Daar ging Tyrone's eerste tand..

Ineens een hard gegil, van buiten… Dit klinkt niet als kinderspel, ook niet alsof een kind werd gepest/geslagen… Ik vlieg de trap af: Tyrone! William staat al op de ballustrade, Tyrone komt met een bebloed gezicht aangelopen, de trap op.



Ik roep Jayden, en neem Tyrone mee naar de keuken om een doek te pakken. Maak de doek nat, en laat hem voor zijn mond houden. Pak een ander doekje, en maak zijn handen schoon…



William komt binnen met Jayden, en ik vraag Jayden wat er gebeurd is, Tyrone hoefde even niks te zeggen, laat hem die doek vast houden. Jayden vertelt dat Tyrone is gevallen bij de boom, over het drempeltje…



Ik haal de doek weg en veeg met een nieuwe doek het overige bloed weg. Ik verwacht een tand door de lip te zien, gezien de hoeveelheid bloed… maar ik zie een gat… Zijn hele tand is eruit! Niet afgebroken, maar echt een gat. Ik vraag of die tand al los zat (hij had nl al eerder aangeven dat hij een losse tand had, ik wist niet welke…)Tyrone zegt dat ie al los zat… Ik voel aan de tanden ernaast, en die zitten nog vast, vraag of hij daar pijn heeft, en dat heeft ie niet…



Jayden is weer naar buiten gegaan om de tand te zoeken, maar zijn vriendje kwam later aanbellen en had hem gevonden: helemaal gaaf, zelf zonder bloed… Moet wel dat ie los heeft gezeten dus.



Tyrone is rustig met een ijsje een dvd gaan kijken: wel een aparte manier om je eerste tand eruit te halen hoor :wink:





nou ik denk niet dat deze los heeft gezeten hoor… meestal zijn ze dan een stuk kleiner omdat de wortel eraf slijt…

esmay is zo ook haar eerste tand kwijt geraakt…

:lol: idd een hele aparte manier! Maar gelukkig is er niks aan de hand!

maar wel een bikkeltje hoor!!!

Mocht je hem terug willen laten zetten leg de tand dan in een bekertje melk en dan naar de tandarts of EHBO.

Nee, dit is vanmiddag al gebeurd, en de tand ligt nu onder het kussen op de tandenfee te wachten…



Maar daarom ook mijn twijfel of die tand los had gezeten, hij zei zelf wel dat ie een losse tand had, maar ik had nog niet gevoeld wélke. Maar ook omdat hij dus helemaal schoon was, er geen restje tandvlees oid aanzat, wat toch meestal wel zo is?



Ik wist niet dat de wortel eraf slijt, maar klinkt wel logisch: mijn oudste had niet zulke grote tanden toen ze eruit kwamen! Ik hoop maar dat de tand die er nu moet komen, geen schade hiervan ondervindt? Maar het zag er wel mooi uit, eigelijk…

@Marcella1602 wrote:

Mocht je hem terug willen laten zetten leg de tand dan in een bekertje melk en dan naar de tandarts of EHBO.




waarschijnlijk doen ze dat niet omdat het een melk tand is…

Heb dit ook een keer gehad met een manneke waar ik op moest passen. Pfff ik was toen meer in paniek dan hij geloof ik…



De tandarts zei toen dat hij er niks aan deed, omdat terugzetten waarschijnlijk de ‘grotemensentand’ zou beschadigen.

Idd melktandjes worden niet teruggeplaatst.

Daarbij had hij in dat geval meteen naar de tda moeten gaan met de tand in de mond of idd glas melk.



Bij twijfel zou je altijd een foto kunnen laten maken bij de tda.



Wel een bikkel zeg :inlove:

Nou, een echte bikkel…poehpoeh geen fijne manier natuurlijk om een tand kwijt te raken :? .



Persoonlijk denk ik ook niet dat deze los zat. Meestal (met de nadruk op meestal, want er zijn altijd uitzonderingen), komen eerst de 2 ondertandjes eruit voor de boventanden. Ook dat de wortel er dus nog aanzit, zou het onwaarschijnlijk zijn dat deze loszat. Maar zo is hij zijn wisseltijd al voor :-*



Anne is met 5 jaar begonnen met wisselen op de normale manier :wink:

Nu heeft ze 6 tanden eruit, 2 helemaal doorgekomen en 3 half, 1 dus nog niet en er zit weer een tand los :? …hoop dat er eerst wat helemaal nieuw staat voordat die eruit komt.

Ik heb het vanmorgen nog eens gevraagd, omdat ie aanwees welke tand nog mee los zat (ondertanden dus), En hij zij dat ze boven nog niet los zaten, maar toen hij viel, zat ie helemaal los, en viel ie eruit… Kortom: hij heeft niet losgezeten, maar pas toen ie viel…



Ik heb toch de tandarts gebeld, kunnen we vanmiddag heen om ff te laten kijken. De assistente zei dat het wel tijd om te wisselen was, en als ie er in zijn geheel uit gekomen is het vast wel goed zal zijn. Maar als we wilden langskomen om te laten kijken en eventueel een foto, was dat helemaal prima…



(Vanacht is wel de tandenfee geweest, en ik wil de tand meenemen naar de tandarts, dus ff kijken hoe ik dat slim kan aanpakken, hihi)

Bij ons legt de ‘tandenfee’ de tanden in het tandendoosje…misschien een tip. Altijd leuk voor de kinderen om hun tanden terug te kunnen zien.

Dat is zeker handig, want hier verdwijnen ze ook in een doosje, alleen weten ze dat nog niet…

Bij de tandarts was alles goed, ook een foto gemaakt voor de zekerheid, maar ook die zag er goed uit.



Vraag me nu alleen wel af of de tandarts goed had begrepen dat de wortel er ook echt uit is, dus of er dan nog een nieuwe komt?

@miranda79 wrote:

Dat is zeker handig, want hier verdwijnen ze ook in een doosje, alleen weten ze dat nog niet…

Bij de tandarts was alles goed, ook een foto gemaakt voor de zekerheid, maar ook die zag er goed uit.



Vraag me nu alleen wel af of de tandarts goed had begrepen dat de wortel er ook echt uit is, dus of er dan nog een nieuwe komt?




Ja hoor hij krijgt een nieuwe tand.

Melktanden hebben ook wortels, alleen als de kinderen gaan wisselen lossen die wortels als het ware op in het tandvlees en zie je er (bijna) niks van als de tand eruit gaat. Nu hij zijn tand eruit heeft die nog niet gewisseld moest worden zit de wortel er nog aan en is die nog niet opgelost. Over een tijdje zal er een mooie grote mensen tand komen te staan.

Oh, je maakt me weer helemaal gerust met je verhaal! Ik begon ineens zo te twijfelen, maar belde de tandarts en die was al dicht… Maar als er twijfel was van zijn kant, dan had ie dat vast ook benoemd :wink:

@miranda79 wrote:

Oh, je maakt me weer helemaal gerust met je verhaal! Ik begon ineens zo te twijfelen, maar belde de tandarts en die was al dicht… Maar als er twijfel was van zijn kant, dan had ie dat vast ook benoemd :wink:




Vast en zeker had de tandarts er dan wat van gezegd…geniet maar lekker van je mooie mannetje en zijn fietsenrekje :wink:

@miranda79 wrote:

Dat is zeker handig, want hier verdwijnen ze ook in een doosje, alleen weten ze dat nog niet…


Ik heb destijds voor mijn dochter een First Teeth tandendoosje gekocht. Je kunt ze er dan heel mooi in volgorde in zetten. In het midden is ruimte voor een fotootje en er zit een boekje bij, waarin je de datum kunt vermelden. Zó leuk :inlove:



Fijn trouwens dat het allemaal goed is afgelopen :slight_smile: