hoi meiden,
Vandaag hadden we een nekplooimeting en de uitslag was goed! 1:13260… met ons kindje gaat het ook goed, alles zag eruit zoals het hoorde :inlove:
Maar,
Ze zag ineens een hele grote cyste achter mijn baarmoeder zitten van wel 7 cm! ik schrok er erg van want deze is groter dan ons hele kindje…!
De echoscopiste zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat deze of vanzelf weer weggaat of hij kan worden verwijderd :?
Ze heeft met een gynacoloog gesproken en die wil mij a.s. maandag zien en via een inwendige echo gaat hij kijken wat en hoe…
pfff ik maak me wel zorgen hoor… ze zei als je veel last hebt van buikpijn of iets degelijks dan zal de vk je vertellen waar je precies op moet letten voor je aan de bel moet trekken!! dat klink toch best eng??
is er hier iemand die dit ook heeft meegemaakt? en hoe is het afgelopen?
ik maak me echt heel veel zorgen…
Ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt, hopelijk heeft de gyn wat antwoorden voor je :hug:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wilde even reageren.
Je zou misschien je verloskundige kunnen bellen met je zorgen. Dan kan zij je misschien wat geruststellen en ook vertellen wanneer je aan de bel moet trekken.
Veel sterkte en succes deze dagen met wachten!
Fijn dat de nekplooimetinguitslag ( srabble woord ) goed was!
Liefs Suzanne
Hoi Suzanne,
dankje voor je berichtje…
ik kan eens mijn vk bellen…
en voor de rest is het afwachten… pfff
lees veel verhalen van meiden die zwanger zijn en de cyste in wk 16 moesten laten verwijderen… :? met alle gevolgen vandien…
pfff. kan beter maar niet meer gaan zoeken naar enge verhalen…
hoop toch nog dat er hier iemand is die het ook heeft gehad, en kan vertellen hoe het is afgelopen…
want die echoscopiste deed er heel luchtig over, terwijl als je verhalen leest dat het veel ernstiger is…
Fijn dat je nekplooimeting zo goed uitpakte! Mooi hoor! Ik ga hem over een week of 4,5 ook doen, hoop dat ze bij mij verder geen gekke dingen vinden! Maar goed: wat ik je wilde zeggen: laat je niet gek maken door verhalen op internet hoor! Daar lees je alleen de wilde spookverhalen en de positieve verhalen vergeten mensen vaak te noteren! Dus bel idd gewoon de vk en hoor haar verhaal aan. Veel succes ermee!
@Beebie wrote:
Fijn dat je nekplooimeting zo goed uitpakte! Mooi hoor! Ik ga hem over een week of 4,5 ook doen, hoop dat ze bij mij verder geen gekke dingen vinden! Maar goed: wat ik je wilde zeggen: laat je niet gek maken door verhalen op internet hoor! Daar lees je alleen de wilde spookverhalen en de positieve verhalen vergeten mensen vaak te noteren! Dus bel idd gewoon de vk en hoor haar verhaal aan. Veel succes ermee!
Hoi hoi…
Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap…
ja is heel fijn dat de nekplooimeting goed heeft uitgepakt…! ben er ook heel blij mee
maarja met die cyste niet…
ik heb nog niet gebeld… ga dat morgen even doen… ben vanmiddag lekker de stad in geweest met mn dochter en heb allemaal leuke dingetjes gekocht en wat nieuwe kleding voor haar en voor mij… heb er dus ook even niet aan gedacht… dat was wel ffe lekker…
morgen bel ik mijn vk even denk ik… ik denk dan al gauw dat ze je een zeurdoos vinden… maarja… ze zijn er niet voor niets toch…
wel vreemd dat er hier niemand is die het ook heeft gehad… nergens op internet kan ik er echte informatie over vinden wat medisch onderlegd is… alleen een forum met verhalen van vrouwen…
Mijn vriendin heeft het gehad tijdens haar eerste zwangerschap. Ze is er tijdens de zwangerschap aan geopereerd. Dat kan heel goed. En het ging ook echt goed!
Haar zoontje is inmiddels alweer 5.
Mijn vriendin had een cyste in haar eileider, maar was niet zwanger… Gister is ze voor de uitslag van de MRI naar het ziekenhuis geweest, en toen hoorde ze dat de cyste was opgelost!! En die was dus via de natuurlijke weg opgelost, nl mentruatie…
Maar hoe dat zit als je zwanger bent, weet ik dus ook niet…
Na mijn miskraam in dec bleek bij de gyn dat op allebei mijn eierstokken een cyste zat. Dit had overigens niks met die miskraam te maken, alleen kwamen we er daardoor toevallig achter.
Afgelopen dinsdag ben ik voor controle bij de gyn geweest en waren allebei de cystes verdwenen.
Ze kunnen dus gewoon komen en gaan zeg maar.
ohw wat fijn om dit te lezen!
en ook als je dus geopereerd wordt terwijl je zwanger bent kan het goedgaan… vraag me alleen wel af hoe ze dat dan doen?
ik heb van mijn dochter nog een litteken van de keizersnede, halen ze die dan weer open? en hoe gaat dat dan als je buik ineens hard gaat groeien? houd zo’n litteken dat dan wel?
goh ja allemaal vragen voor de gyn he… pfff…
ik hoop maar dat hij ineens weg is volgende week…
met 8 weken hebben we een echo gehad en toen heeft de vk dat niet gezien… dus toen zat er nog niks… en in 4 weken tijd is er zo’n cyste gegroeid van wel 7 cm…
ik had ook een cyste, en die was uiteindelijk ook uitgegroeid tot 7 cm. ik was toen 7 weken zwanger van de 2e. bij de echo van 10 weken was hij nog 7 cm. met 11 weken geslonken naar 5,5 cm. met 14 weken had ik pijnscheuten, en de gyn vertelde dat het kon zijn dat de cyste geknapt kon zijn of gedraaid kon zijn. heel vervelend, maar kon geen kwaad voor het kindje. en een paar dagen later bij de echo bleek hij geslonken te zijn naar 3,5cm.
dit is mijn verhaal, even terug gekeken in mn babydagboek
dus hier een postief verhaal. wel heel onzeker uiteraard in het begin, want je schrikt toch.
dus maak je maar geen zorgen :hug: komt allemaal goed.
oja, als hij bij mij zou blijven groeien, zouden ze hem leegzuigen :shifty: :o :mrgreen: gelukkig hoefde dat niet :thumbup:
@maria74 wrote:
ik had ook een cyste, en die was uiteindelijk ook uitgegroeid tot 7 cm. ik was toen 7 weken zwanger van de 2e. bij de echo van 10 weken was hij nog 7 cm. met 11 weken geslonken naar 5,5 cm. met 14 weken had ik pijnscheuten, en de gyn vertelde dat het kon zijn dat de cyste geknapt kon zijn of gedraaid kon zijn. heel vervelend, maar kon geen kwaad voor het kindje. en een paar dagen later bij de echo bleek hij geslonken te zijn naar 3,5cm.
dit is mijn verhaal, even terug gekeken in mn babydagboek
dus hier een postief verhaal. wel heel onzeker uiteraard in het begin, want je schrikt toch.
dus maak je maar geen zorgen :hug: komt allemaal goed.
oja, als hij bij mij zou blijven groeien, zouden ze hem leegzuigen :shifty: :o :mrgreen: gelukkig hoefde dat niet :thumbup:
oh en waar had jij die cyste dan zitten?
klinkt wel eng allemaal…
wel fijn dat het bij jou toch goed is gekomen!!
ik las dat je het ook kan krijgen door je hormoonhuishuiding in de zwangerschap… 1 op de 200 vrouwen overkomt dit…
oh pfff leegzuigen?
maken ze dan een bikinisnee?
hij zat in de baarmoeder, naast kleine frum :lol: raar gezicht, zie je een heel klein zwart vlekje, en dan een foto met een gigantische zwarte vlek :mrgreen:
ja, ze hadden idd gezegd, dat door de hormonen dit soort dingen versneld groeien, en ik geloof dat op een gegeven moment, de hormoonhuishuiding weer op een laag pitje komt en het dus weer verdwijnt :think: maar dat weet ik niet meer zo goed hoor, is inmiddels meer dan 3,5 geleden.
nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet meer weet, hoe ze hem gingen leegzuigen. in mijn beleving zou dat dan met een grote naald gaan, maar ik weet niet meer of dat is gezegd door hun, of dat ik me dat zo voorstelde :think:
laat je weten hoe het verder gaat :-*
Hoi,
Nou ik ben voor controle geweest en de gynacoloog zei dat ze bloed onderzoeken gaan doen en daaruit kunnen ze opmaken of het een vochtcyste of een bloedcyste is… hij vermoed zelf dat deze cyste na verloop van tijd weer kleiner wordt en weggaat…
Gelukkig ligt hij niet erg ongustig en dus achter mijn baarmoeder… mn kindje zal hier dan ook geen last van hebben… alleen ikzelf… nou dat vindt ik dan niet zo erg
was allang blij dat ze konden zeggen dat het voor ons kindje niet gevaarlijk is… pff… ik wist ook bij god niet wat het was een cyste… maar ik ben nu wel gerustgesteld…
ze kunnen hem weghalen als hij groter dan 10 cm wordt en dat doen ze idd met een naald… via laproscopie als ik het zo goed verwoord… en ook dat is niet gevaarlijk voor de baby… ook niet voor mezelf…
3 maart nog weer een controle en dan vermoed hij dat het is geslonken… krijg dan ook de uitslag van t bloedonderzoek…
bedankt voor je berichtje maria…
Groetjes…
nou, klinkt goed toch :thumbup:
meis, komt helemaal goed hoor. en nu lekker genieten van je zwangerschap :inlove:
wat ikzelf hieraan ‘leuk’ vond, dat ik zoveel echo’s kreeg :mrgreen:
haha ja dat vindt ik ook wel leuk… heb er al 3 gehad…
en nog een keer het hartje geluisterd… nu 27 februari weer bij de vk… en 3 maart weer bij de gyn… en 31 maart een pretecho en dan de 20 wkn echo weer… :inlove:
hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum en hard op zoek naar info over wat te doen bij een grote cyste die achter de baarmoeder zit.
Toen ik 10,5 weken zwanger was, heb ik een echo gehad. Blijdschap alom, want we zagen een lekker actief kindje zitten. Maar ook een grote cyste van 8,7 x 7,4 x 5 cm die met bloed gevuld is. Hij zit achter de baarmoeder (in een gebied dat ze de ‘posterior cul-de-sac’ noemen). Dat was even schrikken.
Inmiddels heb ik een afspraak gehad met de gyneacoloog toen ik 13 weken zwanger was. Gelukkig was de cyste in de tussentijd niet groter geworden - hij had dezelfde omvang. De gyneacoloog gaf aan niet te willen opereren, tenzij ik me heel veel zorgen zou maken/pijn zou hebben. Ik kan me voorstellen dat het groter worden van de cyste voor de gyneacoloog ook reden zou kunnen zijn om te gaan opereren.
Over een week heb ik weer een afspraak met de gyneacoloog - ik ben dan 15 weken zwanger. En dan moeten er knopen worden doorgehakt: wel of niet opereren tijdens de zwangerschap.
Nu woon ik sinds 6 maanden in Canada (geemigreerd vanuit Nederland). En heb ik her en der gelezen dat ze in Nederland bij een cyste van deze omvang opereren. Maar ik heb eigenlijk vooral verhalen gelezen van cystes die aan de eierstok zitten en niet achter de baarmoeder.
Wat is wijsheid? Gezegd moet worden dat mijn gyneacoloog hier een van de beste is en wil ik graag op zijn oordeel vertrouwen. Ook heb ik niet echt pijn. Een beetje een stijve onderrug, maar dat kan ook gewoon een zwangerschapssymptoom zijn. En natuurlijk ga ik het liefste niet onder het mes tijdens mijn zwangerschap… Ik neig dus naar niet opereren. Maar is dat wel veilig? Kunnen er bijvoorbeeld geen organen worden afgekneld straks als mijn baarmoeder gaat groeien?
Graag hoor ik ervaringen van vrouwen die een dergelijke cyste hebben gehad tijdens de zwangerschap en welke actie toen is ondernomen.
Mamavanesmee: hoe is het bij jou verlopen? Heb jij een operatie moeten ondergaan of niet? Ik hoor graag je ervaringen.
Groetjes Maria