courgette

Hoi,

Vraagje, hoelang blijft een courgette goed? Heb er nog 1 van vorige week dinsdag liggen :oops: maar hij voelt nog gewoon hard aan en is niet bruin, zou ik die vandaag nog kunnen gebruiken?

:think: :think:

Dat weet je als je hem doorsnijd.

Als het midden wat sponsig is dan issie niet meer lekker.

Correctie: dan vind ik hem niet meer lekker… :angel:

Als ie nog gewoon hard is is ie goed. Als hij begint te rotten, merk je het snelgenoeg :lol:

Als hij van binnen sponzig is, dan schep ik met de lepel het spons gedeelte eruit, en gebruik de harde/vaste rand die nog overblijft.

Vaak moet de courgette wel héél lang liggen wil hij sponzig worden, of het moeten te dikke courgettes zijn.

Er zit ook verschil van smaak of ze van NL of spanje komen.

Courgettes die in de winkel liggen zijn al snel 3 Ã 4dg oud.

Ik werk bij de courgettes, retevers zijn ze t lekkerste (is dat niet met alle groente en fruit zo? :lol: )

Maar de kleinere courgettes zijn ook veel lekkerder dan de grote.

Dus als je ze zelf in de tuin hebt staan, wat eigenlijk best gemakkelijk is, laat ze dan niet te groot worden. Doorsnee van zo’n 5cm of minder is het lekkerste.

geen idee er liggen er hier ook 3 :shock: schoonvader heeft landje en die dingen krijgen we steeds mee geen idee wat ik er mee moet doen :oops:

dus of ze nog lekker zijn :think:

Ik had er vandaag eentje gebruikt in de carbonara saus en die was van vrijdag.

hij was gewoon nog hard, maar niet lekker meer, heel bitter.

Jammer genoeg kwam ik daar pas achter toen het op mijn bord lag.

Courgettes uit de tuin, inderdaad niet te groot laten worden, dan kan je er enkel nog soep van maken, wat wel lekker is trouwens.

Hoe kleiner de courgette hoe beter, en dan houden ze niet eens zo van courgettes, die vissen ze overal uit (kleine draken :wink: )

@bianca&? wrote:

geen idee er liggen er hier ook 3 :shock: schoonvader heeft landje en die dingen krijgen we steeds mee geen idee wat ik er mee moet doen :oops:

dus of ze nog lekker zijn :think:

Deze is echt heel lekker.

voor meer smaak zou je ook een gefruit uitje met een teentje knoflook aan de courgettes en aardappels toevoegen, daarna gewoon in de blender, en ik gebruikte altijd de orginele boursin niet die peper, die vind ik niet lekker.

Romige courgette soep voor vier personen

Bij het maken van deze soep kunt u gebruik maken van een huishoudmachine of mixer.

Benodigdheden:
2 courgettes
4 grote aardappelen
1 pakje boursin of peperboursin (of half om half)
1 of 2 groenten bouillonblokjes
Bereiding:

Was de courgettes, snij van de uiteinden een stukje af en snij de rest in hele kleine blokjes.
Schil de aardappelen, snij ze in kleine stukjes en breng het samen met de courgettes aan de kook.
Pureer de aardappels met de courgettes met een mixer of in een huishoudmachine
Maak een liter bouillon van de blokjes en roer met de mixer de gepureerde aardappelen en courgettes er door.
Meng tot slot een pakje boursin door de soep met de mixer.
Verwarm het geheel goed, maar laat de soep niet koken.

Bron: Courgette soep met boursin | Eten en drinken | Recepten

Courgette, heerlijk! Maar inderdaad, na een week ofzo gaan ze ‘anders’ smaken :sick:

Bianca, wij eten courgette vaak met pasta en witte saus (zelf maken of uit een pakje) en dan nog paprika/ui erbij en gehakt door de saus (gehakt rul bakken, courgette en andere groenten meebakken, dan saus erbij en dan eten we dat met grote soorten pasta, zoals penne, met elleboogjes vind ik minder lekker). Je kunt evt ook een saus maken van boursin of andere kruidenkaas en dan kookroom erbij

:drool:

Had nog een courgette van mijn schoonvader zijn landje liggen. Zeker al een week oud. Binnenkant was inderdaad zompig. Dat deel eruit geschept, de rand gesneden en gebakken in olijfolie. Op het eind knoflook erbij gedaan. Heerlijk!

Heerlijk, door een pasta of risotto. Ik eet het pas sinds 2008 wist niet dat ze zo lekker zijn :stuck_out_tongue:

Even deze weer omhoog…

Ik heb ze tot nu toe alleen uit de winkel gehad, maar kreeg er nu net 5 zo uit de tuin. Maar die redden het zo te lezen ook maar een week? Ik had gehoopt op een paar dagen langer, elke dag courgette vind ik ook wat overdreven :slight_smile:

Hmm, dat wordt verder uitdelen of invriesrecepten zoeken…

Iemand een tip? De brenger had het over courgettesoep…

Ik doe er altijd geitenkaas in. WIj hadden ook veel courgettes uit de tuin dus een flinke pan soep gemaakt, de helft ingevroren.

Verder gebruik ik het in de pasta, bij couscous of bulgur (lekker met feta!), ik vul ze ook weleens, of ik grill hele dunne plakjes, voor in de sla. Of de kinderen nemen gewoon schijfjes mee naar school :slight_smile:

In blokjes snijden en invriezen! Dan gaan ze heel lang mee :mrgreen: .

Echt smaak vind ik ze niet hebben en ik gebruik ze vooral als ‘vulling’ in gerechten. Mijn tante maakt de bietjes ermee aan. Courgette raspen, uitje snipperen en even aanfruiten beide. Bietjes kookt ze en raspt ze er dan door en voila klaar is ze.

Zelf heb ik er van de week een Grieks gerechtje mee gemaakt. Courgette in blokjes, aubergine in blokjes, uitje erbij, gehakt rul gebakken toen de groente erbij. Toen had ik geen zin in rijst erbij en heb couscous gemaakt en erdoor gedaan samen met griekse kruidenmix. Op het bord nog heerlijk blokjes feta erbij. :drool: En feitelijk kun je het ook mexicaans maken door er wat mais aan toe te voegen en het dan in tortilla’s te rollen ook jummie.

En wanneer je toch al kant en klaar blokjes in de vriezer heb liggen, je kunt ze door heel veel soorten soep doen van groente tot tomaten ed. :thumbup:

Ik zag laatst bij born 2 cook iets heel lekkers.

Was een courgette gevult met kipfilet,rode uit en er ging room door en dat in de oven :drool: Het zag er echt lekker uit ik ga denk ik maar zoeken naar het recept.

@mereltje85 wrote:

Even deze weer omhoog…

Ik heb ze tot nu toe alleen uit de winkel gehad, maar kreeg er nu net 5 zo uit de tuin. Maar die redden het zo te lezen ook maar een week? Ik had gehoopt op een paar dagen langer, elke dag courgette vind ik ook wat overdreven :slight_smile:

Hmm, dat wordt verder uitdelen of invriesrecepten zoeken…

Iemand een tip? De brenger had het over courgettesoep…

courgettesalade (staat deze maand in de allerhande):

Courgette overdwars in 8 stukken snijden en de repen dan in drie stukken.

Paar lepels olie er over, knoflook er over persen en dan een paar minuten grillen.

Boontjes koken, af gieten en in een schaal doen.

De gegrilde courgette er bij, nog een paar lepels olijfolie, wat witte wijnazijn, en een flinke hand munt. Door elkaar husselen.

Half uur laten staan en je hebt een erg lekkere salade.

Courgettes gaan wel vies smaken als je’m lang laat liggen. Hier gaat ie binnen een week op, anders gooi ik hem weg!

Heb vandaag voor het eerst courgettesoep gemaakt.

Heeeerlijk :drool: !

Ik heb 'm zo gemaakt…

2 flinke courgettes

1ui

3 tenen knoflook

1 eetlepel paprikapoeder

1 eetlepel kerriepoeder

1 eetlepel mosterd

1 liter kippenbouillon (met 3 bouilonblokjes)

een beetje kookroom

Eerst de courgette, ui en knoflook aanfruiten in olie. Dan de kippenbouillon erbij. Ongeveer 20 minuten laten sudderen. Dan in de blender. Een flinke scheut room erbij en eet smakelijk!!

Mijn moeder heeft de soep vanmiddag gehad en ze zei: “dit is de lekkerste soep die ik ooit gehad heb!” En dat liegt ze niet!