Creabea: schilderen op geverfd oppervlak

Geen idee waar het thuis hoort, dus plemp het maar in de huiskamer :mrgreen: .

Mijn zusje en haar vriendin krijgen over een week of 6 hun eerste kindje (vriendin is zwanger overigens). Nou wil ik ze voor hun eerste kindje wel een leuk kadootje geven. Heb een kistje geverfd met zijdeglans lak en op de deksel wil ik een jongetje tekenen à la Babette Harms, met daaronder een vlak en op dat vlak de naam van het kindje. Maar wat voor verf moet ik nou gebruiken om over die zijdeglans heen te schilderen? Het gaat dus om voornamelijk zwarte lijnen en wat vlakjes om in te kleuren. Het is uiteraard niet de bedoeling dat ik bij de Gamma een heel arsenaal aan potten verf moet gaan halen eigenlijk (dan wordt het ineens wel een heeeeel duur kado er moet ook nog wat in het kistje…)

acryl verf of alkydverf wat je hebt gebruikt?

Op acryl zou je zelf gewoon met acrylverf van de action kunnen schilderen en als het goed droog is, blanke lak (ook acryl) erover.

Op alkyd word het lastiger. Dan denk ik dat je mooi kijken bij de halfords of een modelbouwwinkel… daar kan je vaak hele kleine hoeveelheden lak kopen voor de modelbouw en dan daar mee aan de slag.

Ook zou je bij pipoos of iets kunnen kijken voor decoratieverf die geschikt is voor alkydhoudende verf.

Zelf doe ik eigelijk alles met acryl en daarover heb ik zelfs wel schilderingen gemaakt van restjes acrylmuurverf, aflakken met blank en klaar.

Zo maak ik ook geboorteborden. Dus ik weet dat het goed houdt.

Als je toch met Alkyd lak zit kun je ook nog overwegen je plaatje met acryllak te schilderen op een dun laagje hout en daarna erop bevestigen. Kan zelfs een leuk (onbedoeld) extra effect hebben.

Cell tis zijdeglans van de bouwmarkt zal morgen eens op de pot kijken! Ik hoop dat ze acrylverf bij Intertoys hebben hobbywinkel zit op een half uur rijden…

Rhiannon tis een kistje met een bolle deksel dus een plaatje hout dat wordt hem niet.

Heb de tekening al met potlood op de deksel dus wil er graag mee verder. Vind hem erg leuk worde.

Cell tis zijdeglans van de bouwmarkt zal morgen eens op de pot kijken! Ik hoop dat ze acrylverf bij Intertoys hebben hobbywinkel zit op een half uur rijden…

Rhiannon tis een kistje met een bolle deksel dus een plaatje hout dat wordt hem niet.

Heb de tekening al met potlood op de deksel dus wil er graag mee verder. Vind hem erg leuk worden.

Heb de tekening al met potlood op de deksel dus wil er graag mee verder. Vind hem erg leuk worden.

Als het er niet duidelijk op staat… kijk dan op de beschrijving waarmee je het kan verdunnen. Als er op staat “waterverdunbaar” dan is het acryl. Staat er op “verdunnen met terpentine” dan is het alkyd en dan zal een acrylverf (gewoon tubes om mee te schilderen op doek) niet pakken zonder een primer. Dan moet je echt decoratieverf zoeken bij een hobbywinkel.

Sinds wij kinderen hebben gebruik ik voor binnen niets anders meer dan watergedragen verf. En ik maak dus ook wel van dit soort doosjes en brievenbakjes of memoborden.

Ik schilder ook alleen nog maar met watergedragen verf (acryl). Het ‘nadeel’ daarvan is dat je het ook alleen maar met dezelfde soort verf kunt overschilderen. Het is gewoon iets om rekening mee te houden dus.

Als je de verf niet kunt vinden bij de Intertoys dan kun je evt nog kijken of er bij een bouwmarkt ‘proefjes’ te krijgen zijn met de kleuren die je zoekt. Weet niet of ze daar nog aan doen overigens maar ik kocht nog wel eens van die kleine tubes of potjes daar. Op een bol deksel een plaatje is idd niet echt handig. :mrgreen: