Creche

Vanaf 15 november moet ik weer echt aan het werk en is onze Luna 5 1/2 maand. Nu komt wat alle nieuwe ouders moeten beslissen; naar de creche of thuis houden. Ik en mijn man kunnen financieel gezien niet partime werken dus het gaat om 5 dagen per week. Mijn man werkt van thuis maar kan dit niet fulltime combineren met Luna. Dus nu moeten we besluiten wat te doen. Ik ben voorstander van een creche en mijn man van een oppas thuis. Dit is in eerste instantie puur een cultuur verschil. In Spanje worden kindjes heel erg door de familie beschermt en in een glazen kasje gezet, Ouders die kinderen naar de crech brengen zijn slechte ouders bij veel Spanjaarden.



Kosten creche:

  • 535 euro per maand (inclusief eten) + kosten schoolkleding
  • Voordeel: samen met andere kindjes
  • Nadeel: Moet ook betalen tijdens mijn vacanties, Luna moet vroeger wakker worden.



    Kosten oppas thuis:
  • 700 euro per maand (exclusief eten baby en oppas)
  • Voordeel: ze maakt ook schoon :-), minder stress voor de ouders, tijdens vacantie hoef ik niet te betalen.
  • Nadeel: ilegaal iemand - kan elk moment weggaan, geen andere kindjes en meestel zuidamerikaans iemand en pfffff zitten nogal wat losse handen bij deze mensen.



    Maar wat is nu de stress voor een baby op de creche. Ik begrijp dat Luna zal moeten gaan wennen om opeens niet meer bij papa en mama te zijn. maar ze is een vrolijke en makkelijke baby. Dus ik verwacht dat dat wennen niet heel lang zal duren. Daarnaast is ze dan al weer bijna 6 maanden en ik denk dat de ander kindjes alleen maar leuk zullen zijn. Thuis alleen maar met volwassenen is toch ook weer niet goed lijkt me. En een zuidamerikaanse iemand denkt toch vaak heel anders over babies dan ik een Nederlandse.



    Daarnaast kan ik altijd nog terugaan naar thuisoppas als de creche me niet bevalt. Ik heb een plek gevonden en dat is niet makkelijk.



    Yup ik heb schuldgevoel om mijn kleine meid opeens op de creche te zetten maar daar moet ik zelf ook gewoon mee leren omgaan. In mijn hoofd ben ik de enige die ze wilt als ze echt van de rel is en die meteen hoort aan elk geluidje wat er aan de hand is. Maar werken zal ik toch echt moeten. Thuis is mijn man er bij maar die zit toch echt 12 uur per dag achter zijn computer en Luna en de oppas beneden dus je kunt niet 100% zien wat er beneden gebeurt. Ok hij kan regelmatig beneden kijken maar toch kunnen er nog steeds nare dingen gebeuren, Wat als hij naar een klant is bv???



    Hoe reageerden jullie kinderen op de crech??? Gingen ze meteen full time?

geen haar op mijn hoofd om iemand met losse handen in huis te laten bij ons Ella. daar hoef ik niet over na te denken… van de andere kant is vijf dagen kdv ook best pittig hoor. Ella gaat twee dagen en vond het eigenlijk vanaf het begin wel prima. ze heeft nu zelfs haar eigen vriendje :inlove:

tja ik zou dan toch echt voor de creche gaan.



lekker spelen, vriendjes om zich heen, en geen losse handjes mag ik aannemen.

En zekerheid, als een leidster ziek is lossen ze het daar op, als een oppas aan huis ziek is met vakantie gaat of wat dan ook, dan moet jij het oplossen…

Vandaag hebben we definitief voor de creche besloten.

Ze gaat de laatste twee weken van november 5 dagen in de week halve dagen en daarna volle dagen.



Nu moeten we een uniform gaan doen. Soms zijn ze hier ook echt knettergek pfffffffffffff. Joggingpakje en polo t-shirts echt te gek voor woorden. En kost een vermogen. Ik doen mijn kind elke dag schone kleren aan. Ok broek zou langer kunnen maar met het kwijlen en afentoe melk laten lopen moeten truien en t-shirts toch elke dag.



52 euro per setje (jogging pak - polo)

losse polo 12 euro jeeeeezzzzzzzzzzzzzz



ben dus hard op zoek naar iets tweede hands al is dat niet makkelijk.

waaaatttt uniformen voor de creche?!?! :shock:



Zie dat jullie gekozen hebben voor de oplossing waar ik ook voor gekozen zou hebben… ZELFS met ‘uniform’ :wink:

:shock:



nou ja zeg! En wat een kosten… :shock: Ik zou denk ik in gesprek gaan, ik zou wel erg graag de beweegredenen willen weten (en er tegenin willen gaan vrees ik :lol: Kleed zeker baby’s toch wel graag op mijn eigen manier).



Ik denk dat ik ook had gekozen voor de creche, hoewel ik vijf dagen erg veel vind voor een baby en in dat opzicht liever iemand thuis zou hebben.

jeetje houden ze de kindjes wel uit elkaar met allemaal het zelfde aan.

uniform op chrece jeetje jullie kindje heeft bijna geen andere kleertjes meer nodig met 5 dagen chrece :shifty:

dat scheelt in ieder geval “gewone” kleertjes :wink:

Jeetje succes 5 dagen is best pittig idd.

m :wink: aar ik zou ook voor de creche gekozen hebben.

Gezien de keuze…zou ik ook voor creche gegaan zijn…ook ondanks de uniformen…



Maar toch even een vraag. Je geeft aan dat het financieel niet haalbaar is part-time te werken…als de kosten voor een creche per maand 500 euro zijn, weegt dat niet op tegen 1 dag minder werken? Een aanzienlijk deel van je salaris gaat dan naar opvang…is dat niet evenredig aan het deel wat je kwijt zou zijn aan 4 dagen werken vs. kosten 4 dagen creche?



Of werkt het niet zo daar? Je geeft aan dat je partner dagen van 12 uur maakt…en dat 5 dagen p.w.?

Ik ken het belastingstelsel van Spanje niet natuurlijk,maar gezien de afdrachten,maakt die ene dag minder dan zoveel uit?

Hier is het vaak zo dat 1 dag minderen per saldo niet eens zo’n stap achteruit is. Zeker als je daar de kosten van creche nog eens aftrekt…

Maar misschien werkt het daar anders…



Veel succes…oppas thuis kleefden me echt teveel nadelen aan lijkt mij zo…

Een uniform op de creche… Nooit geweten, wat een onzin ook. (het lijkt me wel een schatttig gezicht… alle beebs met dezelfde kleertjes haha.





5 dagen creche vind ik wel veel. Ik kan natuurlijk niet in jullie situatie kijken, maar ik zou er dan ook misschien voor kiezen om een dag minder te gaan werken. Scheelt weer geld voor de opvang.



En als je man thuis werkt, misschien dat hij dan af en toe dat wel voor een halve dag kan combineren met Luna?

Hoe gaat het op de creche?