cursus assertiviteit voor peuters

hallo,



Lukas kijkt altijd even de kat uit de boom, maar verder is hij erg ondernemend en ondeugend.



Alleen … hij laat zich alles afpakken door andere kinderen (ongeacht de leeftijd) en staat dan wat zielig te kijken, maar pakt het niet terug. Vaak pakt hij gewoon wat anders, of druipt verdrietig af naar zijn mama.



Ik heb al geprobeerd om hem te zeggen dat hij het gewoon terug moet pakken en zeg dan tegen het andere kindje dat Lukas nog niet kan praten, maar dat hij er mee aan het spelen was en het terug wil en pak het dan uiteindelijk samen met Lukas af. Maar als dat kindje dan gaat brullen of schreeuwen (wat vaak gebeurt) geeft Lukas het snel weer terug en kruipt bij me weg.



Hellup, hoe krijg ik hem wat assertiever. Ok, het is zijn karakter en dat heeft hij niet van een vreemde, maar het is zo lastig als je verlegen bent en makkelijk toegeeft en over je laat lopen. Ik wil hem zo graag helpen om dit alles te voorkomen.



Hij gaat niet naar het KDV, maar is nu wel vaak onder de kinderen en hij gaat straks ook naar de peuterspeelzaal. Het lijkt ook niet aan het feit te liggen dat mama er bij is, want bij papa of oma gaat het net zo.



Tips?

Voor een ass curcus heb je denk ik wat bewustzijn nodig hoe je dingen anders kan doen en dat lijkt me onmogelijk bij een peuter.



Ik ben bang dat je zoontje het gewoon zelf moet gaan ondervinden en jij op een afstandje het moet leren aanzien.



En wie weet is hij het op een dag helemaal zat en laat hij het brood niet meer van zijn kaas eten wou ik zeggen maar het is natuurlijk andersom.

Heb geduld…



Peter laat nu ook alles nog afpakken en dat deed Nika ook… tot ze een jaar of 2 werd… binnen no-time pakte ze zelf alles af en terug en zoniet, dan werd erop geslagen… welkom in de peutertijd… :roll:



Ze vinden het wel erg als ze ergens niet mee kunnen spelen, maar hebben gewoon nog niet het besef dat ze het ook terug kunnen en mogen pakken… daar is het ene kind wat eerder mee dan de ander, maar anderhalf is nog klein hoor… dan zijn ze gewoon nog wat te lief :inlove: