Cyclus "zetje" nodig met Clomid?

Hallo dames,



Van de week is gebleken dat ik nog steeds geen eisprong heb na mijn bevalling van 3.5 maand geleden, de gyn zei dat ze het evt een “zetje” konden gaan geven met Clomid. Maar wil het nu eerst nog even 6 weken aankijken of mijn lijf het toch misschien zelf op gaat pakken.



wie van jullie heeft hier ervaring mee?



Heb je dan idd alleen dat zetje nodig met een kuurtje, of blijf je daarna Clomid slikken?

Ik weet niet of je anders wel een normale cyclus en eisprong had?



Clomid wordt meestal gegeven aan mensen die van zichzelf niet een eisprong hebben (PCOS). Dan moet je elke cyclus weer opnieuw Clomid nemen, omdat je lichaam er maar eenmalig op reageert. Maar als jij normaal wel een eisprong hebt, dan kan het best zo zijn dat als je eenmalig Clomid neemt, dat je lichaam het daarna weer zelf overneemt. Dus je zou het altijd een keer kunnen proberen! Dit wordt wel altijd onder controle van de gyn gedaan, vaak moet je tussendoor voor inwendige echo’s om te kijken hoe je lichaam erop reageert. Sommige mensen reageren er totaal niet op en anderen juist weer heel heftig. Of je moet bijvoorbeeld ovulatie-testen doen om te kijken of je wel een eisprong hebt.



Succes!



Groetjes,

Jippie

Hoi Jippie,



Tot voor mijn vorige zwangerschap heb ik er naar mijn weten nooit problemen mee gehad. Ikzelf zie Clomid ook eigenlijk als een middel voor vrouwen die veel problemen hebben met zwanger worden. Maar ja, nu wil het bij mij niet meer op gang komen lijkt wel. Vandaar dat de gyn dit had voorgesteld.

We wachten het 6 weken af, ( nu nog 5) en dan kijken we verder. Misschien moet ik het dan toch wel een keertje doen om mijn lijf weer net even dat zetje te geven.

Wil je graag opnieuw zwanger worden? Geef je borstvoeding?

Ik zou sowieso nog even wachten, 3 en een halve maand is nog best kort, je hormonen moeten ook hun tijd krijgen om weer op gang te komen… Clomid is geen huis/tuin/keuken middeltje wat je zo maar even kunt innemen, het kan ook hele andere effecten creëren zoals kans op meerling. Heb je wel regelmatige cyclussen? Hoe weet je zo zeker dat je geen eisprong hebt? Temperatuur je, want zonder eisprong kun je ook niet regelmatig ongesteld worden. Als je helemaal geen cyclussen hebt, zou ik eerst om Primolut vragen om ongesteld te worden, misschien gaat het daarna vanzelf. Als je borstvoeding geeft kan dat ook een reden zijn waarom je cyclussen niet op gang komen. Ik zou niet te snel naar dit soort middelen grijpen, zeker omdat je voorheen wel altijd normale cyclussen had.

@Marda wrote:

Wil je graag opnieuw zwanger worden?



Ja





Geef je borstvoeding?



Was het maar waar, zoals je kan zien aan mijn banner is het 3.5 maand geleden flink misgegaan. :cry:




Ik zou sowieso nog even wachten, 3 en een halve maand is nog best kort, je hormonen moeten ook hun tijd krijgen om weer op gang te komen… Clomid is geen huis/tuin/keuken middeltje wat je zo maar even kunt innemen, het kan ook hele andere effecten creëren zoals kans op meerling.



Dat weet ik hoor, dat het allemaal nog in de war kan zijn, het is beslist niet zo dat IK heb bedacht om evt. clomid te gaan slikken. Dat was het voorstel van de gyn. Zie het zelf echt niet als een huis/tuin/keukenmiddel. Van de neveneffecten ben ik op de hoogte. Tegen bv een meerling heb ik absoluut geen bezwaar!





Heb je wel regelmatige cyclussen?



Tot voor de laatste zwangerschap wel.



Hoe weet je zo zeker dat je geen eisprong hebt?



Omdat de gyn dat dmv echo’s en bloedonderzoek heeft gezien.



Temperatuur je, want zonder eisprong kun je ook niet regelmatig ongesteld worden.





Nee, ik temperatuur niet, zit in de ploegendienst, is voor mij geen haalbare kaart.





Als je helemaal geen cyclussen hebt, zou ik eerst om Primolut vragen om ongesteld te worden, misschien gaat het daarna vanzelf.





Het ongesteld worden is ook niet zo’n probleem. dat ben ik nu om de 2 weken! alhoewel ik dit weekend voorzichtig mijn handen dichtknijp, 2 weken geleden voor het laatst gevloeid, nu nog niets. :pray:



Als je borstvoeding geeft kan dat ook een reden zijn waarom je cyclussen niet op gang komen. Ik zou niet te snel naar dit soort middelen grijpen, zeker omdat je voorheen wel altijd normale cyclussen had.



Vandaar ook dat ik met mijn vraag hier terecht ben gekomen. Kan me heel goed voorstellen dat het raar over kan komen voor iemand die al tijden bezig is om zwanger te worden, maar de kinderwens is bij ons niet zomaar verdwenen na het verlies van ons dochtertje. Daarbij speelt mijn leeftijd ook een rol, ben nu 40.5, dus heel veel tijd hebben we ook niet meer. De risico’s nemen iedere maand toe en de slagingskans af.

Ben er zelf ook voor om het vanzelf aan de gang te krijgen, was ook wel wat verrast door het voorstel van de gyn, maar aan de andere kant, we willen zo graag!

Hee Kantjeboord,



Even een dikke :hug: voor jou!



En ik heb je vraag helemaal niet als kwetsend ervaren, juist fijn dat je eerst precies wilt weten hoe het zit.

Ik vind dat je op een respectvolle manier met dit soort medicatie omgaat!



Groetjes,

Jippie

Dank je Jippie,



Het is soms ook zo moeilijk om op “papier” je juiste gevoels te beschrijven. Het kan ook zo snel verkeerd overkomen.

Even een reactie…



Allereerst mijn oprechte excuses voor de vraag naar borstvoeding!! :oops:

Ik heb je vraag uitgebreid gelezen en even over nagedacht, heb je banner even vluchtig gezien, maar niet gezien dat je je kindje verloren bent, het spijt me, ik wist het niet! :oops: Voortaan zal ik banners goed bekijken, meestal kijk ik daar automatisch overheen, ik heb dus weer wat geleerd!



Voor de rest had je ook niet alle details benoemd van onderzoeken, leeftijd enz. Je hebt veel informatie weggelaten. Die omstandigheden maken het verhaal veel duidelijker en completer. Gezien jou leeftijd, ik vind dat dat een groot verschil maakt, zou ik inderdaad voor Clomid kiezen, mits dat je daar wel begeleiding met echo’s bij krijgt om te zien of er niet te veel follikels groeien. Je weet dan in ieder geval zeker dat je cyclus op gang komt, of dat zo zal blijven na de clomid is bij iedereen wisselend, hangt heel erg af van je hormoonhuishouding. Clomid is inderdaad een middel dat wordt voorgeschreven aan vrouwen die geen eigroei uitzich zelf hebben, maar wordt bijvoorbeeld ook wel eens voorgeschreven om de cyclus wat te verlengen of de eisprong te verbeteren. Het zorgt voor ervoor dat je oestrogeenlevel daalt waardoor FSH (follikelstimulerend hormoon) de kans krijft om te zorgen dat follikels groeien. Normaal vind ik dat iemand wiens cyclus altijd goed is geweest beter even kan wachten tot de cyclus reguleert, maar nogmaals gezien jou leeftijd zou ik zeker niet te lang wachten.



Ik vind het trouwens helemaal niet kwetsend dat je je vraag stelt, vind het net als Jippie juist slim. Ik vind bovendien dat vrouwen die wel spontaan zwanger worden of in het verleden werden, helemaal niet altijd over glas hoeven te lopen als ze vrouwen benaderen bij wie het niet spontaan lukt. En zeker niet wanneer het gaat over vragen mbt medicatie of behandeling. Gewoon vragen blijven stellen als je die hebt! :wink:



Heel veel succes! Duim voor je!!

Marda, ik dacht al dat je over de banner heengelezen had. Maakt niet uit joh!



Het zou waarschijnlijk handiger geweest zijn als ik wat meer info neer had gezet, maar ja, dan komt er een vraag in me op en wil ik hem gelijk stellen.



Zie dat jullie voor een derde kindje gaan? Drie musketiers aan tafel is heel leuk maar soms ook lekker druk! (Spreek uit ervaring :wink: )