dag verzuimen?

Zit met een probleempje. Weet niet goed wat ik er mee aan moet. Nou ja weet het eigenlijk wel, maar ben het niet met mezelf eens.

De oudste van 12 zit in groep 8. In al die 8 jaren heb ik nooit een van mijn kinderen ongeoorloofd thuisgehouden. Is ook echt tegen mijn princiepes. Maar nu het volgende. Mijn zoon sport erg fanatiek en niet helemaal zonder gevolgen. Hij doet het zo goed dat hij zich heeft mogen aansluiten bij een speciale talenten loopgroep. Binnenkort heeft hij zijn eerste trainingskamp. Maar die is dus van vrijdag morgen tot en met zondag. Alle anderen zitten op de middelbare school en daar wordt voor dergelijke trainingskampen gewoon vrij gegeven.

Om hem pas op vrijdag avond te laten gaan is niet echt een optie. We zouden hem dan pas vrijdagavond laat kunnen brengen. En hij mist dan belangrijke presentaties. En ook mist hij dan toch wel een beetje de aansluiting bij de groep-zeker als nieuwkomer.

Hoe zouden jullie dit aanpakken. Zoonlief zeggen helaas pindakaas, trainings kamp kan niet doorgaan of een keer gewoon de principes over boord gooien.

gewoon vrij vragen? Volgens mij kan de directie in dit soort gevallen wel vrij geven hoor!

P.S. Als juf zou ik zelfs zeggen: op zo’n moment is sport even belangrijker dan school! Ben dan ook een sportfanaat 8)

Alle anderen zitten op de middelbare school en daar wordt voor dergelijke trainingskampen gewoon vrij gegeven.

kan hij hiervoor dan ook niet 1dagje vrij krijgen? of had je dat al gevraagd aan school? of weet je het antwoord al?
bij het laatste zou ik hem denk ik voor 1x ziekmelden :oops: , zeker omdat hij nog nooit zomaar is thuis gebleven voor iets.

en wat ik nog een rede vind is : Mijn zoon sport erg fanatiek en niet helemaal zonder gevolgen. Hij doet het zo goed dat hij zich heeft mogen aansluiten bij een speciale talenten loopgroep.
is niet niks natuurlijk misschien gaat het hier wel om zijn toekomst :?

Weet je , ik durf het eigenlijk niet te vragen. Ik bedoel als hij geen vrij krijgt dan kan ik hem moeilijk als nog ziek melden. Maar ziek melden vind ik ook zo lullig. Ook naar de kinderen toe. Vertel ik dat ze in ieder geval altijd eerlijk moeten zij en ga ik me er zelf met een leugentje van af maken.

De leerkracht van mijn zoon zou er zelf persoonlijk ook geen enkele probleem mee hebben. Maar ja hij maakt de regels natuurlijk niet.

In de gids van primair onderwijs van de overheid kom ik ook niet verder dan dagen waarop het kind vanwege geloofs- of levensovertuiging niet op school kan zijn en belangrijke familie verplichtingen zoals huwelijk of begravenis.

Biebels weet jij toevallig waar ik hier uitgebeidere regels over kan vinden?

ik denk dat zulke dingen niet in regels staan, maar aan de shcool zelf zijn om te bepalen. Ik zou je kind voor zoiets zeker een dagje niet naar shcool gaan. Soms zijn er dingen buiten school die een stuk leerzamer zijn dan een dagje school.

Ik deel je mening over vakantieverlof en dergelijke, maar vind dit duidelijk wel iets anders. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je school niet instemt.

Ik speelde op de basischool in een theatervoorstelling, en wij tourden door het land. Zonder twijfel heb ik daar een aantal (mid)dagen school voor gemist, dat zijn toch kansen die je niet laat schieten?

meestal is school wel coulant in zulk soort gevallen… en anders vraag je het eerst aan zijn leerkracht en naar aanleiding daarvan aan de directeur…

maar ik zou in elk geval toch deze kans niet laten lopen… :clap: :clap:

Overleg met de directie. bij ons op school zouden ze je daar gerust vrij voor geven. En anders,als de leerkracht er wel achter staat, geeft zij/hij gewoon iets door. Als de leerkracht geen afwezigheid invult, is er niet mis. geen haan die daar naar kraait.

Wil je zekerheid, bel anders eens met de leerplichtambtenaar van jullie gemeente. (Eventueel onder een andere naam :mrgreen: )

ik zou het ook eerst aan de directie vragen. Meestal zijn die dan wel akkoord. Het gaat tenslotte om iets belangrijk.

Als hij zo goed is als je zegt dan kan het de school ook goed uitkomen en laten ze het zeker toe. denk maar eens aan foto’s die genomen worden en artikels die over hem geschreven worden dan kan de school ook vermeld worden en dat is voor hen alleen maar extra reclame en zover denken ze op een school ook wel na, dus ik zou het zeker vragen.

Moest het niet mogen zou ik hem alsnog laten gaan en hem de volgende dag dat het school is een briefje meegeven waarop staat dat de talentenloopgroep voor jouw zoon heel belangrijk was en dat hij daarom van jouw toch is mogen gaan.

Ze zien ook wel dat je kind altijd naar school gaat en niet zomaar thuisgehouden wordt dus zullen ze van dat briefje oo geen probleem maken. Een kind mag hier in België 3,4 of 5 dagen zonder doktersattest thuis blijven (= met een eigen geschreven briefje)

Misschien geld dit in Nederland ook en kan je het zo oplossen.

Die van de leerplichtambtenaar vind ik een goeie, want die kent de regels natuurlijk op z’n duimpje. Het is wel belangrijk dat er iets doorgegeven is, want als er iets gebeurt op die dag kan de verzekering moeilijk gaan doen! Stel dat de directie een handtekening zet terwijl dat volgens de regels niet mag, dan zou de verzekering hen aansprakelijk kunnen stellen. Je kunt dan altijd nog, in overleg met de directie, verlof aanvragen voor een zoveel-jarig huwelijksfeest van opa en oma, dan blijft het jouw verantwoordelijkheid. (en dat zou ik inderdaad niet met je kind bespreken, die heeft gewoon vrij gekregen voor zijn belangrijke sport-evenement!)

Nadra mijn oudste zoon heeft al regelmatig de krant gehaald. Maar het trainingskamp zal echt geen publciteit opleveren hoor. Dat zal geen argument zijn voor school. Dat is vooral voor hemzelf erg belangrijk.

De leerplicht ambtenaar durf ik eigenlijk niet te bellen. Ben bang dat die gelijk door gaat vragen en dat de school dan ook niets meer kan betekenen voor die datum. Of dat ik roet in het eten ga strooien van de middelbare scholieren in deze regio die meegaan. Ik weet dus niet in hoeverre hun scholen hebben meegewerkt of dat daar officieel regels voor op papier staan.

Ik denk dat ik toch maar gewoon in overleg ga met de leerkracht. Die heeft zelf een zoon die in het betaalde voetbal zit, is erg betrokken bij de sportprestaties van mijn zoon (komt op wedstrijden regelmatig kijken) en heeft een oudleerling waar hij nog regelmatig contact mee heeft die mee naar hetzelfde trainingskamp gaat.

De kans bestaat dus dat de leerkracht al te oren is gekomen dat mijn zoon ingeschreven staat voor het trainingskamp.

Toch maar gelijk aan de directeur gevraagd. Was geen enkel probleem, hij krijgt gewoon die dag vrij.

goed! :thumbup: (had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht, het zou toch bezopen zijn als een school voor zulke dingen geen uitzondering maakt :? )

op een goed trainingsweekend!

ik zou ff overleggen emt de juf, waarschijnlijk zegt ze zelf laat hem maar lekker naar het sport kamp gaan.

De school meld hem waarschijnlijk wel gewoon ziek maar ze weten dan hoe het zit en dat is dan prima lijkt mij!

Ik had toch maar gelijk de directeur er naar gevraagd. Wilde niet de leerkracht in een moeilijke positie brengen. Heb een formulier in moeten vullen waarvoor verlof werd aangevraagd. Ze hebben de echte reden zelf ook gewoon doorgegeven. Schijnbaar is daar toch wel ruimte voor binnen de regels.

Het trainingskamp is inmiddels al achter de rug en hij is er zeer voldaan maar ook wel vermoeid van teruggekomen.

mooi zo :lol:

Lees deze topic nu pas, gelukkig zonder problemen verlopen.

In groep 8 kunnen ze best wel een dag missen, de schoolkeuze is waarschijnlijk nu achter de rug, maar ik kan me voorstellen dat je niet zomaar ongeoorloofd verlof wilt opnemen, zo ben ik ook niet (we gaan een weekendje weg, maar zorgen ervoor dat de kids van 6 en 4 jaar maandags weer naar school kunnen).