Cyste

Hallo allemaal,



Na lang wachten was het eindelijk zover. We mochten vandaag naar de gynecoloog !!! De zaadtest bleek wel goed te zijn (huisarts zei redelijk) alleen de beweegelijkheid is wat minder dus een vervolg zaadanalyse volgt woendag.



De gyn heeft een echo gemaakt en er blijkt waarschijnlijk een custe in mijn linker eierstok te zitten .Woensdag moet ik bloed laten prikken om dat na te laten kijken en de 25e krijgen we van alles tegelijk de uitslag. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met cystes . Ik kan er zo snel niet erg veel over vinden jammergenoeg, kunnen jullie mij het een en ander uitleggen hierover ?



Groetjes Daantje

Hoi Daantje,



Ik heb vorig jaar rond deze tijd twee cystes gehad. Eentje van 6x8 cm in de rechtereierstok en een kleinere (van ongeveer 4 cm) in de linker. Bij mij was dit het gevolg van het gebruik van hormonen (Clomid). Je eierstokken kunnen dan zo gestimuleerd worden dat de follikels doorgroeien ipv dat je dan een eisprong krijgt. Deze doorgegroeide blaasjes zijn dan dus cystes. Dit zijn de meest voorkomende cystes, volgens mij. Die kun je ook wel krijgen, als je geen hormonen gebruikt. Ook heb je een ander soort cystes, daar zit dan vanalles in ipv alleen maar vocht en die moeten verwijderd worden dmv een operatie. Maar het hoe en wat weet ik niet precies.



De eerste soort cystes verdwijnen meestal weer vanzelf. Ze kunnen wel je hormonen in de war schoppen, dat je bijvoorbeeld ook niet ongi wordt. Ik ben toen op de wachtlijst gekomen voor een kijkoperatie, omdat het onze gyn beter leek om de cystes te verwijderen, omdat ik aan de hormonen zit en de cystes dan later weer terug kunnen komen. Ik was pas na een halfjaar aan de beurt en een paar dagen voor de operatie moest ik nog langskomen voor een echo, om te kijken of de cystes er nog zaten en of de operatie nog nodig was. En toen waren ze alle twee helemaal vanzelf verdwenen! :mrgreen: Dus de operatie werd toen afgelast. Dus over het algemeen verdwijnen ze gewoon vanzelf weer. Ik weet niet of jij hormonen gebruikt. Maar als je cystes hebt, mag je geen hormonen meer slikken. Want de cystes zijn ontstaan door hormonen en als je dan daarmee doorgaat, kunnen ze echt mega worden. Wat dat betreft zul je dan eerst moeten wachten totdat de cystes verdwenen zijn voordat je weer hormonen mag gebruiken.



Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt. En als je nog vragen hebt, dan stuur je me maar een berichtje! :wink:



Sterkte & succes met alles!



Groetjes,

Jippie

Bedankt voor je berichtje, ik heb een beetje rondgekeken op internet dus ben iets meer te weten gekomen. Zelf gebruik ik geen hormonen dus daar kan het niet aan liggen . Ik hoop dat ie net als bij jou vanzelf verdwijnt en dat er geen operatie voor nodig is. Dat zal uit de bloedonderzoeken wel duidelijk worden denk ik.



Wel merkte ik nu een paar cyclussen dat aan de linkereierstok ik geen eisprong meer heb gehad. Ook totaal geen pijn of iets dergelijks dus de puzzelstukjes vallen in elkaar. Wel was het een grote schok want ik zag het eigelijk meteen op de echo. Laat het nu even bezinken , hopelijk komt het allemaal op z’n pootjes terecht.



Er isniet zo heel veel over te vinden op dit soort forums zou het niet altijd met verminderd vruchtbaarheid te maken hebben ???



Groetjes Daantje

Hoi Daantje,



Helaas ben ik 1 van de meiden met cystes.

Meerdere malen heb ik een aantal cystes gehad die vanzelf weer verdwenen, maar op een gegeven mom vond mij gyn het tijd worden om eens een kijkoperatie uit te voeren ivm cyste en verdenking van endometriose.

Heel verhaal, maar om op jouw vraag in te gaan; die cyste kan er weldegelijk voor zorgen dat je verminderd vruchtbaar bent, maar het hoeft niet!!

Je kunt gerust zwanger worden als je cystes hebt. Wel kan het zijn dat de cyste de eileider blokkeert, zodat het eitje en de zaadjes niet of moeilijk bij elkaar kunnen komen.



Maak je nog niet te druk over eventuele cysté, laat het maar op je afkomen, dat werkt het beste.

En hopelijk heb je bij de volgende echo geen cyste meer :wink:



Liefs Nicje :-*

Nicje ik heb zo nu en dan een stukje van je gelezen en dat heeft veel indruk op mij gemaakt. Ik had gelezen dat je ook endemitrose hebt dus dat is extra vervelend natuurlijk.



Ik heb geen pijn dus dat zou positief moeten zijn. Ik merk wel nu 2 cyclussen dat de rechterkant werkt als een tierelier dus dat vond ik al zo vreemd.



Ik probeer het op me af te laten komen…alleen het is zo’n raar idee nu ik het weet…er zit iets in …heel apart



Groetjes Daantje

Daantje,



Ook bij mij is eind 2002 een cyste aan de eierstok ontdekt ter grote van een tennisbal. Daardeze cyste om de eierstok heen zat hebben ze de eierstok met cyste operatief verwijderd. Onze hoop om toch nog in verwachting te raken werd hierdoor steeds minder. Echter een jaar later was ik in verwachting en hebben we nu onze dochter.



Sterkte !



Annamarie

Ok ik zal je mijn verhaal opschrijven maar ik zeg er gelijk bij dat het nogal ongebruikelijk en zeker heel weinig voorkomend is! Dus niet schrikken!



Ik heb toen ik 15 was een cyste gehad ter grootte van een sinaasappel. Ik voelde er niets van werd alleen niet ongesteld iets wat ik wel een beetje vreemd vond maar zwanger kon ik niet zijn want daar was meer voor nodig wist ik 8)

Uiteindelijk is mijn huisarts erachter gekomen omdat ik op kamp was met school en ik bijna 48 uur geslapen had. Ben toen opgehaald door mijn ouders en direct door naar de huisarts. Omdat ik chronische blaasontsteking heb werd daaraan gedacht alleen waren de uitslagen van de urine anders dan ‘normaal’ voor een blaasontsteking. Ook voelde hij de cyste zitten (bleek achteraf) en dacht hij aan een darmblokkering.

Werd doorverwezen naar het ziekenhuis voor een darmspoeling met klysma’s en het zou een weekendopname worden. Na dat weekend was datgene wat hij had gevoeld nog niet weg en werden verdere onderzoeken gestart. Nierenfoto, darmonderzoek, uiteindelijk CT-scan. Daaruit bleek dat het een cyste was en een kijkoperatie werd gepland. Toen hebben ze vloeistof afgetapt (bierflesje 33 cc) en bleek ik zoveel ontstekingen te hebben dat ik ook gelijk aan zware medicatie werd gelegt om dit te onderdrukken. Al die tijd nog steeds geen pijn! Iets wat de artsen niet konden verklaren dus mijn pijngrens zal erg hoog zijn ws.

De cyste vulde zich weer met vocht maar bleek gelukkig goedaardig. Toch vanwege het weer opnieuw vullen en de ontstekingen werd een tweede (grotere) operatie gepland. Daar kwam ik uit met 3 drains in mijn buik om te spoelen en aan de morfine tegen de pijn (die ik nog steeds niet voelde). Uiteindelijk heb ik 10 weken gelegen en ben weer ontslagen en gezond verklaard.

Nu we echter kinderen willen bleek dat er toch complicaties zijn ontstaan. Door de ontstekingen die ik toen had zijn verschillende verklevingen ontstaan en zijn mijn eileiders afgesloten. Helaas pindakaas en we zijn nu dus aangewezen op IVF waarvan we er al 2 volledige hebben gehad en de tweede is uitgelopen op een miskraam op 6 weken.

Toch ben ik nog van mening dat ik heel erg veel geluk heb gehad en zeker met mijn huisarts vanwege het doorsturen anders had ik hier nu niet gezeten om dit stukje te typen.



Maar om op lichtere voet af te sluiten; het overgrote deel van de cystes die bij vrouwen ontstaan worden niet eens opgemerkt. Die ontstaan in een normale cyclus door een doorgroeiend follikel en het lost zichzelf ook weer op in de daaropvolgende menstruatie!

Alle vochtblaasjes worden dan ook cystes genoemd. Ook bestaan er bv zogenaamde chocoladecystes. Deze zijn behalve met vocht ook, of alleen maar, gevuld met oud bloed. Zo zijn er veel verschillende soorten maar de meesten gaan echt vanzelf weg! En ik denk dat juist ook omdat er zoveel verschillende zijn er niet echt een soort standaarduitleg op internet te vinden is. Je gyn doet de beoordeling en het onderzoek en daaruit zal blijken hoe of wat.



Maak je dus niet teveel zorgen om de cyste die er zit, de gyn zal willen nagaan of het er nog zit of er evt een ontsteking is (PID = pelvic inflammatory disease = ontsteking in je bekken meestal door een onopgemerkte blaasontsteking of chlamydia-infectie, kan zo een ontsteking zijn wat hij wil uitsluiten) en zo zal hij ws ook na een volgende menstruatie ws weer willen kijken of de cyste er nog zit, want zoals ik al schreef de meesten lossen dan juist weer op zoals ze zouden moeten doen!

Al met al heel veel succes met de volgende onderzoeken van het zaad en het zwanger worden!

Bedankt Mutsy en Rhiannon voor je verhaal. Ik ben blij dat je het nog na kan vertellen, wat verschrikkelijk moet dat geweest zijn. Gelukkig maar dat het ook goed kan aflopen net als Mutsy dat geeft toch hele goede moed.



Ik heb op verschillende forums verhalen gelezen . De verhalen lopen heel uiteen bij de een verdwijnen ze vanzelf de ander heeft veel complicaties. Mijn schoonmoerder is hier helaas een eierstok aan verloren net als Mutsy . Het kan goed of slecht aflopen dus hopelijk zijn we een beetje optijd erbij.



Ik heb een lijstje meegekregen voor de bloedtest wat je vertelde over eventuele ontstekingen klopt . Ze gaan kijken naar Chlamydia, ,CRP en bezinking . Ook bepaalde hormonen worden nagekeken of dat allemaal in orde is.



Ik vind het allemaal nog erg onwerkelijk ik was in de veronderstelling dat mijn vriend zijn zaad van ‘redelijke’ kwaliteit is zoals de huisarts dat zo mooi vertelde. Nu blijkt dat gelukkig wel goed te zijn dus ben een beetje overdonderd .En blijkt er een cyste te zitten wat ik nooit had verwacht . Er is geen pijl op te trekken en een kwestie van afwachten tot we wat meer weten.





Groetjes Daantje