Mayra is geboren op 10 oktober. Haar vriendinnetje in augustus. Kan iemand mij vertellen of ze straks samen in dezelfde groep zouden kunnen zitten? Of is daarvoor een datum vastgesteld? Bijv. wie voor 1-10 jarig is zit een groep hoger dan wie erna jarig is.
Snappen jullie wat ik bedoel?! Weet het niet zo goed te omschrijven…
Ik snap wel wat je bedoelt hoor. In principe zullen ze straks in het zelfde jaar zitten. Als je 4 wordt begin je in groep 1 (sommige scholen noemen dit groep 0). Als je vóór 31 december jarig bent, mag je na de zomervakantie naar groep 2 (als alles goed gaat natuurlijk). Ben je na 31 december jarig, dan ga je na de zomervakantie nog een keer naar groep 1.
@Biebels wrote:
Ik snap wel wat je bedoelt hoor. In principe zullen ze straks in het zelfde jaar zitten. Als je 4 wordt begin je in groep 1 (sommige scholen noemen dit groep 0). Als je vóór 31 december jarig bent, mag je na de zomervakantie naar groep 2 (als alles goed gaat natuurlijk). Ben je na 31 december jarig, dan ga je na de zomervakantie nog een keer naar groep 1.
Heee, hier is dat niet zo!
Mijn zoon is van 4 november, hij is dit jaar 6 geworden, maar zit nu in groep 2. En hij zit qua nivo erg hoog, leest op AVI 2 nivo en maakt al tafelsommen. :mrgreen:
Maar hij zit op de Montessorischool, waar ze er dus voor kiezen om gewoon de stof af te werken en eventueel, wanneer het kind erg snel gaat, groep 7 en 8 in een jaar te doen. Volgens mij is de datumgrens al afgeschaft in 1985, en is de keus aan de school welke grens ze hanteren.
In principe is er al heel lang geen datumgrens. Vroeger was deze er wel, op 1 oktober met een uitloop naar 15 okt. Elke school moet afgaan op de ontwikkeling van het kind. Met als basis genomen dat een kind 2 jaar “kleutert”. Dit is dan gemiddeld genomen. Of te wel een kind dat in mei jarig is, kleutert een beetje langer en een kind van november een beetje korter. De kans is dus best heel groot dat deze beide kinderen bij elkaar in de groep komen. En anders vraag je het toch even na op school? Groetjes
Rosajati
@Rosajati wrote:
In principe is er al heel lang geen datumgrens. Vroeger was deze er wel, op 1 oktober met een uitloop naar 15 okt. Elke school moet afgaan op de ontwikkeling van het kind. Met als basis genomen dat een kind 2 jaar “kleutert”. Dit is dan gemiddeld genomen. Of te wel een kind dat in mei jarig is, kleutert een beetje langer en een kind van november een beetje korter. De kans is dus best heel groot dat deze beide kinderen bij elkaar in de groep komen. En anders vraag je het toch even na op school? Groetjes
Rosajati
Precies. Dat dacht ik ook.
Sommige scholen kiezen voor langer kleuteren (rare term eigenlijk) omdat ze zo individueel lesgeven dat het eigenlijk niet uitmaakt in welke groep je zit.(en het voor sommige kinderen prettig is om wat langer in een vertrouwde omgeving te zitten).
mijn zoontje is van 6 oktober en toen ik hem met 10 maanden (!!) op moest geven bij de dichtstbijzijnde basisschool vertelde de directeur mij dat hij gewoon met het schooljaar begint al is het dan een paar weken voor zijn vierde verjaardag. Mits hij het aankan natuurlijk.
Nou is het een jenaplanschool dus ik weet niet of dat ook meetelt??
mijn broer die van 7 oktober is heeft idd een jaar langer moeten kleuteren (schooljaar 1975/1976) maar hij was nog erg kleuterig so to speak.
(en da’s eigenlijk nooit echt over gegaan :lol: :lol: :lol: )
Nou, laat ik het zo zeggen: als een school een kind van vóór 31 december nog een keer groep 1 wil laten doen, dat moeten ze dat kunnen verantwoorden naar de inspectie. Er was altijd een grens van 1 oktober, die is nu vervangen door die van 31 december. Dit is de regel in theorie, in praktijk zal er op veel scholen helemaal niets veranderen. Als het goed is handelt de school namelijk altijd in het belang van het kind
@Biebels wrote:
Nou, laat ik het zo zeggen: als een school een kind van vóór 31 december nog een keer groep 1 wil laten doen, dat moeten ze dat kunnen verantwoorden naar de inspectie. Er was altijd een grens van 1 oktober, die is nu vervangen door die van 31 december. Dit is de regel in theorie, in praktijk zal er op veel scholen helemaal niets veranderen. Als het goed is handelt de school namelijk altijd in het belang van het kind
Maar wat is verantwoorden he? Een kind kan dus ver boven het gemiddelde presteren en toch bijna 3 jaar in de kleutergroep zitten
@pluutje wrote:
@Biebels wrote:Nou, laat ik het zo zeggen: als een school een kind van vóór 31 december nog een keer groep 1 wil laten doen, dat moeten ze dat kunnen verantwoorden naar de inspectie. Er was altijd een grens van 1 oktober, die is nu vervangen door die van 31 december. Dit is de regel in theorie, in praktijk zal er op veel scholen helemaal niets veranderen. Als het goed is handelt de school namelijk altijd in het belang van het kind
Maar wat is verantwoorden he? Een kind kan dus ver boven het gemiddelde presteren en toch bijna 3 jaar in de kleutergroep zitten
Ja, dat klopt :mrgreen: Vooral bij de kleuters blijft het veelal een subjectief gedoe, men probeert wel zo veel mogelijk toetsen en testen in te voeren, maar dat werkt ook niet feilloos. Dus val je terug op de mening van de leerkracht, en die kan in de meeste gevallen aardig beoordelen hoe een kind er voor staat.
de ontwikkeling van een kind verloopt in sprongen, dus als je pech hebt laat je een kind ‘zitten’ en gaat hij zich dan ineens super ontwikkelen :?
Dat is ook de reden dat ik zo achter ons systeem sta! Hier laten we ze dus eigenlijk niet zitten, ze werken hun programma zelfstandig af, zoveel mogelijk tussen kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd.
Ik vind het fijn werken, en de echte uitschieters merk je toch wel op.
Ik heb niet veel keus, er is hier in het dorp maar 1 school.
En ik vind het nogal wat om naar een andere stad of dorp te geaan aangezien dat de komende 12 jaar brengen/halen en vriendjes problemen oplevert.
Echter men is hier van de oude stempel en vind sinterklaas en kerst te druk, en dus mag Stijn pas 7 januari komen en zal dus 2.5 jaar kleuteren… Zijn neefje is 6 weken ouder en zal dus een klas hoger uitkomen.
Ach ja, het zij zo. Als er meerdere redenen waren of als het niet bevalt dan zijn we alsnog zo naar de andere school verkast maar eerst in eigen dorp proberen.
En ik ken nog heel veel scholen (oa die van ons) die heel strak nog vasthouden aan die 1 oktobergrens die al lang niet meer bestaat :think:
veel scholen zeggen ook niet dat die 1 oktober regel niet meer bestaat
Waardeloos is dat. Als ouders hier niet op hun strepen gaan staan blijven kinderen van na 1 oktober ‘gewoon’ nog een jaartje kleuteren. Ons buurjongentje is van november en had makkelijk naar groep 3 gekunt vorig jaar. Maar ja, oktobergrens hè. Hij heeft zich een jaar kapot verveeld, logisch.
Ook de dochter van vrienden van ons kleuterd bijna 3 jaar straks. Ze is van 13 oktober. Ouders zijn er wel tegenin gegaan, maar school hield voet bij stuk. :wall: En 't meiske is slim genoeg.
1 oktober is alleen nog steeds de teldatum… wat aangeeft hoeveel fre’s een school heeft om leerkrachten te betalen!
Zelf snap ik die grenzen allemaal niet! k vind et gewoon belangrijker dat er naar et kind wrodt gekeken of die er nu wel fo niet aan toe is!
Hier hanteren ze ook de 1 oktober datum.
Ervoor naar groep 3,erna naar groep 2(voorbeeld genomen bij mijn dochter)hoewel hier ook een twijfelgeval het in groep 3 mag gaan proberen.
Wij hebben dat dan niet gedaan,ondanks onze dochter een twijfelgeval is(6 dec).
@hedwich wrote:
veel scholen zeggen ook niet dat die 1 oktober regel niet meer bestaat
Klopt, zoon van vriendin van me was kort na 1 oktober zes geworden, slim kind, lang kind, maar mooi dat de school hem heeft laten blijven zitten in groep 2, want hij was van na oktober… Niks verantwoording, niks goede redenen, ouders dachten dat het zo hoorde.
Bij ons op school bekijken ze het echt per kind.
Ze hanteren de december grens maar als een kind er echt aan toe is gaat hij of zij door.
Thomas is van eind januari en heeft 2,5 jaar gekleuterd.
Britt is van 11 oktober en als alles “normaal” verloopt zou ze een krappe 2 jaar kleuteren.
Tis wel zo dat vaak meisjes eerder doorgaan…jongens hebben toch vaak langer behoefte tot spelen…en dat blijft heeeeeel lang doorgaan
:mrgreen: :mrgreen:
Ja en bij ons in de wijk is een school die het nog anders aanpakt.
Daar beginnen de schooljaren niet alleen na de grote vakantie, maar ook na de kerstvakantie.
Ik ken dus iemand die van december is, en die ging van 1 januari tot 1 januari naar groep 1 en het jaar daarop hetzelfde.
Die lopen dus een half jaar uit de pas, en het laatste half jaar gebruiken ze voor extra ontwikkeling, of kinderen halen nog een keertje een half jaar bij, als ze sneller zijn, dan zijn ze een half jaar eerder klaar.
En als ze blijven zitten, blijven ze ook maar een half jaar zitten.