Dalton onderwijs

Ja ik weet het, ik ben vroeg genoeg… :wink: .



Toch houd schoolkeuze me al bezig.

Ik ben zelf fan van klassikaal lesgeven, groepjeswerk vond ik vreselijk en duidelijke regels en structuur vind ik altijd in het belang van een kind.



Hier in de buurt kan ik wel kiezen uit 3 dorpskernen om naar school te gaan (zo’n 7 scholen) waarbij mijn voorkeur in eerste instantie uitging naar een christelijke school (wij zijn niet “zwaar christelijk” maar wel gelovig) waarbij het niveau van groep 8 leerlingen door middelbare scholen wordt gewaardeerd (lees: de basisvakken zitten er goed in, wat ik eigenlijk het allerbelangrijkste vind voor een school).



Maar… nu staat er ook nog zo’n schattig dorpsschooltje. Ongeveer 60 leerlingen, het dichtst bij van alle scholen, ons kent ons, leuke sfeer.

Het is alleen een Dalton school (daar hebben ze destijds voor gekozen en konden zo ook blijven bestaan).

Ik heb al wat negatieve verhalen gehoord over Dalton (ala zelfstandig uitzoeken wat voor straf je verdient als kleuter als je iets in de wc gooit, ondergestimuleerd als je best meer kunt) en sta zelf nogal sceptisch tegenover de keuzevrijheid. Gewoon je taal en rekenen goed leren, en doen wat er gezegd wordt vind ik geen ramp.

Verhalen blijven verhalen, en aangezien de school me verder erg aanspreekt, wil ik toch eens kijken of mijn mening bijgesteld kan worden.

Ook omdat er familie op zit die wèl tevreden is. Daarbij heb ik een relaxt maar gevoelig mannetje, wat misschien beter op zijn plek is op een kleinere school dan een grote school.



Zijn hier mensen met kinderen op Dalton onderwijs en hoe bevalt dat?

En mocht je oudere kinderen hebben, hoe vonden zij de aansluiting met regulier voortgezet onderwijs?

Mijn oudste dochter heeft op Dalton gezeten, wij waren er heel tevreden over. Klassikaal onderwijs is geschikt voor gemiddelde leerlingen. Als je, zoals mijn dochter, er boven uit steekt, is het funest.

Ik ken de voorbeelden die jij noemt niet. De methode die ze daar gebruikten beviel me juist heel goed. Als er iets was gebeurd, bijvoorbeeld pesten, werd dat in een groepsgesprek behandeld. Wat is er gebeurd, hoe vinden jullie dat, hoe zullen we het oplossen. Werkte perfect. Iedereen werkte zoveel mogelijk op eigen niveau. Er werd zeker ook klassikaal les gegeven. Wie meer uitleg nodig had, kreeg dat. Wie iets moeilijker aan kon kreeg dat. De zaakvakken waren klassikaal. Mijn dochter had wel veel moeite met het plannen van de weektaken. Iets waar juf altijd goed bij hielp. Ze heeft zowiezo moeite met plannen, dus het was wel goed voor haar. Ze heeft er heel veel van geleerd. De ervaring is juist, dat kinderen die van deze school komen op het middelbaar onderwijs beter hun huiswerk kunnen plannen.

In groepjes werken doen ze volgens mij overal wel.



En nergens niet om, of een school wel of niet bevalt, heeft voor een heel groot deel te maken met de docenten. Met de sfeer op school. Je hebt de luxe dat je kunt kiezen. Ga gewoon overal kijken, proef de sfeer en laat je niet te veel leiden door de negatieve verhalen. Die heb je altijd. Hoewel je er natuurlijk ook niet je ogen voor hoeft te sluiten.



Wij wonen in een dorp en hebben hier 1 school. En liet dat nou net een hele slechte zijn. Daarna is ze naar Dalton gegaan in de stad. Wel elke dag 's morgens en 's middags ruim een uur onderweg om haar te halen en te brengen.

Het viel mij op dat bij de scholen die ik bezocht heb, er overal wel werd gewerkt in groepjes, met lesstof op verschillende niveaus, en Dalton-achtige elementen als zelf plannen, zelf kiezen wat je het eerste doet (op die dag of in die week) en zelfstandig werken terwijl de juf met iets/iemand anders bezig is.

Wat natuurlijk niet betekent dat ze maar mogen doen wat ze willen, het klinkt misschien chaotischer dan het is.



Het echte ‘ouderwetse’ klassikale onderwijs is er bijna nergens meer (en gelukkig maar). Natuurlijk wordt er wel overal ook gewoon klassikaal lesgegeven, maar niet de hele dag.

Dus misschien verschilt de Dalton-school die jij op het oog hebt, uiteindelijk wel helemaal niet zoveel van de andere scholen in de buurt.

Ik zou zeker eens gaan kijken, niets te verliezen toch?

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben ook niet voor dat hele ouderwetse onderwijs hoor, maar meer voor een goed taal en rekenonderwijs en daarbij goede duidelijke instructie zonder teveel poespas erom heen. Ik ben dan een beetje bang dat zelfstandigheid van Dalton onderwijs ook inhoud dat je het wat meer zelf uit moet zoeken hoe alles in elkaar zit. Al lijkt me dat sterk in een groep van 10 kinderen, heeft de juf niks meer te doen :lol: .

Maar eerlijk gezegd krijgt dit schooltje steeds meer streepjes voor. En idd het onderwijs staat of valt met wie er voor de klas staat. En het allerbelangrijkst is of je kind er gelukkig is, en ik denk dat een kleinschalige school daarin best voordelen heeft.



Ik houd mijn ogen nog wel open voor andere scholen, maar de bezwaren tegen Dalton zijn al steeds minder.

Ik heb geen kind op het Dalton onderwijs, maar overweeg, zoals je weet, wel een Daltonschool. (Of een openbare reguliere of een Jenaplan. Dalton en openbaar is hier in de stad en heel massaal, Jenaplan is in een dorp verderop en een stuk kleiner. En de openbare ‘reguliere’ school heeft ook heel veel onderwijsvernieuwends in zich.)



Mijn ervaring is dat juist op een school waar kinderen meer zelfstandig werken, maar ook juist meer samenwerken en meer keuzevrijheid hebben, de regels en structuur heel duidelijk (moeten) zijn. Anders gaat het mis. De keuzevrijheid is over het algemeen ook wel wat beperkt, je mag dan bv. uit een aantal dingen kiezen en als je heel de dag alleen maar met je voeten op tafel ligt te slapen, dan wordt daar - als het goed is - ook wel iets aan gedaan.



Zelf kom ik van een Jenaplanschool en ik vond het verschil tussen de basisschool en het middelbaar onderwijs op bepaalde gebieden best groot. Daar moest ik opeens behoorlijk klassikaal werken, mocht niet vooruit werken, alles was veel ‘kinderachtiger’, enz. Daarnaast bleek dat we op het gebied van geschiedenis en aardrijkskunde niet zo heel veel aangeboden hadden gekregen, maar dat ligt, volgens mij, aan de school/leerkracht, want juist wereldoriëntatie is een speerpunt van Jenaplanonderwijs.



Mijn zusje heeft op een middelbare Daltonschool gezeten…ik kon het verschil met mijn reguliere middelbare school niet ontdekken. :oops:



Voor J. neig ik ook het meest naar Jenaplanonderwijs. Dalton is me eigenlijk nog te ‘klassikaal’. Maar ik ga eerst bij alle drie de scholen kijken, want wie weet wordt het allemaal wel heel anders vormgegeven dan ik nu denk. :slight_smile: En ik wil ‘sfeer proeven’. ;):slight_smile:



Ik zou dan ook gewoon eens een afspraak maken om te kijken en te praten over hoe zij het onderwijs vormgeven. Dan krijg je een goed beeld van de school en weet je hoe zij daar werken.

hier gaan de kids naar een ‘gewone’ (chr) basisschool en zoals al gezegd… de dingen als in groepjes werken, plannen etc gaat hier eigenlijk ook gewoon zo.



Vooral in groep 3 waar onze oudste dit jaar in zit konden we het goed zien… de groepjes die in eerste instantie stonden zijn later opnieuw ‘ingedeeld’ op basis van kunnen. Zo zijn er 2 groepjes met kinderen die op 1 of meer gebieden een stuk vooruit zijn, 2 ‘gemiddelde’ groepjes en 1 groepje met kinderen die wel wat meer ondersteuning hier en daar kunnen gebruiken.



Binnen die groepjes (en zeker van die groepjes die wat verder zijn) wordt een mate van zelfstandigheid aangeleerd. Eerst proberen of je er met elkaar misschien uitkomt, zo niet, dan is juf er natuurlijk altijd nog.



Groep 3 is denk ik het meest klassikale jaar, daar maak je de basis voor lezen, schrijven, rekenen etc. Vrij veel klassikaal behandelen van nieuwe stof en herhalen herhalen herhalen. Die basis is gewoon heel belangrijk.



Ze werken hier op school ook met maatjes uit hogere klassen.

Voor groep 3 betekent dat dat ze in de 2e helft van het jaar met iemand uit groep 7 gaan tutor lezen. Samenlees boeken en het werkt super :thumbup:. Onze oudste vindt dat ook zo ontzettend leuk.



Maar ook in de themaweken wordt er met maatjes samen gewerkt (dit jaar hadden ze oa kikkers als thema, dus samen met een hogere klas werd er kikkerdril gevangen en dat moet dan natuurlijk wel gevolgd worden tot het (bijna) kikkers zijn en dan samen ook weer uitzetten in de vijver).



Bij de kleutertjes hebben ze ook al wel een planbord, maar dat klinkt zwaarder dan het is… al is onze 2e wel al echt van het vooruit plannen. Die vraagt op maandagochtend dan wel aan juf of hij vast op bijv. woensdag een werkje mag ophangen.

Verder komen daar gewoon de kaartjes te hangen met de poppenhoek, puzzelen etc etc. Is ook om kinderen bewust te leren kiezen ergens mee bezig te gaan (en juf kan ook vrij makkelijk zo zien of kinderen die iets moeilijk vinden uit de weg gaan om het vooral niet te hoeven doen of juist iets kiezen om het te leren en daar iets mee doen).



Wij hadden eerst een andere school gekozen, maar zijn uiteindelijk toch nog hier gaan kijken en zijn daar blij mee :thumbup: .



Al is er op elke school wel iets en staat en valt een hoop gewoon met leerkracht van het jaar…

Onze dochter gaat niet naar een dalton school maar naar de vrije school. Wij hebben ook heel lang getwijfeld over de school omdat er toch flink veel vooroordelen zijn over de vrije school en er ook een aantal negatieve verhalen de ronde deden op school (mijn dochter ging in het gebouw al naar de psz). We vonden de sfeer op de vrije school heel fijn en dus hebben we een gesprek aangevraagd met de directrice. Wij hebben daar gewoon onze twijfels aangekaart en zonder direct over de verhalen te beginnen dit op een indirecte manier gebracht. Bijvoorbeeld: goh wat gebeurd en nu als mijn kind dyslexie heeft of een gedragsstoornis? (dit was oa waar de verhalen over gingen). Zij kon ons heel goed uit leggen hoe zij met zulke gevallen om gaan en uiteindelijk hebben we dus voor de vrije school gekozen en dat bevalt tot nu toe heel erg goed.



Ik zou vooral op je gevoel af gaan. Op iedere school is namelijk wel iets waar je je niet in kan vinden. Succes met je keuze!

Wij wonen ongeveer tegenover een daltonschool en hebben juist besloten om onze dochter een school verderop te doen odat wij het niet eens zijn met de lesmethode die ze gebruiken. Doordat ik er zo dichtbij woon en alle andere kinderen uit de straat daar wel op school zitten zie ik wat het met de meeste van die kinderen doet. Een groot deel is naar speciaal onderwijs gemoeten (kinderen met een ‘rugzakje’ worden snel weggestopt). De rest is het gros al van een keer blijven zitten. De hele cultuur die daar heerst past niet bij ons, het hele vrije blije gebeuren dat we dag in dag uit zien. Dan gaat het op de school waar Anne nu zit (een katholieke en we zijn niet gelovig) er voor ons een heel stuk beter aan toe. Kinderen met rugzakjes worden begeleid, er wordt wel in groepjes gewerkt, maar ook klassikaal. De kinderen rennen niet door heel de school heen, er wordt rekening met elkaar gehouden en de kleuters krijgen gewoon hulp van de juf en niet van iemand uit groep 7-8. Zoiets vinden wij erg fijn.

Maar dat ligt niet aan Dalton onderwijs hoor. De dalton school waar mijn dochter op zat was juist heel goed. Ik heb me er vaak over verbaasd en verwonderd hoe goed de kindjes met rugzak werden begeleid. Inclusief ons bijzondere kind, al had ze geen rugzakje :wink: Voor onze andere dochter (in rolstoel) was ook plaats en daar hadden we alle vertrouwen in gehad. (We hebben er uiteindelijk voor gekozen om haar naar de mytylschool te doen) Ik heb me er ook vaak over verbaasd hoe gestructureerd het kon zijn, dat kende ik niet van de reguliere school. Daar kende ik juist de beschrijving van die jij (mama van anne) geeft. Het is alsof je onze (reguliere) dorpsschool beschrijft. En helaas ken ik meer van dat soort verhalen :?

Het heeft ook zoveel te maken met de docenten en de sfeer op school.