar een kind wat absoluut niet happy is. Zelfs fietsen vind hij niet leuk, terwijl hij thuis en bij Oma niet van zijn fietsje is af te slaan.

Ik twijfel zo. Ik vind het zo erg om mijn mannetje zo te zien.

Groetjes Syl

Volg je gevoel…Je bent niet verplicht je kind nu al naar de PSZ te laten gaan. Zoals ik het lees beleeft je zoontje er op dit moment nog helemaal geen plezier aan, en jij daardoor ook niet. Het lijkt er op dat hij er nog niet aan toe is? Wees niet bang om hem nog even thuis of bij opa en oma te blijven en probeer het een aantal maanden later weer. Het kan zijn dat hij dan wel er aan toe is. En laat je niet leiden door meningen van anderen, jij weet wat je ziet en wat je wilt of niet wilt voor je mannetje.

:hug:

Natas, hier ook een kindje dat tot september 2008 alleen maar bij mama thuis was en sinds een maand of 3 na de geboorte van de 2e elke maandag bij opa en oma :wink: Hij gaat 2 middagen en de 1e 2 weken was het ook huilen :cry: :cry: Wij hebben geen wenochtendje gedaan, wist ook niet dat dat kon :oops: was ook allemaal een beetje kort dag omdat ie op de wachtlijst stond en er toen ineens plek was op een andere psz in de buurt :thumbup: De eerste keer heeft hij een half uur gehuild en dat vond ik vreselijk om te horen :cry: En zoals gezegd was het 2 weken, dus 4x huilen bij het afscheid, maar eigenlijk kort nadat ik weg was gegaan was het alweer over en ging ie lief spelen en kreeg ik hem om half 4 bijna niet eens meer mee :lol:

Nu was er na de kerstvakantie plek op de groep waar ik hem voor op de wachtlijst had laten zetten en dus heel stoer ernaartoe gegaan, maar dat ging dus helemaal niet :hand: Ja hij si nu maar 3x geweest en er is dus mss niet veelvan te zeggen, maar het verzet was vele malen groter dan bij de ander psz… Na overleg met de leidsters van de “oude” psz mocht hij dus terug :dance: Zij vonden het zelf ook errug jammer dat ie wegging eind december en hebben nu ook zelf gebeld naar kantoor of het oké was dat Valentijn weer daar heenging :inlove: En nu gaat hij lekker morgenmiddag weer spelen op zijn oude groepje :inlove: :inlove: Donderdag moest ik daar nog even wat ophalen en hij was ook gelijk weer helemaal in de gloria en wilde ook meteen niet meer mee :wink:

Er is dus echt hoop!!! Ook Valentijn is een kind dat niet goed tegen al teveel prikkels kan en een echt gewoontediertje :inlove: Vandaar dat de nieuwe psz niet helemaal lekker ging denk ik (en mss ook omdat mama zich niet helemaal happy voelde bij de leidsters daar :shifty: :silenced: ).

Succes en dikke knuf voor je kleine man :-*