Cultuur voor je kleuter

In de afgelopen maand ben ik twee keer in een museum geweest met mijn kinderen en ben ik met mijn dochtertje naar de schouwburg geweest.

Nu krijgen veel kinderen op school ook cultuurlessen.



Maar ik ben nu eigenlijk wel eens benieuwd wat ouders van kleuters vinden van cultuuractiviteiten voor kleuters. Maar ook of je dat noodzakelijk vind en of je denkt dat een kind er iets van leert en zo ja wat een kind er van leert.

nano heeft al best wat theatervoorstellingen gezien. Er ging een wereld voor mij open toen ik zag hoeveel theatermakers op een serieuze manier bezig zijn met theater voor echt kleintjes (2+).

Nano vindt het over het algemeen super (gaan we weer naar het tejater?), ikzelf vind het ook een leuk uitje.(maar wel vaak schandalig duur)

Of het leerzaam is? ach, dat vind ik nog niet echt belangrijk. Ik neem aan dat ie er vast iets van opsteekt, aangezien je als je zo jong bent nog van alles iets op kan steken.



en naast het theater wordt nano ook de hele zomer door zijn moeder meegesleurd naar festivals, waar vaak erg veel voor kinderen georganiseerd wordt (verhalenverteller, clowns, circusschool, trommelworkshops enz enz).

Luuk is nog geen kleuter, maar gaat binnenkort voor het eerst naar het theater.

Ik heb voor 2 producties kaartjes, in februari gaan we naar “maan” en maart naar “Slabberdewatski”. Ik ben erg benieuwd wat hij er van vindt.

Het zijn echte peutervoorstellingen waarbij je gewoon op het podium zit.

Ik vind het wel belangrijk dat ze van alles wat proeven. Maar als ze het niks vinden dan hoeven ze van mij ook niet hoor.

grappig; die slabberdewatski is de eerste voorstelling waar ik met nano heen ben geweest. Was hier dus een reden om het niet bij één voorstelling te laten. Hoop dat het bij jullie net zo’n succes is! (en idd, zo niet, dan niet. zo makkelijk is het ook wel weer)

Wij zijn met Merijn vanaf zijn 2e jaar al naar diverse toneel en muziekvoorstellingen geweest. ALtijd een groot succes. Of het leerzaam is of niet, kinderen doen wel ervaring op met het gaan naar dat soort dingen en dat legt toch een basis voor later.

We zijn vorig jaar met Laura naar Floddertje geweest in het theater, dat vond ze helemaal geweldig, ze heeft het er nog vaak over. In januari gaan we naar de voorstelling van Pippi Langkous.



Leerzaam? Tja, ik weet niet… Wel gewoon een leuke nieuwe ervaring.

De eerste keer naar de bioscoop was heel wat minder cultureel verantwoord, maar eigenlijk net zo leuk.

@fiep klophout wrote:

grappig; die slabberdewatski is de eerste voorstelling waar ik met nano heen ben geweest. Was hier dus een reden om het niet bij één voorstelling te laten. Hoop dat het bij jullie net zo’n succes is! (en idd, zo niet, dan niet. zo makkelijk is het ook wel weer)




Oh, leuk! Ik ben ook heel benieuwd. Persoonlijk denk ik dat Luuk het geweldig vindt. Hij is dol op alles wat met muziek en dans te maken heeft.

Tegen die tijd is hij net 3, dus dat is ook een mooie leeftijd om te gaan.

Vind cultuur wel degelijk belangrijk. Jo is ook al meermalen naar theater geweest. Zijn eerste grote show was hij iets meer dan 2 jaar. Shows in Euro Disney en Plopsaland eerder waren zo’n succes en hij was zo geinteresseerd (Jo houdt van glitter en glamour) dat ik met regelmaat zoek naar leuke shows…

Begin dit jaar waren we ook naar Floddertje en iets daarna naar Roodkapje (o ja, ook Kikker en vriendjes nog). Ga binnenkort eens kijken of we naar een nieuwe musical kunnen…de producenten van Roodkapje zouden Hans en Grietje gaan maken…echte familie/kinder musicals…ook leuk voor ons dus…



Museum zelfde verhaal…vorig jaar naar Leiden Naturalis, 2e kerstdag naar het Tropenmuseum. Jo kijkt overal heel geboeid naar.

Met Eli zou ik nu nog niet gaan…dat is een ander type…die kan nog niet 1 tot 1,5 uur geboeid blijven…terwijl Eli nu net zo oud is als Jo was bij zn eerste show…



School gaat binnenkort ook naar een voorstelling in de buurt…Jo heeft er nu al zin in!!

Hier gaan we ook geregeld naar het Theater met de oudste 2 en ze vinden het geweldig. Ook musea’s vinden ze leuk (dat had ik dus niet verwacht) we waren afgelopen zomer in een museum wat ging over hunnebedden en wij zelf waren het na ruim een uur zat, maar de jongens vonden het zo leuk dat we toch nog een half uur langer in de museum zijn gebleven :wink:

Zag dat ze hier in een locaal podium ook eens per maand wat voor Lasse zijn leeftijd organiseren - klonk best leuk - maar ja in het weekend is of de een of ander met twee kids en voor nena is het dan nog niets en een beetje duur om haar voro dat geld daar rond te laten hobbelen.



Of het leerzaam is weet ik niet - ik merk iig wel dat hij dat soort dingen heel erg leuk vind. Maar het kan net zo goed de voorstellinkjes zijn die in de dierentuin worden georganiseerd in het weekend of vakantie.



Het sluit aan bij zijn belevingswereld en hij wordt er ongetwijfeld niet dommer van.

hier ontbreekt geld en tijd momenteel voor dergelijke activiteiten…



(tijd in de zin van: manlief en ik zijn nauwelijks samen vrij)



maar ik vind het nu ook nog geen noodzakelijk onderdeel van de opvoeding. Een wandeling door het bos, een ochtendje kinderboerderij, en spelletje thuis, en het voorlezen zijn in onze ogen nu minstens even belangrijk.



(we zijn wel met de kids naar een openluchtmuseum geweest in de vakantie, en bezoekn dan ook veel gebouwen en kerken, maar ik heb niet het idee (buiten dat anna het wel leuk vond) dat ze er veel zinnigs van opgestoken heeft)



wellicht dat dat later komt!

@Bella wrote:

Zag dat ze hier in een locaal podium ook eens per maand wat voor Lasse zijn leeftijd organiseren - klonk best leuk - maar ja in het weekend is of de een of ander met twee kids en voor nena is het dan nog niets en een beetje duur om haar voro dat geld daar rond te laten hobbelen.


nena mag bij de meeste dingen wslk gratis rondhobbelen :wink:

(zag dat ze in z. ook iets gratis hebben met sport voor kleintjes?)(was laatst in het zwembad daar, wat een ellende zeg :mrgreen: )

Ik zal het eens navragen of zij evt gratis meemag - wel een extra stimulans om dan op zondag op pad te gaan.



Hoewel ik twee keer 7,50 ook nog aardig wat vind - wij hebben het niet zo breed - en dan is 15 euro toch ook best wat.



Maar laatst was hier geloof ik ook die zandverteller - en is toch wel bijzonder volgens mij.



En met een of ander thema rondom sinterklaas maak ik mijn zoon denk ik momenteel ook wel blij.

Ik vind het wel belangrijk.

Alleen komt het er hier meestal niet van.

Behalve dan naar het levende poppenkast gebeuren van de toneelclub van mijn moeder (en die spelen vaak op lokale festivalletjes dus dan is er wel meer te zien).



Maar ik ga maar eens opzoek. Straks zijn ze 16 en krijg ik het verwijt nooit met ze naar 't theater te zijn geweest.

Ik ben afgelopen weekend voor het eerst met Sara naar een museum geweest. Ze vroeg er om. Wilde dingen “van vroeger” gaan bekijken. We zijn naar het Fries Natuurmuseum geweest wat erg op kinderen georiënteerd is. Ze hebben momenteel een prachtige expositie de Geheime Tuin. Sara vond het iig erg leuk. Qua muziek is ze meegeweest naar het muziekkorps waar ik vroeger bij speelde en dat vond ze geweldig. Ik ben zelf opgevoed met veel muziek en cultuur en wil haar dat graag meegeven. Het verrijkt je leven vind ik.

Ik vind het wel belangrijk en denk dat ze er zeker wat van opsteken.

Al is het maar openstaan voor theater en verschillende muziek en dansstijlen.

Ik ben laatst in Carre naar Peter en de wolf geweest met de oudste 2, geweldig vonden ze het!



Maan is trouwens heeeel mooi! Ageeth de Haan maakt prachtige voorstellingen, zo simpel, eenvoudig, echt gericht op de kleintjes.

Ik vind wel dat van veel zo’n heisa wordt gemaakt (zoals Nijntje, Plop, waarom die beat? Waarom niet wat puurdere muziek…? Kinderen vinden het heus niet minder mooi, wellicht bepaald type ouders wel maar ja… :lol: ).

@Lune wrote:

.

Ik vind wel dat van veel zo’n heisa wordt gemaakt (zoals Nijntje, Plop, waarom die beat? Waarom niet wat puurdere muziek…? Kinderen vinden het heus niet minder mooi, wellicht bepaald type ouders wel maar ja… :lol: ).


Nou zodra onze jongste een house beat hoort, die je ook in de liedjes van plop hoort gaat hij meteen mee dansen bij andere muziek duurt het toch net wat langer voordat hij gaat swingen :wink: dus ik denk wel dat kinderen een BAS toch wel een lekkerder geluid vinden (zelf vind ik dat wat minder, haha)

vind het wel erg leuk om te doen en we zijn hier nu 3 keer naar een voorstelling geweest.

Maar ik vind het 1 duur… en 2… er is hier gewoon minder als in het westen. Zijn zoveel dingen die ik leuk zou vinden om me ze te doen (oa tropenmuseam ed) maar ik ga niet nu met een kleuter en een peuter de reis aan, daar dan rondlopen en nog weer terug… dan is de lol er snel van af :oops:

@Mama_jeanet wrote:

@Lune wrote:
.

Ik vind wel dat van veel zo’n heisa wordt gemaakt (zoals Nijntje, Plop, waarom die beat? Waarom niet wat puurdere muziek…? Kinderen vinden het heus niet minder mooi, wellicht bepaald type ouders wel maar ja… :lol: ).


Nou zodra onze jongste een house beat hoort, die je ook in de liedjes van plop hoort gaat hij meteen mee dansen bij andere muziek duurt het toch net wat langer voordat hij gaat swingen :wink: dus ik denk wel dat kinderen een BAS toch wel een lekkerder geluid vinden (zelf vind ik dat wat minder, haha)




net wat ze gewend zijn, die van mij vinden het herrie :wink: