dagje uit met kind in rolstoel

Tigo heeft 6 weken geleden zijn bovenbeen gebroken. Na ruim 5 weken ziekenhuis is hij nu sinds een klein weekje thuis. In rolstoel want hij mag zijn been absoluut niet belasten…

Nu wil ik in de vakantie nog wel wat daagjes met hem weg, maar wat is nou leuk om de doen/zien met een kind dat de hele dag in een rolstoel moet zitten. Ik kom niet verder dan een bezoek aan een dierentuin… Iemand anders nog briljante ideeën???

Hoe oud is Tygo?

bijna 8 (inderdaad wel relevant om te vermelden :-))

Dierentuin is een leuke optie, maar mijn ervaring is wel met een dierentuin en rolstoel dat het er niet is gemaakt voor rolstoelen.

Dus je kunt niet goed alles goed zien.

Iets doen met hem waar hij zn handjes bij mag gebruiken?

Een museum die actief is met kindje/ ontdekken.

De dag erna thuis daar een tekening van maken.

Of een collage, boekjes meenemen vanaf dat museum.

Op de site http://www.uitmetkinderen.nl kun je op uitjes zoeken en óók aanvinken dat het geschikt moet zijn voor een rolstoel :wink:

@eisblume wrote:

Op de site http://www.uitmetkinderen.nl kun je op uitjes zoeken en óók aanvinken dat het geschikt moet zijn voor een rolstoel :wink:

heb ik gedaan en dan komen de binnenspeeltuinen en buitenspeeltuinen en pretparken gewoon voorbij :slight_smile: Beetje sneu voor een kind dat absoluut zijn been niet mag belasten…

Is nemo iets voor kinderen in een rolstoel???

dolfenarium ??

(mag hij wel in de auto zitten??)

naar de bios, toy’s draait nu ook…

Lijkt me wel erg moeilijk hoor, zeker op deze leeftijd!

Zelf selecteren wat wel/niet geschikt is dan dus. :wink: :slight_smile:

En anders dingen als dierentuin, Dolfinarium, bios (vind ik ook een goede tip! :)), wandeling op een strand waar ze strandrolstoelen hebben, museum (geen idee waar je woont, maar bv. het Maritiem Museum in Rotterdam heeft over het algemeen wel leuke kinderdingen en Nemo in Amsterdam is ook erg leuk (misschien even bellen over hoe het zit met een rolstoel, kunnen ze je vast vertellen)). En misschien leuke dingen thuis bedenken? Bv. films huren, popcorn/chips/fris erbij. Nieuw computerspel of een computerspel huren. Dat soort dingen.

Bios is ook een goede, maar ik weet dat zijn vader dat al met hem wilde gaan doen (gescheidne ouders) beetje flauw als ik dat dan doe.

Dolfinarium vind ik ook een goede…

Ow we komen er wel :slight_smile:

Wil hem er gewoon ff uit hebben, lekker buiten. Dat binnenzitten wordt je ook zo suf van. En dat ritje naar de supermarkt kent ie nu ook wel :wink:

Zit te bedenken dat bij iemand op visite gaan al een uitje op zich is voor hem

Misschien een dagje treinen (wel even bellen met de NS ivm die oprijdingen)? Of een dagje naar een andere stad (kan natuurlijk ook met de trein)? Lekker ergens een (groot!) ijsje gaan eten? Misschien is er nog ergens in een stad dichtbij iets leuks te doen (geen idee waar je woont, maar op 31 juli is er in Rotterdam bv. het zomercarnaval). Of inderdaad bij iemand op visite…'t hoeven helemaal geen grote dingen te zijn, denk ik? En misschien kan hij met een plastic zak om zijn been (ik neem aan dat ie nog in het gips zit?) ook wel gewoon lekker buiten met water spelen?

Ik zit zelf veel in de rolstoel en mijn ervaring is dat de meeste pretparken dierentuinen etc wel op een rolstoel berekend zijn. Zeker de efteling is daar erg goed mee, je mag alles via de achteruitgang naar binnen.

Vaak krijgt de “beperkte” en soms de begeleider of soms beide nog korting ook!!! Dat is dan mooi meegenomen :mrgreen:

Maar als hij echt geen gebruik mag maken van zijn been wordt het voor jou wel sjouwen in en uit attracties, dan maar beter iets waarbij hij kan blijven zitten en het lekker fris is met niet al te grote afstanden voor jou om te duwen.

Wens je veel plezier waar je dan ook naar toe gaat.

Petri

@Frank@ wrote:

@eisblume wrote:

heb ik gedaan en dan komen de binnenspeeltuinen en buitenspeeltuinen en pretparken gewoon voorbij :slight_smile: Beetje sneu voor een kind dat absoluut zijn been niet mag belasten…

Wat een s*&^& :wall: Ik gebruik het vooral om te kijken of ik er met de kinderwagen in/langs kan :shifty: Sorry, niet goed opgelet :-*

Naar het bos?

naar het bos in een rolstoel lijkt mij erg wiebelig :wink:

ik weet niet waar je vandaan komt, maar de Zoo in antwerpen is erg leuk, en ze hebben extra lage kijkgaten in de muren, (voor de buggy’s)…

Is er nergens geen circus in de buurt, of een leuke theatervoorstelling ?

Nemo moet volgens mij wel kunnen hoor!

Het zijn wel verschillende verdiepingen maar er is een lift!

Er zijn veel experimenten e.d. die op tafels gedaan kunnen worden en bekeken kunnen worden.

antwerpen is net ff te ver…

maar circus is wel weer een leuk idee…

Kheb ondertussen wel wat leuke ideetjes opgedaan… thanx voor het meedenken allemaal

Het ligt er natuurlijk ook aan wat hij leuk vindt.

Onze dochter van bijna 5 zit in een rolstoel. Ze is gelukkig nog heel licht, dus ik kan haar makkelijk tillen. En kleine stukjes kan ze wel lopen. Heel handig bij toiletten die zo vreselijk slecht zijn aangepast.

Bij ons is de dierentuin toch wel de topper. We gaan vrij regelmatig naar Emmen, die is heel goed berekend op rolstoelen. Pretparken gaan we nooit heen. Ze zal dan toch bijna nergens in kunnen en dat lijkt me heel frustrerend. We zijn een keer naar Ellert en Brammert (Drenthe) geweest en met mijn werk (ook rolstoelen) een keer naar het Veenpark vlakbij Emmen. Allebei goed te doen. Maar soms is het ook behelpen en toch leuk. Zo zijn we een keer in het Archeon geweest met de vereniging. Dus heel veel rolstoelers. Heel lastig om overal in en uit te komen, maar het was zo ontzettend leuk. Beetje behelpen, maar de mensen die daar werkten waren zeer behulpzaam en dat scheelt ontzettend veel. Zelfs het strand zijn wel weleens op geweest. Dat is een crime, bijna niet vooruit te krijgen. maar ach, op vakantie doe je weleens gekke dingen. (Na de vakantie zijn we wel naar de maker geweest want de rolstoel liep niet meer zo lekker :mrgreen:) Wij hebben natuurlijk wel een op maat gemaakte rolstoel. Die lopen makkelijker dan de opvouwbare.

Het dolfinarium is mijn vriend 1 keer geweest. Op zich wel te doen, maar als je als ouder alleen met meerdere kinderen bent heb je een probleem. Een rolstoeler mag namelijk via een aparte ingang en heeft dan een plek vooraan. Echter, er mag maar 1 begeleider mee. Mijn vriend heeft moeten praten als brugman, want hij had onze oudste ook mee. En die kon (en kun) je niet zomaar ‘los’ laten.

Musea zijn vaak wel leuk, hoewel veel nog wel te hoog staat. We gaan ook regelmatig naar het theater, maar geven dan van te voren aan dat we met een kind in rolstoel komen. Veel rolstoelplekken heeft ze niks aan want dan ziet ze nog niks. Vandaar dat we vaak helemaal vooraan zitten :mrgreen:

De trein is niet ideaal. Je moet van te voren bellen voor hulp en het gebeurd nog veel te vaak dat ze het vergeten of te laat zijn. Heel fijn.

Een bos is niet geschikt. Je kan bijna niet over de paden lopen. Ik weet niet of het nog pijnlijk is, anders moet je daar ook rekening mee houden. Als Anyk een been gebroken had ontweken we alle hobbelige paden, dat deed dan pijn. De bredere paden en verharde (fiets)paden zijn wel weer goed te doen.