Dampsterilisator voor de magnetron

welke gebruiken jullie en zit er verschil in de merken??



Ik zie ze van verschillende merken en merkloos. Het verschil dat ik zie is de prijs :slight_smile: En bij de duurdere blijven de flesjes langer steriel zolang het deksel dichtblijft. Maar goed, 1 voeding en ze zijn dus niet meer steriel. Dus of het dan 3 of 5 uur is maakt niet meer uit :smiley:



Ik neig dus gewoon naar een goedkope waar drie flesjes in kunnen.





Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb een redelijk grote van avent, voordeel vond ik dat er veel in kan. Dus én een kolf en een paar flesjes etc. Hoef je niet meerdere keren achter elkaar te steriliseren.

Maar als je dat niet nodig vind, doet een simpele goedkope het ook hoor.

Ik had voor mijn meisje 6 geleden ook een grote van avent…kan redelijk veel in…was ook wel een dure.

En als je het mij vraagt zijn de goedkopere ook wel goed, net wat je zelf al zegt 1x open en het is niet meer steriel.



Voor mijn ventje heb ik nooit eentje gehad…s`ochtends mikte ik alles inclusief spenen in een grote pan en kookte het 5 minuten uit.

Nadeel aan in de pan uitkoken is dat na verloop van tijd kalk opbouwt in de flessen. Ik heb n goedkope van de Hema. Flesjes haal ik er direct uit zodat ze kunnen drogen. Bevalt goed. (al 4 jaar lang)

Thanks!



Het uitkoken in een grote pan ben ik eigenlijk wel zat ondertussen :smiley:

Ik ben vorige maand bevallen en heb de sterilisator van Avent, maar de kraamverzorgster gaf hier het advies niet meer uit te koken.

Uit onderzoeken was gebleken dat het uitkoken kleine haarscheurtjes in het plastic veroorzaakt waardoor er bacteriën in gaan nestelen.

Volgens haar waren dus de nieuwe ‘regels’ om niet meer uit te koken maar alleen maar alles af te wassen in heet water met afwasmiddel.



Ik doe het zelf wel gewoon nog 1x in de week, dan weet ik zeker dat ze een keer goed schoon zijn.

@Fluffie wrote:

Nadeel aan in de pan uitkoken is dat na verloop van tijd kalk opbouwt in de flessen. Ik heb n goedkope van de Hema. Flesjes haal ik er direct uit zodat ze kunnen drogen. Bevalt goed. (al 4 jaar lang)




Heb ik nooit last van gehad, maar ik heb ze ook maar 3 of 4 maanden uit gekookt en daarna niet meer.

Jeweldrop, die ‘regels’ zijn dan niet landelijk, want onze kraamverzorgster heeft gewoon de sterilisator gebruikt hoor :wink: en dat was anderhalve week geleden :smiley:

En hier ook die van hema en gebruikt ook door kraamverzorgster gister nog…



Dus wij mikken ze ook in de magnetron… Veel makkelijker als uit koken in pan…

@Marlous79 wrote:

Jeweldrop, die ‘regels’ zijn dan niet landelijk, want onze kraamverzorgster heeft gewoon de sterilisator gebruikt hoor :wink: en dat was anderhalve week geleden :smiley:




nee ik had al wel gemerkt dat meerdere regels niet landelijk zijn.

zo mag je aan de ene kant van het land warm water uit de kraan gebruiken voor de fles en moet je aan de andere kant van het land gekookt water gebruiken en ik mag koud water opwarmen in de magnetron.

overal hanteren ze weer wat anders en het veranderd ook zo weer van het ene op het andere moment… :roll:

En mijn kraamverzorgster zou de sterillisator helemaal niet gebruiken want dat was al n paar x fout gegaan omdat iedere magnetron anders is. Water in Nederland is van zo’n goeie kwaliteit dat je dat niet eerst hoeft te koken. In andere Europeese landen wel. In nood maak ik n fles met lauw/warm water zo, hop uit de kraan.



Klopt wel van die haarscheurtjes. Flessen in de pan 5 minuten laten koken en de (fop)spenen de laatste 2 erbij. 1x in de maand, 2 maand spenen vervangen.

Ik heb er een van Avent te koop…

Wij hebben er 1 van de hema. Prima ding, gebruikte hem vooral om de kolf goed schoon te maken, ivm spruw. Maar echt steriel zijn de flessen als niet meer als je ze met je handen aanraakt. Kraamverzorgster zei (maar das bijna 2 jaar geleden) dat je ze gewoon het beste in de vaatwasser kon doen. Als we gesteriliseerd hadden droogde we ze altijd gewoon met een hydrofiel af en gooide we ze in een mandje op een plank. Nou das ook niet echt steriel.



Maar met nr 3 op komst, gaat ook gewoon de kolf de sterilisator weer in en de gewone flesjes de vaatwasser. Speentjes deed ik 1x per maand, gewoon voor het idee :roll:

Ik had er één aangeschaft van Avent maar ik heb deze alleen maar de eerste 3 maanden gebruikt.



Ik heb trouwens in het begin, ook al is dat niet meer nodig, wel gekookt water gebruikt. Ik merkte dat Stuart dan minder last van krampjes had.

Net als dat ik de flesvoeding altijd met lepeltje geroerd heb en nooit geschud om minder lucht in de melk te krijgen.



Verder was ik tevreden met de sterilisator van Avent.

Maar achteraf gezien zou ik er niet nogeens zoveel geld voor neertellen omdat je het waarschijnlijk maar vrij kort gebruikt.

Uiteindelijk is het ook niet meer dan stomen. als je een stoomschaal of pan hebt kun je hetzelfde bereiken.

@Clair wrote:





Ik heb trouwens in het begin, ook al is dat niet meer nodig, wel gekookt water gebruikt. Ik merkte dat Stuart dan minder last van krampjes had.

Net als dat ik de flesvoeding altijd met lepeltje geroerd heb en nooit geschud om minder lucht in de melk te krijgen.

.




Hier net zo…de eerste maanden gewoon gekookt water en niet schudden maar roeren…en ik heb de speciale born free fles en die werkt hier heel goed, geen lucht in de fles.

Hier bijna geen last van krampjes gehad…