wij willen dit voorjaar een dakraam of dakkapel op de zolder.
heeft iemand ervaring? wat zijn de voor en na delen?
en wat kost zoierts ongeveer? (ik zou mij zo laten oplichten nl. :roll: )
bedankt alvast.
o ja het moet aan 2 kanten want we willen de zolder in 2e delen om er 2 aparte kamers van te maken.
als je er echt ruimte mee wilt creeeren: dakkapel!
Hier in onze gemeente mag je helaas maar relatief kleine en alleen aan de voorkant plaatsen. Hierna zou ik sowieso eerst informeren bij je gemeente wat er mag qua dakkapellen (vaak staat die info ook wel op de site van je gemeente).
Dakramen mag je vaak zo plaatsen.
Wij hebben op zolder een groot Velux dakraam en dat geeft sowieso genoeg licht op een kamer :thumbup:
Zijn er niet anderen mensen in jullie straat/buurt die een kapel/raam hebben? Zou ik daar eens informeren waar zij het gedaan hebben.
er zijn idd meer emnsen met dakkapellen. wel allemaal aan de achterkant.
dat zou ikuit moeten zoeken.
hoeveel scheelt het ongeveer in ruimte?
en zou je het ook zelf kunnen plaatsen als je handig bent?
hoeveel het scheelt in ruimte hangt heel erg af van de hoogte en de breedte van de kapel.
Als het goed is kan je in de kapel goed rechtop staan en heb je de vierkante meters erbij als loopruimte die je in de kapel hebt.
Het meest ideale is dan ook een kapel die over de breedte van de kamer mag (wel vaak zoveel ruimte tussen dakrand en kapel etc dat ligt allemaal vast en minimaal zoveel afstand tussen kapel en nok), dat levert heerlijk wat ruimte op.
Kapellen aan 2 kanten zie je niet vaak, maar of dat komt omdat mensen gewoon 1 kamer hebben of dat het echt nergens mag?
Hmmm…ik zie eigenlijk best vaak dakkapellen aan twee kanten.
Als je de keuze hebt zou ik ZEKER voor een dakkapel gaan, geeft echt extra ruimte, terwijl een raam alleen extra licht geeft.
Voor een dakkapel kun je gewoon een 0 achter een bedrag zetten. Dakramen zijn veel goedkoper (en met een handige man gewoon zelf te zetten).
Dakkapellen leveren alleen veel meer ruimte op.
Wij hebben 2 dakkappellen (leuk scrabble woord) en allebei zelf gezet.
Op vrom.nl kan je alle voorwaarden vinden w.b het plaatsen.
Een pannendak, dus schuin, moet altijd aangevraagd. (lichte bouwvergunning). Een bakkapel (hihi) dus met een plat dak mag in principe onder meldingsplicht op de achterkant gezet.
Een vergunning duurt minimaal 6 weken, en kost al gauw een paar honder euro.
Hier in het oosten betaal je al gauw 10.000 voor een kappel, die helemaal door een bouwbedrijf is gezet.
Er zijn enorm veel factoren die je bedrag beeinvloeden.
- Neem je kunsstof of houten kozijn, en draai kiep of draaiend.
- Doe je het in de vrije tijd of laat je het doen
- Welk gedeelte van het land woon je.
- Doen ze ook het sloopwerk of doe je dat zelf, incluus het afvoeren van rommel.
als je wat wilt weten pb me maar.
Dakkapel!!
Wij hebben een lessenaarsdak met een vrije steile hellingsgraad.,1,5 jaar geleden is daar een dakkappel op gekomen van bijna 5mtr breed, waarvoor de zo`n 23m2 erbij kregen…Wij bouwen daar nu een werkkamer/grote slaapkamer, extra badkamer en was/drooghok…
kosten zijn alleen voor het dakkapel 6000 euro…(rabatdelen zijkant, luchtroosters draaikiepramen) Wij hebben het gedaan bij Klok dakkapellen in Blakbrug…Zeer goede service, in 1 dag geplaatst en 15 jaar garantie :thumbup:
Zo was het
En toen ging het dak eraf :mrgreen:
En dit is de ruimte met dakkapel
doen dus! :mrgreen:
jee dat ziet er echt mooi uit!
maar ik vind de prijs wel :shock:
en een vergunning kost dus ook al geld. ik ga eens informeren bij de buren!
wij willen er graag aan beide kanten 1 omdat er 2 kamers komen voor onze kinderen. het wordenvrij kleine kamers dus extra ruimte is erg welkom.
maar een dakkapel is wel prijzig zo te zien. wij wonen in het zuiden des lands…
Dat bedoel ik, voor 600 euro heb je 2 prachtige dakramen
voor 6000 heb je een dakkapel (maar goed, je krijgt er wel veel meer ruimte door)
Ziet er héél mooi uit!!!
Wat een ruimte, hè?
Hebben jullie kunststof of hout?
(wij zijn er ook mee bezig en ons aan het oriënteren.)
Als je een paar klussers inhuurt kan het stukken goedkoper, maar die moet je dan wel vertrouwen en je hebt geen garantie.
@Pé wrote:
Ziet er héél mooi uit!!!
Wat een ruimte, hè?
Hebben jullie kunststof of hout?
(wij zijn er ook mee bezig en ons aan het oriënteren.)
Kunstof…en ana de zijkanten kunstof rabatdelen ipv van die lelijke strespaplaten (zie de foto waar je die van de buren nog op ziet)
Maantje, in heel veel gevallen mag je vergunningsvrij bouwen. In ons geval dus ook…je hoeft dan niet eens een melding af te geven dat je wat gaat doen…Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat we in een vrij jonge wijk wonen, en het dakkapel dus aan de achterkant zit…zolang je maar 30 cm uit de kant blijft van de tussenmuur met je buren, is er niets aan de hand…(zie de site van het VROM voor een uitgebreide uitleg)
Kwa kosten kun je het net zo duur maken als je wilt hoor! Het kan ook goedkoper, zie de site van bv het bedrijf waar wij het hebben gedaan

Succes met een keuze maken!
Een tip…
Vaak gaat de prijs niet veel omhoog naarmate je de kapel breder wilt, de zij schotten zijn nml het duurste. Dus laat je niet in de maling nemen door een smal kapelletje te zetten, die leveren niet veel ruimte op en zijn ook nog eens in verhouding duur.
De kapel die geshowt is word is huge (niet zozeer hoog, maar omdat het dak vrij plat loopt “diep”) zeg, voor 6000 vind ik dat niet duur :thumbup:
Wij hadden geen vergunning nodig, we moesten het wel aangeven bij gemeente ofzo, maar ik meen dat dat alleen wat tijd kostte.
Wij hebben nu een vrij stijl dwars dak… dus ruimte zat zonder dakkappel en dus gekozen voor velux dakramen, puur voor licht. Er komen er het komende jaar nog 2 bij, 1 boven de trap opgang en 1 boven Anieks wasgelegenheid.
In ons oude huis in Utrecht hadden we een heel flauw hellende dak en dus was een dakkappel het meest gunstige.
Het was een lel van een ding, 6 meter breed en door de flauwe dakhelling erg groot.
Alles kunststof, met kiep kantelramen. Onder dikke garantie er in 1 dag opgezet door Ruiter dakkappellen. En we waren no-way 10000 kwijt.
7000 inclusief luxe horren.
Voor die maat vonden wij dat allezins schappelijk.
Gewoon es rond gaan neuzen, een goed bedrijf helpt ook bij het aanvragen van de vergunning enzo. :thumbup:
Cell, ik vraag me af of je voor die prijs het binnenin ook behangklaar afgeleverd kreeg?
Alleen het zetten is ook niet zo heel duur, maar de afwerking des te duurder. Je moet de dekvloer aanhelen, alles aftimmeren en behangklaar maken. Het knieschot moet opnieuw afgetimmert.En dan heb je nog geen likje verf aan de muur.
Het plafond moet eronder, regels met daaronder gips is het meest waarschijnlijk.
En dan moet je nog een hele slaapkamer decoreren.
wij hebben ook getwijfeld
dakkapel of veluxraam.
Wij vonden een dakkapel op dit moment te duur.
dus misschien later!
bedankt voor alle reacties.
wij gaan ons er nog eens over beraden. een dakkapel is waarschijnlijk toch te duur dus ik denk dat het ramen gaan worden.
wie weet hebben we later wat meer te besteden en doen we het als nog.
de kinderen zijn nu toch nog klein…
@Reat wrote:
Cell, ik vraag me af of je voor die prijs het binnenin ook behangklaar afgeleverd kreeg?
Alleen het zetten is ook niet zo heel duur, maar de afwerking des te duurder. Je moet de dekvloer aanhelen, alles aftimmeren en behangklaar maken. Het knieschot moet opnieuw afgetimmert.En dan heb je nog geen likje verf aan de muur.
Het plafond moet eronder, regels met daaronder gips is het meest waarschijnlijk.
En dan moet je nog een hele slaapkamer decoreren.
Dat ligt gewoon heel erg aan de situatie.
Bij ons hoefde de dekvloer niet opnieuw aangevuld te worden.
De dakkappel werd wel geleverd inclusief balkenlaag zodat we er nog spotjes in konden maken en de zijkanten werden netjes afgegipst en de vensterbank werd erin gemaakt.
We hoefden dus enkel maar te schilderen.
Een knieschot wilden wij gewoon niet, was veel te laag, er bleef dan 40 cm knieschot over.
Dus je kan gewoon niet de ene situatie met de andere vergelijken.
Zo had onze dakkappel nog wel 1500 euro goedkoper gekunt als het dak niet zo flauw zou zijn geweest. Tot een x aantal graden betaald je een standaard prijs per breedte. Maar boven die gradatie komt er 500 euro per 3 a 5 graden bij en bij ons was de dakhelling dus minder dan hun standaard norm.
Nu zou bij ons een dakkappel vanaf het punt waar het ook mag, geen extra stahoogte opleveren… ja, voor mensen langer dan 1,80 wel ja

Dus we hebben ramen.