Oh meiden ik ben echt zo ontzettend niet handig wat betreft de d dt of t op het eind en dat maakt me zo vreselijk onzeker vaak.
Ben momenteel op zoek naar een andere baan, omdat mijn huidige baan me helemaal niet bevalt.
Maar iedere keer als er dan iets staat als beheersen van de taal in woord en geschrift dan krijg ik het alweer benauwd.
Wie heeft er een duidelijke makkelijke regel om het voor eens en voor altijd in mijn hoofd te stampen
Groetjes Gismo
kofschip of fokschaap gebruikten we vroeger toch :think:
Verander het woord waarover je twijfelt in ālopenā of daar een vorm van.
Als het dan āloopā is geen t, maar als je er ālooptā van moet maken dan komt er dus een t achter.
Bijvoorbeeld:
Hij land/landt/ op de maan wordt dan Hij loop"t" op de maan dus moet het landt met dt zijn.
Hoop dat dit een beetje duidelijk is. Nu ik het nalees twijfel ik daar een beetje over maar weet ook niet goed hoe het anders te omschrijven.
Wikipedia helpt je op weg met 't kofschip en de smurfenregelā¦
@Renateā¦het is vooral lastig bij voltooide deelwoordenā¦en dan hoor je dus niet of het een d of t is, bijv ik heb gedeelt? of gedeeld? en dan helpt een ezelsbruggetje je verder.
ik kies altijd een woord waarbij je duidelijk kan horen of er wel of niet een ātā achter moet.
Dus, in een zin waarbij het niet duidelijk is, vervang ik dat woord door b.v. lopen.
Hij vind is dus niet goed, want hij loop is ook niet goed. Hij vindt is wel goed, want hij loopt is ook goed. Enz.
haha, Renate, je was me voor.
@Mandala wrote:
Wikipedia helpt je op weg met 't kofschip en de smurfenregelā¦
@Renateā¦het is vooral lastig bij voltooide deelwoordenā¦en dan hoor je dus niet of het een d of t is, bijv ik heb gedeelt? of gedeeld? en dan helpt een ezelsbruggetje je verder.
Hierbij zou je ook de verleden tijd in kunnen vullen. Het is deelde en niet deelte dus moet het voltooid deelwoord ook met een d dus gedeeld.
Maar dat gaat dus idd niet helemaal voor alles op en zul je gebruik moeten maken van 't kofschip.
Zit er echt over te denken om een cursus te gaan volgen, maar vind dat eigenlijk een beetje dom staan zeg maar.
Heb het duidelijk niet opgepikt op school zeg maar. Leren was echt niet mijn beste kant. Ik wou heel graag, maar op de een of andere manier lukte het me gewoon niet.
Vooral als mensen beginnen over voltooide deelwoorden e.d. dan raak ik het spoor behoorlijk kwijt.
Ben je 31 en snap je niet hoe je bepaalde worden moet schrijven :oops:
't kofschip is voor het voltooid deelwoord:
Voor bijvoorbeeld het werkwoord āvoetballenā:
Wat is het hele werkwoord? -> voetballen
Haal -en eraf: -> voetbal
Zit de laatste letter in ā't kofschipā? -> de ālā zit er niet in, dus nee
Nee -> voltooid deelwoord eindigt op een d.
ja -> voltooid deelwoord eindigt op een t.
het wordt dus āgevoetbaldā.
Voor d - t - dt zou ik inderdaad het werkwoord ālopenā gebruiken.
En altijd even kijken of het de persoondvorm is en in welke tijd deze staat.
@meisje1974 wrote:
ik kies altijd een woord waarbij je duidelijk kan horen of er wel of niet een ātā achter moet.
Dus, in een zin waarbij het niet duidelijk is, vervang ik dat woord door b.v. lopen.
Hij vind is dus niet goed, want hij loop is ook niet goed. Hij vindt is wel goed, want hij loopt is ook goed. Enz.
ik heb het zo geleerd:
ik drink nooit ātheeā: dus nooit een t in de ik-vorm bv. ik maak -ik vind
jij drinkt soms ātheeā: soms een t bv: jij maakt - maak jij ? jij vindt - vind jij?
hij drinkt altijd ātheeā :altijd een t in de derde persoon bv: hij maakt - hij vindt
Om te weten of er in een vraag een t achter moet dus bv vind jij ? kan je het werkwoord vervangen door bv maken, maak jij? geen t erachter
āTkofschipā dient voor voltooide deelwoorden.
bv. schrobben ik heb geschrobd De stam van het werkwoord eindigt op een b⦠die komt niet voor in tkofschip dus een d erachter.
bv. Kuisen⦠ik heb gekuist omdat de stam op een s eindigt en dat komt in 'tfokschaap voor.
Ga dit allemaal is even uitdraaien en dan is flink aan de slag ermee :thumbup: :thumbup:
@gismolo wrote:
Zit er echt over te denken om een cursus te gaan volgen, maar vind dat eigenlijk een beetje dom staan zeg maar.
Heb het duidelijk niet opgepikt op school zeg maar. Leren was echt niet mijn beste kant. Ik wou heel graag, maar op de een of andere manier lukte het me gewoon niet.
Vooral als mensen beginnen over voltooide deelwoorden e.d. dan raak ik het spoor behoorlijk kwijt.
Ben je 31 en snap je niet hoe je bepaalde worden moet schrijven :oops:
En nu ben je wat ouder en wat wijzer en zie je in dat het toch wel heel fijn zou zijn om het goed te kunnen - goed redenen om weleens een cursus te doen. Bovendien ook handig om je kindjes later mee te kunnen ondersteunen.
Je hebt nog meer dan de helft van je werkende leven voor je - is een kleine cursus toch geen overbodige luxe.
Ik gebruik het woord lopen heel vaak in de plaats.
Is er niet een korte, simpele online cursus?
Grote kans dat je er niet eens zo lang mee bezig bent om het op te halen.
@dietske wrote:
@meisje1974 wrote:ik kies altijd een woord waarbij je duidelijk kan horen of er wel of niet een ātā achter moet.
ik heb het zo geleerd:
ik drink nooit ātheeā: dus nooit een t in de ik-vorm bv. ik maak -ik vind
jij drinkt soms ātheeā: soms een t bv: jij maakt - maak jij ? jij vindt - vind jij?
hij drinkt altijd ātheeā :altijd een t in de derde persoon bv: hij maakt - hij vindt
Om te weten of er in een vraag een t achter moet dus bv vind jij ? kan je het werkwoord vervangen door bv maken, maak jij? geen t erachter
āTkofschipā dient voor voltooide deelwoorden.
bv. schrobben ik heb geschrobd De stam van het werkwoord eindigt op een b⦠die komt niet voor in tkofschip dus een d erachter.
bv. Kuisen⦠ik heb gekuist omdat de stam op een s eindigt en dat komt in 'tfokschaap voor.
Zo heb ik het ook geleerd.

Ik twijfel altijd bij woorden met in het hele ww z, maar ik-vorm op s eindigen.
Hij is verhuisā¦
Hele ww is verhuizen, en eraf halen dan eindigt het woord dus op een z. Die zit niet in het 't kofschip.
Dus is het dan
Hij is verhuisd?
bij een voltooid deelwoord komt nooit dt aan het eind!dat is alleen bij stam +t
@juudje wrote:
Hij is verhuisā¦
Hele ww is verhuizen, en eraf halen dan eindigt het woord dus op een z. Die zit niet in het 't kofschip.
Dus is het dan
Hij is verhuisd?
ja, helemaal correctā¦
verhuizen⦠stam is verhuiz ⦠z komt niet in tkofschip dus een d erachter.
Ik ben verhuisd
Idem voor bijvoorbeeld ābelovenā
Hij belooft
Hij heeft beloofd
@juudje wrote:
Hij is verhuisā¦
Dus is het dan
Hij is verhuisd?
Ja Juudje, dat klopt. Je hebt gekeken naar de stam van verhuizen.
De stam is altijd het hele ww min -en.
Als je dus de stam neemt van verhuizen, krijg je verhuiz. De Z staat niet in 't Kofschip, dus je krijgt een d.
Dit is ook zo met verven. Je zegt ik verf. Je ziet een F, dus je denkt dat die in 't Kofschip staat. Maar ook in dit geval heb je de stam nodig. Hele ww min en.
Je krijgt dan verv. De v staat niet in 't Kofschip. Dus we krijgen een d.
Maar je kunt ook eerst het werkwoord of voltooide deelwoord langer maken en pas bij twijfel het kofschip gebruiken:
ik heb geprobeerd āwant het is probeerden en niet probeerten
ik heb gezocht
want het is zochten en niet zochden
hij is verwaand
want het is verwaande en niet verwaante
maar bij twijfel, zoals misschien bij verhuizen, is het nou verhuisde of verhuiste?? kun je 't kofschip gebruiken, er zit geen z in dus verhuisde
handig?