Curettage of wachten?

Nog even een vraag in de lijn van mijn vorige onderwerp.

Ik zit nl. op internet te lezen, maar kan niet vinden wat in principe beter is voor het herstel van je lichaam… een curretage of een spontane mk.

Wordt een curretage geadviseerd omdat het wachten ondraaglijk (en vooral onpraktisch :roll: ) kan worden of omdat een curretage vaak alsnog nodig is?

En hoe zit het met het herstel van je cyclus?

Is dat na een curretage anders?

Iemand enig idee?!

Volgens mij is het herstel (kwa hormonen dan) na curettage of spontane mk hetzelfde. Een spontane mk kan vervelend zijn vanwege de krampen en mogelijk heftige bloedingen. Een curettage heeft als nadeel dat je naar het ziekenhuis moet en onder narcose, daar heb ik veel last van gehad die dag. Ikw as om 12 uur geholpen en 's avonds om 7 uur wilden ze me eigenlijk nog niet laten gaan (maar ik wilde per se naar huis).

Verder is het naar mijn idee vooral een kwestie van hoe je er zelf tegenaan kijkt, of je je er prettig bij voelt het af te wachten of dat je er zo snel mogelijk klaar mee wilt zijn. Of een praktische mogelijkheid: er komt een reis aan en je wilt niet hebben dat onderweg de mk op gang komt, dan is een curettage ook een heel goede oplossing. Of als je al langer bloed verliest, maar het zet niet door. Dan kan een curettage bloedarmoede (deels) voorkomen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen :hug:

Geloof dat ze wel adviseren om in ieder geval nog 2 weken na de curretage thuis te blijven. Je gaat onder narcose en de narcose heeft in ieder geval een week nodig om een beetje uit je lijf te gaan.

Ik heb er op zich wel een prettiger gevoel bij als mijn lichaam het zelf doet zeg maar, maar het bloedverlies zet niet door. Het is echt maar weinig. Verder hebben we het wel een plekje gegeven (voor zover dat zo snel gaat natuurlijk), dus dat neem ik verder niet in mijn overwegingen mee.

Lees veel negatieve verhalen over het opwekken van een mk met medicijnen…

Nu zit ik er toch een beetje tegen aan te hikken. Wil toch graag de normale dingen (vooral het sporten) weer oppakken… :think:

Het is een moeilijke keuze, vooral omdat je het zo natuurlijk mogelijk wilt laten verlopen.

Meid, doe waar je je het beste bij voelt. Voel je je het beste bij gewoon afwachten? Doen! (zolang het medisch verantwoord is en je er geen bijkomende complicaties door krijgt als b.v. bloedarmoede of weet ik veel wat)

Overleg morgen gewoon anders met je VK. Ik zou alleen wel een termijn gaan stellen waarop het de kans krijgt om vanzelf door gaat zetten…

Zooo… dacht straks even te gaan sporten. Zo van er gebeurt toch niks ik ben het zat.

Alsof mijn lichaam het doorhad, nu wat heftiger bloedverlies en behoorlijke buikkrampen…

Wie weet.

Maar het is niet bepaald relaxed… pff :snooty:

:hug: :hug:

Ik heb een curetage gehad. Ik was snel hersteld en mijn cyclus was daarna gewoon zoals daarvoor. Zelfs minder hevig.

Bij mij hebben ze gelijk een curretage voorgesteld. Ik wilde er snel van af.

Mijn advies gewoon doen.

groet Anita

Hoe is het nu met je?

Ik heb al eerder gereageerd op je berichtje en laat nu weer even wat van mij horen. :hug:

Ik wilde geen curettage toen bleek dat mijn zwangerschap niet goed zat.

Ik heb het tot twee keer toe geprobeerd met medicatie, nadat ik al een tijdje af-en-aan bloedverlies had. Er zijn toen heel veel stolsels losgekomen, maar dat bleek niet voldoende: er bleven nog restjes zitten. Omdat ik het zat was, me steeds slechter ging voelen en ik steeds witter werd, heb ik toch besloten een curettage te laten doen.

Achteraf had ik dat eigenlijk direct moeten beslissen.

Ik heb een ruggenprik gehad, moest om 11.00 uur komen en was 's avonds om 19.00 uur weer thuis. Ik ben na een lang weekend weer gaan werken (Pasen).

Ik heb er emotioneel wel even tijd voor nodig gehad om het een plekje te geven. Iets wat zo mooi was, eindigde in een heel medisch circus.

Maar het wachten en de onzekerheid met het bloedverlies, vond ik nog veel erger. Na de curettage had ik ook echt het gevoel iets te hebben afgesloten en daar was ik echt aan toe.

Meid, veel sterkte.

Als je verder nog iets wilt weten, mag je me altijd pb-en.

ik heb voor curretage gekozen puur omdat ik het emoyioneel niet aan kon om te wachten en het volgens de vk nog wel een tijdje zou kunnen duren voordat het eruit zou komen. een week nadat we het te horen hadden gekregen ben ik geopereerd. ik heb er totaal geen last van gehad ik was om kwart voor 11 op de o.k. en om kwart voor 12 weer terug op mijn kamer.

ik heb die dag als een menstruatie gezien dus een nieuwe start ik had dan ook na 14 dagen weer eisprong en ben niet ongesteld geworden maar zwanger. al advisreren ze wel om een cyclus af te wachten voordat je er weer voor gaat maar soms kan je je zin niet tegen houden en we hadden dan ook niet verwacht dat het raak zou zijn. dat was dan ook niet de reen om te klussen.

Kijk, zulke berichten stemmen toch weer positief :smiley:

Ik geef er nog steeds de voorkeur aan dat mijn lichaam het zelf oplost, maar dan moet het wel een beetje opschieten.

Anders ga ik volgende week alsnog voor een curettage.

Wij zullen echter wel twee maanden overslaan, maar dit uitsluitend ivm onze geplande bruiloft in juli 2009.

Anders zou ik er ook gewoon voor zijn gegaan. Dit zal dus ook best nog wat moeite gaan kosten denk ik :roll:

Hoihoi,

Sterkte…

Ik heb van de zomer een missed abortion gehad… Heb gelijk in overleg met de gyn voor curretage gekozen…

Vrijdags bevestigd, maandag geholpen… En zat woensdag al op een bruiloft savonds en was ik eindelijk van de rothormonen af…

Een dag na de curretage had ik al geen klachten meer van de curretage… Dezelfde dag eigenlijk al niet, ik was zo blij dat de ellende achter de rug was…

Het enige wat bij mij niet opgang komt is mijn cyclus… Is nu bijna 9 weken geleden en ben nog steeds niet ongesteld geworden en ik kan niet zwanger zijn dus dat is wel erg vervelend…

nogmaals sterkte…

gr patricia

Bedankt patricia!

Bij mij is het vannacht uiteindelijk op gang gekomen.

Straks dus ook afwachten wat mijn cyclus hierna gaat doen.

Ik heb er erg veel pijn van gehad, maar ik ben toch wel blij dat ik mijn lichaam de kans heb gegeven om het zelf te doen.

ik heb ook curretage gehad. die narcose viel echt tegen, in de zin van dat ik nog heel lang echt moe ben geweest…

Hopelijk is dat nu niet meer nodig :pray: :pray: