cyste

Hallo,

Sorry als ik de vraag hier verkeerd neerzet.

Ik heb 4 weken terug een miskraam gehad (10wkn zwangerschap). na 2 weken kreeg ik een echo en was er niks meer te zien in de baarmoeder, alleen in de eierstokken weer een klein eiblaasje. Omdat ik buikpijn bleef houden heb ik een dikke week later weer een echo gehad en nu zitten er ineens 2 cysten van 5cm aan elke eierrstok 1. Het zijn ovarium cysten gevuld met vocht.

Mijn gyn zegt dat die kleiner moet worden voordat mijn cyclus weer op gang komt. Ik moet na de kerst terugkomen en dan wil hij kijken of ze kleiner zijn geworden.

Ik vraag me af of die dingen nu nog groter kunnen worden en of het dan gevaarlijk kan zijn (voor de vruchtbaarheid). Mijn buikpijn wordt namelijk steeds erger.

Iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt.

Jolanda

Als het goed is, verdwijnen je cystes vanzelf als je cyclus weer op gang is. Na een menstruatie zijn ze meestal al gekrompen. Soms duurt het ietsjes langer voordat ze verdwenen zijn. Ik had op de ene eierstok eentje van 6 x 8 cm en op de andere eentje van 4 x 6 cm ongeveer. Bij mij zijn ze vanzelf weggegaan.

Cystes kunnen je cyclus wel hormonaal in de war schoppen, dus het kan zijn dat alles niet meteen goed op gang komt. Cystes zijn op zich niet een gevaar voor je vruchtbaarheid, ze richten geen blijvende schade aan. Als ze weg zijn, werkt alles weer naar behoren.

Waar je wel heel goed om moet denken: Een eierstok is maar heel erg klein, de cystes zijn veel groter. Door het gewicht van de cyste, kan je eierstok om zijn as gaan draaien (eierstok-torsie). En dat kan wel gevaarlijk voor jezelf zijn. Als je ontzettende buikpijn krijgt, zo erg dat je dubbelklapt van de pijn, dan moet je meteen het ziekenhuis bellen!!! Heeft je gyn hier niet voor gewaarschuwd? Het zal zelden voorkomen, en je moet je er niet teveel zorgen over maken. Maar dan ben je in elk geval gewaarschuwd en weet je dat in zo’n geval meteen actie moet ondernemen. Het schijnt een hele hevige pijn te zijn, die zo te herkennen is.

De buikpijn die je nu hebt, kan komen doordat je je eierstokken en de cystes voelt. Ik had hele felle steken in mijn zij en constant buikpijn. Als zo’n cyste knapt, dan kan dat ook buikpijn veroorzaken. Eigenlijk hetzelfde als wat je bij een eisprong hebt, het vocht komt dan in je buikholte en dat kan krampen veroorzaken. Maar daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Succes & sterkte met alles & ik hoop dat je cystes snel weg zijn!

Ook ik heb in beide eierstokken een cyste zitten. Mijn eierstokken zijn tevens beiden vergroot. De cystes verdwijnen eigenlijk nooit. Ze vullen zich met vocht en soms lopen ze ook weer wat leeg. Gelukkig zijn ze nog nooit geknapt, want dat kan behoorlijk pijnlijk zijn.

Bij mij heeft dat te maken met het feit dat ik endometriose heb. De cobinatie van deze dingen maakt het dus zeer moeilijk om zwanger te worden.

Succes,

Anke

Hi Anke,

Maar dan heb jij waarschijnlijk geen ovarium cysten maar echt van die cysten die je hebt als je endometriose hebt toch?

Ik heb echt geen idee.

Door de echo’s en kijkoperatie weet ik wat er aan de binnenkant zit, maar wat en waarom ???

(voel me heel dozig ineens :oops: )

Anke