dagcurve en wat kun je ermee?!

Hallo,

Ik heb zaterdag een glucose dagcurve gedaan en dit zijn mijn waarde:

Nuchter 4,4

2 uur na ontbijt 5,8

2 uur na lunch 8,3

2 uur na diner 4,5

Ik weet dat waarden boven de 7,2 als probleem worden gezien. Maar er is er maar eentje boven de 7,2. Ben nu wel benieuwd eigenlijk wat er nu gaat gebeuren?!

Doeiiii Es

Ik weet niet wat er gaat gebeuren, ik heb de laatste zwangerschap ook 2x een GDC moeten laten prikken, maar bij mij waren de waardes allemaal goed.

Alleen ik moest elke keer 1 uur na de maaltijd al laten prikken, en heb eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord dat je pas na 2 uur terug moest om te laten prikken.

ik moest het ook doen bij dave…maar nooit de uitslagen gekregen…dus heb geen idee…

Meestal wordt geadviseerd om anderhalf tot 2 uur na de maaltijd te prikken omdat je dan optimaal kan zien hoe het lichaam reageert op de koolhydraten die je gegeten hebt. Na de maaltijd zijn de waardes meestal wat hoger. Als je 2 uur wacht met meten kan je zien of je lichaam goed reageert. Als je eerder meet heeft het die kans nog niet gehad.

Als ik deze waardes zie denk ik dat je kan volstaan met een dieetadvies. Weet je nog wat je als lunch gehad hebt? Jus d’orange oevallig? Zoet op brood? Muesli? Waarschijnlijk willen ze ook groeiecho’s maken om te kijken hoe je kindje reageert op de minimaal maar toch wel iets verhoogde waarde. Je hebt met (zw)diabetes namelijk kans op een wat groter kindje omdat het natuurlijk lekker snoept van het zoete bloed en daar (te) goed van groeit.

Maar goed, ik ben geen dokter. Ik heb alleen al wel ruim 29 jaar diabetes.

Succes!

ziet er keurig uit als je t mij vraagt

@Jennifer77 wrote:

ziet er keurig uit als je t mij vraagt

was mijn gedachte ook.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

En ik ben het wel met jullie eens dat het er keurig uitziet, maar toch vraag ik me af waarom dan die ene uitschieter erbij zit?!

Ik heb namelijk een paar weken geleden met een diëtiste gesproken en zij heeft mij tips gegeven om zo weinig mogelijk suikers enzo binnen te krijgen. De hele dag door mijd ik dus suikers, in de vorm van suiker in de thee, zoet op brood, zoete drankjes. Alleen het avondeten, dat is zo’n gedoe, dat laat ik maar ff zo.

Sis; de dag van de dagcurve heb ik met name bij de lunch dus geen zoet gegeten. En ik dronk er optimel drinkyoghurt limoen bij. Eigenlijk de hele dag redelijk “streng� geweest. Dat zou volgens de diëtiste geen probleem moeten zijn.

Ik loop inmiddels al bij de gyn, maar dat is meer omdat mijn dochter met keizersnee is geboren en deze dus onder begeleiding van de gyn geboren moet worden. Een groeiecho heeft hij vorige week gemaakt en zal hij morgen wel weer doen (wat ik overigens niet erg vind, kan ik weer ff naar binnen kijken, hi hi!!!).

Doeiiii, Esther

suiker in de thee is nog het minst ergste, maar met vettigheid moet je oppassen want vet zet zich om in suikers en dat is gevaarlijk met diabetes.

hoi, ik denk dan dat het van de optimel drinkyoghurt is, daar schoot ik ook zo van omhoog.

ik heb ook zo,n curve gedaan en niet veel later moest ik gaan spuiten :?

gr mel

Hier ook een gluco schommelaar… ik houd het zelf bij omdat ik bij Peter volledige zwangerschapssuiker had en alle spullen er nog voor had.

Hier maken ze pas een punt ervan als mijn nuchtere waarde en mijn lunch waarde 3 dagen achter elkaar te hoog zijn.

Als het om een uitschieter gaat op een enkele dag dan is er niets aan de hand al moet ik dan idd wel nagaan wat ik heb gegeten.

Producten die glucose verlagend zijn zijn in elk geval koffie en gedroogde abrikozen.

Bij werken optimel producten en bijvoorbeeld ei juist enorm verhogend.

Steevast als ik optimel vla of drinkyoghurt heb gebruikt of een ei heb gegeten dan zit ik te hoog.

Dat heb ik ook met varkensvleesproducten en ander vet vlees.

Hier drink ik dus water en thee en karnemelk met diaran limonade siroop en dat gaat erg goed.

Fruit werkt ook tegen me al gaan gedroogde varianten wel aardig.

Vooral citrusfruit en dus ook dingen met limoen gaan niet goed.

succes hoor :thumbup:

Optimel is inderdaad best zoet. De light variant daarvan valt nog wel mee. Kijk maar eens op de verpakking hoeveel koolhydraten per 100ml erin zitten. Ongeveer net zoveel als in appelsap. En dat drink ik weer bij een lage bloedsuiker dus tel uit je winst. :wink:

Ook wit brood (durumtarwes) en vruchtensappen zijn snelle stijgers bij mij.

Het is een kwestie van ervaren ook. Als je, zeker met deze waardes, normaal eet, extreme zoetigheid vermijd (zoals je doet!) dan doe je denk ik wat in je macht ligt. Je bent al behoorlijk ver, de gyn maakt fijn zijn echo’s waarop veel tekenen van (zw)diabetes te goed lokaliseren zijn (macrosomie (groot kind), placenta verkalking, verminderde doorbloeding navelstreng en afname vruchtwarer, allemaal extra risico’s bij (zw)diabetes) en jij kan mooi even extra naar binnen spieken. 8)

Succes!