cursus ouder/kind

Zijn er cursussen die gericht zijn op het versterken van de (intieme) band tussen ouder en kind?

En zoja, waar moet ik dan aan denken?

je zou eens naar biografisch ouderschap kunnen kijken, dat spreekt mij wel erg aan, ik heb het na mijn burnout overwogen. En massage kan de band ook goed versterken.

Hmm dat komt nogal zwaar over dat biografisch ouderschap.

Het is niet voor mij zelf, ik probeer iemand te helpen.

En in die zoektocht kom ik er achter dat ik het zelf ook wel erg fijn vind om iets (intiemers) met mijn oudste te gaan doen. STructureel,aandacht en gevoel voor elkaar.

Ik vond het eigenlijk helemaal niet zwaar overkomen.

Maar goed, dan zou ik eerder denken aan samen een weekendje weg, regelmatig naar theater of samen een sport (bijv dansen, paardrijden, yoga) doen ofzo. En haar lekker masseren dus!

Moet het perse in de vorm van een cursus zijn? Zo ja, dan zou ik even informeren bij het CB daar hebben ze vast wel info. Vaak moet je dan denken aan iets in de zin van muziek oid (dat begint dan bv met de baby op schoot maar dergelijke cursussen gaan vaak heel lang door tot je puberkinderen hebt :mrgreen: )

Als het geen cursus hoeft te zijn dan kun je denken aan structureel een vaste dag in de week kiezen om samen te zwemmen, samen naar de markt (klinkt kei-oubollig maar dat zijn momenten die ik me met mijn ouders altijd zal herinneren!) maar zelfs iets simpels en goedkoops als elke x-dag in de week naar de bieb. Kun je gelijk boeken uitzoeken die ook samen gelezen kunnen worden of in een thema wat die week speelt bij je kind.

Ook kun je denken aan samen knutselen, foto’s inplakken, themastukjes maken (seizoenen, feestdagen, kaarten maken ed) enorm veel opties maar soms lastig om zo op te komen.

En er speelt natuurlijk ook mee waar je (haar) kind van houdt. Is ze veel bezig met dieren? Vind ze zwemmen uberhaupt wel leuk? 2 linker of juist 2 rechterhandjes? :wink:

En als je het helemaal niet meer weet heeft de school misschien nog wel contacten?

Het cb inderdaad dat wilde ik ook al zeggen. Heb laatst voor mijn werk op het kdv uitgezocht wat het cb allemaal doet (buiten het prikken, meten en wegen :wink: ). Er zijn ontzettend veel cursussen en trainingen. Ik weet niet wat de leeftijd is van het kind waar het om gaat, maar ik zou daar eens informeren.

Wij lopen met een soortgelijk vraagstuk, maar dan omdat de band tussen Peet en ons als ouders is verstoord tijdens de hechtingsperiode.

We zijn er wel achter dat je eerst moet achterhalen wat en waar het precies fout zit.

1 op 1 iets doen kan heel goed werken, maar hoeft niet persee de band te versterken.

De leeftijd voor cursussen ligt volgens het GGZ rond de 8 jaar. Een kind moet namelijk wel in staat zijn om bepaald gedrag en dus ook reacties te kunnen herkennen en te leren hoe het anders kan.

Peet is bv 5 en daar is hij dus nog te jong voor. Veel van zijn eigen gedrag herkent hij nog niet.

Ik zou anders gewoon eens binnen lopen bij het plaatselijk GGZ/Riagg… tussen de folders heb ik heeeeeeeeel wat zien hangen aan info over de ouder-kind relatie. Info bijeenkomsten, cursussen voor ouders, ouder-kind cursussen en al.

Maar leeftijd is dus wel belangrijk.

Een meisje uit mijn klas heeft zo’n soort cursus gedaan. zij had last van hechtingsprobleematiek. Dit was via de ggz volgens mij.Bij een stichting die hier in de stad veel zit maar dat zal elders in het land waarschijnlijk weer anders zijn.

Hallo,

ik heb zelf de cursus babymassage gedaan. Erg leuk, met ongeveer 6 andere moeders met de baby indezelfde leeftijd. Werd gegeven door Icare. Echt een aanrader.