Crechevraag: vinden jullie dit overdreven?

Misschien een wat ongebruikelijke vraag, maar ik ben benieuwd wat jullie ervaring hierin is. Mijn zoontje gaat straks 4 dagen per week naar het KDV. Opa en oma willen niet structureel oppassen (wel bij ziek zijn ed), maar ze praten nu al volop over dat ze hem straks wel graag regelmatig willen ophalen van het KDV om leuke dingen te gaan doen met hem. Op zich natuurlijk heel leuk. Maar ik ben een beetje bang dat ze hem straks heel vaak ‘zomaar’ op gaan halen daar omdat zij daar zin in hebben, bovendien is oma nogal het type dat zich niet bepaald consequent opstelt in ritme en regelmaat en zij zit dan ook het liefste de hele tijd met hem op schoot. ik heb haar er al regelmatig op aangesproken, en dan wuift ze het een beetje weg ‘ja, dat doe ik wel hoor’. Misschien overdrijf ik nu maar regelmaat is toch heel belangrijk voor een kind? Wat is jullie ervaring, en kun je je kind eigenlijk zomaar ten alle tijden eerder ophalen van het KDV?

Ik vind het persoonlijk eerlijk gezegd niet kunnen dat je zoo ntje dan te pas en te onpas opgehaald wordt.

Trouwens, het kdv waar Max en Fleur heen gaan kunnen opa en oma niet zomaar langskomen. Ik moet eerst een briefje ondertekend hebben waarin ik toestemming geef dat ze door iemand anders dan mij of Richard worden opgehaald. Als iemand anders ze dan gaat halen, moeten ze eerst dat briefje laten zien anders krijgen ze de kindjes niet mee.

Dus ik denk dat het zomaar ophalen wanneer zij er zin in hebben zowiezo niet doorgaat.

Oh ja? Dat ga ik ook eens navragen bij ons KDV. :think: En is dat briefje dan eenmalig of elke keer weer als iemand anders dan de ouders hem op wil komen halen? Want hoe doe je dan dan als ie onverwacht ziek wordt en je kan hem zelf niet ophalen?

Blij te horen dat ik niet de enige ben die zo denkt. Misschien overdrijf ik hoor. Maar ik vind het zo moeilijk om het aan te kaarten, het is hun eerste kleinkind en ze zijn zo enthousiast. Maar toch…

ik denk dat het bij weinig kdv’s toegestaan is je kind zomaar op te halen wanneer je wil. hier kun je je kind ophalen tussen vijf en zes. Bij uitzondering kan daarvoor ook wel, maar ze hebben het liever niet om de rust in de groep te houden.

Ik denk dat het voor een kind ook fijn is om de hele dag af te maken op een kdv, ipv wanneer oma dat wil opeens opgehaald te worden. als dat 1 xtje gebeurt, is er natuurlijk niks aan de hand, en twee keertjes ook niet. maar als dat frequent voorkomt, dan is dat niet echt je-van-het lijkt me.

ik vind dat een kind niet zomaar voor de "lol"moet worden opgehaald/meegenomen.

een kind heeft rust nodig, zeker na een dag chreche…

Dus naar mijn idee 9en zo gaat hier hier) gaan de kids na de chreche gewoon naar huis, krijgen eten, worden gedoucht, lezen een verhaaltje en gaan slapen…

Regelmaat lijkt mij ook belangrijk. En zoals gezegd, je kind heeft echt een beetje rust nodig na d creche. De mijne komt is altijd bekaf na al dat gespeel en al die indrukken. Dan lijkt het me niet goed ook nog eens leuke dingen met opa en oma te moeten doen, hoe goedbedoeld ook.

Eveneens zoals gezegd, ieder KVD heeft zo zijn regels mbt ophaal uren en ook over wie op mag halen. Bij de mijne kan je 2 personen machtigen die evt. je kind op mogen halen (voor als je onverwachts niet kan bijv). Voor die twee personen hoef je dan niet elke keer een briefje te tekenen. voor andere wel. Ophaaluren is bij de mijne 's middags pas vanaf 4 uur omdat er na de lunch geslapen wordt.

Dus als je het moeilijk vindt opa & oma te overtuigen met argumenten dat je kind regelmaat nodig heeft, dan kan er altijd nog de regels van het KDV tegenaan gooien.

Misschien dat je met opa en oma een vaste dag kan afspreken dat ze wat gaan doen met de kleine? Dan kan jij in elk geval bepalen hoe vaak en wanneer dat gebeurd en het vastleggen met het KDV.

Op ons KDV mag een kind alleen met iemand anders mee als dat van te voren door de ouders tegen de leidsters is gezegd. Is dat niet gebeurd mogen ze niet mee ook al weten ze wie het is en heeft degene de kinderen al vaker opgehaald. Ophalen kan in principe alleen tussen 12.45 en 13.15 (als hij alleen 'sochtends gaat) en tussen 4 en 6.30 uur.

Waar veron eerder op het kdv zat moet je ook toestemming geven en kunnen en jou geval opa en oma hem niet zomaar meenemen :thumbup:

Zoals alle andere dames al zeggen zijn bij ons kdv ook regels mbt ophalen. Zomaar ophalen zonder reden is niet wenselijk.

Behalve dat het kdv regels heeft zou ik het ook absoluut niet wenselijk vinden dat mijn (schoon)ouders mijn dochter zomaar gaan ophalen van het kdv. Of ze willen oppassen of ze willen het niet, niet een beetje halfslachtig: als het ons uitkomt halen we je kind wel eerder op om te spelen :hand: (Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet eens wil dat onze ouders een vaste dag oppassen, maar dat ter zijde.)

Bij ons kan een ander je kind ophalen als jij dat van te voren heb aangegeven. Je moet dan naam geven en het liefste ook nog een foto zodat ze ook zo iemand kunnen herkennen. Tevens vragen ze om een legitimatie. Ze zijn echt heel streng en dat vind ik erg prettig.

Tijden zijn van 4:30 tot 6:30. Daarvan afwijken kan wel, incidenteel en ook weer van te voren aangeven.

Ik zou even op het kdv vragen hoe zei ermee omgaan als er zomaar iemand je kindje mee wil nemen.

Wat is hun visie daarop.

Als jij weet wat hun visie is, kun je daarnaar handelen.

IK heb zelf op een kdv gewerkt en daar was het zo dat als er iemand anders het kindje kwam halen, dat door de ouders aangegeven werd en wij er dus vanaf wisten dat het kindje door een ander opgehaald zou worden.

Ik denk dat dat nog in veel kdv’s gebeurd.

Maar zomaar een kindje meenemen zit er vast ook bij jullie kdv niet in!

Groetjes Çoise

Moet denk ik inderdaad bij het KDV eerst aangegeven worden hoor, als je kind door opa en/of oma opgehaald word. en dat door de ouders. ELise kan hier door iedereen eigenlijk wel worden opgehaald, mits ik het aangeef en dan moet ik ook aangeven wie haar ophaalt en gaan ze dat ook wel even na bij diegene. Ik vind hun al vrij makkelijk erin; maar ze zullen nooit ELise meegeven aan iemand anders ( en logisch ook!!!) als ik niet heb gezegd dat ik of mijn vriend haar komt ophalen.

Dus denk dat oma pech heeft :wink:

Wij hebben toevallig deze week het intake-gesprek gehad en daar kwam dit onderwerp ook aan bod. Ik zit er persoonlijk ook niet op te wachten dat opa en oma te pas en te onpas onze dochter op gaan halen. Denk dat ze het wel leuk zouden vinden en misschien ook wel zouden doen…

Kdv is er heel streng in. Of ik moet het van tevoren in het schriftje schrijven, of ik moet bellen. Anders wordt ze niet meegegeven. Stel je nou voor dat oma toch voor de deur staat (zonder dat ze iets van ons gehoord hebben) dan worden we gebeld.

Heel fijn gevoel hoor, dat ze er zo mee omgaan!