darmkrampjes: boertjes en windjes

Mijn jongens slapen nog steeds niet door :zzz:

Ze worden samen totaal gemiddeld 4 keer per nacht wakker. Soms hebben we nachten dat we ‘maar’ 2 keer eruit moeten, maar afgelopen week ook nachten dat we meer dan 10 keer eruit moesten.

Het probleem is vaak dat er een boertje dwars zit of dat dat ze buikkrampen hebben. Na het laten van een boertje of een paar windjes gaan ze vaak weer verder slapen.

Iemand herkenning? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Iemand tips? Zouden dingen zoals Cinababy of Infacol een oplossing kunnen zijn? Of is dit vooral voor pasgeboren baby’s en niet voor dreumessen?

Groetjes Saskia

Sem had dat ook heel erg maar bij hem was/is alleen even boeren windje laten helaas niet genoeg. Bij Sem werkt zijn maag te langzaam waardoor hij veel last van zuurbranden heeft, soort van reflux idee, daar krijgt hij Losec voor in combi met een ab om de werking van de maag te versnellen, normaal wordt dan motilium gebruikt i.p.v. ab maar dat werkte bij Sem niet. Verder heeft hij ook last van obstipatie dus vandaar bij hem de windjes.

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat ze tijdens het eten en drinken te veel lucht binnen krijgen en daar last van hebben. Drinken ze bijv. nog wel eens uit een flesje bijv voor het slapen gaan? Dan zou je vooral daarbij erg op moeten letten dat ze dan geen lucht binnenkrijgen, en misschien overgevoelig voor melk of zo?

Bedant voor je reactie.

Meestal gaan ze na een boertje of windje wel verder slapen, maar soms worden ze na een kwartier alweer wakker en soms pas na een paar uur. In anderhalf jaar tijd hebben ze volgens mij nog geen enkele nacht 6 uur achter elkaar geslapen. Vaak hebben ze vooral eind van de avond en begin van de nacht last. Meestal slapen ze vanaf 03.00 a 04.00 uur zonder problemen tot 07.00 uur door.

Hoe ben je erachter gekomen dat Sem veel last heeft van zuurbranden? Via de huisarts of ben je naar een kinderarts doorgestuurd?

Had hij als baby ook al last? Luc en Stan waren als baby erg hongerig en dronken met 2 maanden al 6 flessen van 200 ml Forte. Ze hadden toen ook al last van dwarse boertjes, maar ik dacht dat dit wel minder zou worden als ze geen flesvoeding meer zouden krijgen. Ze krijgen nu al sinds juni geen fles meer, ze drinken met een rietje uit een beker, dus op zich zouden ze niet teveel lucht naar binnen moeten krijgen.

Overgevoelig voor melk denk ik niet, want ze hebben verder geen eczeem en zijn overdag niet huilerig. Ze krijgen alleen melk (Brintapap) als ontbijt en 's avonds yoghurt of danoontje na het avondeten.

Ik was vandaag in de Drogisterij en was bij Rennies aan het kijken en zag daar ook een versie voor gasvorming in maag en darmen, maar ik weet niet of dit ook voor kinderen geschikt is.

Jeetje, wat lastig.

Ons ventje heeft er ook wel eens last van, dan ligt hij te kronkelen in zijn bedje en te huilen. Als ik hem er dan even uit haal, dan knettert het even goed :smiley: en daarna gaat het weer.

Maar dat is echt niet elke nacht, en we hoeven er ook geen tig keer voor uit.

Dus ik kan je verder niet helpen, alleen een dikke :hug: geven, ook voor je kindjes, want echt prettig zal het niet zijn :?

Hebben ze bij de apotheek niet iets? Of anders de HA?

Succes!

Groetjes, Marieke

Hebben jullie kids overdag ook last van buikkrampen of alleen eind van de avond en 's nachts?

Marieke, we moeten maandag naar het CB en daar wil ik het ook even aankaarten en anders even naar mijn eigen huisarts. Ik werk ook bij een huisarts en daar wil ik het vandaag of morgen even overleggen, misschien dat ze iets kunnen aanraden wat ik zelf kan/mag aanschaffen.

Tante Soesa, normaal zou Sem dus Motilium met Losec moeten gebruiken, maar dat werkte niet en nu krijgt hij Losec met een AB? Krijgt hij dan tabletten of een drankje?

Ik geef de jongens nu sinds 2 a 3 nachten Cinnababy van VSM (voor buikkrampen) en gisteren waren ze 2 keer wakker geworden en afgelopen nacht alleen 1 keer 's avonds. Nu zijn we ook 2 dagen naar mijn ouders gegaan en dat is altijd vermoeiend, dus misschien dat ze hierdoor beter geslapen hebben? Even de komende nachten afwachten…

Groetjes Saskia

Nee, ons ventje heeft eigenlijk overdag nooit echt last van krampen. Alleen soms 's nachts.

Volgens mij zijn de VSM kind-producten van 0-6 jaar, dus voor jouw duo kan dat makkelijk.

Ik hoop dat het helpt! Slapen zij beter en papa en mama ook :thumbup:

Succes!!

Groetjes, Marieke

Sorry was even niet zo veel hier…

Sem is al vanaf baby aan het rommelen begon met een kma en zo zijn we toen de klachten aanbleven in maag darm onderzoeken gerold. Sem zijn maag werkt dus traag en dat kan er voor zorgen dat er voedsel te lang en onverteerd in de maag achterblijft, datn kan dus weer omhoog komen bij bijv. liggen (zuurbranden). Darmkrmapen tja waar die vandaan komen weten we dus nog steeds niet daarvoor loop ik nog steeds bij de gastroloog met hem. Sem krijgt AB een onderhoudsdosis noemen ze dat (Erythromicine wordt gebruikt bij maag-darmklachten en heeft als “bijwerking” dat de werking van de maag iets versneld wordt). Hij krijg 20 mg losec per dag voor de zuurbranden en voor obstipatie 2x daags 2 zakjes Forlax van 4 mg. De ab is vloeibaar en de rest smelt ik in water.

Ik denk dat Sem overdag ook wel last heeft, maar dat kan hij helaas nog niet vertellen…

Hoe gaat ie met je jongens? Hoop dat de Cinababy werkt. Ik heb me laten vertellen dat je dat soort dingen wel echt vast moet geven om een spiegel op te bouwen.