Courgette recepten

Ik ben op zoek naar makkelijke en smakelijke recepten waarin je gourgette kunt verwerken. Bas is een enorm slechte warmeter en hij eet het liefst een prak van: gourgette, tomaat, gehakt en aardappel. Nu wil ik graag wat anders doen met gourgette om te kijken of hij dit ook wil hebben.

Wie o wie heeft lekkere makkelijke recepten (ben geen goede kok, nog niet).

Lasagna met gourgette, of macaroni, spagetti…

Lijkt wel erg op elkaar, maar iig wat variatie… Kben ook geen goede kok, dus verder dan dit kan ik je niet helpen…

Valt altijd te proberen met macaroni of spagetti. Lasagne valt helaas af, Bas weigerd kaas :roll:

Courgette met appel

Is ook niet zo spannend, maar wel erg lekker.

Salade van roergebakken courgette en pijnboompitten

2 courgettes

1 rode ui

3 el olijfolie

1 el citroensap

2 el witte-wijnazijn

1 el suiker

20 g krenten

1/2 tl kaneelpoeder

zout en peper

2 el pijnboompitten

1 takje dille

Snij de courgettes in schuine plakken van ongeveer een halve centimeter. Snipper de ui en fruit 'm drie minuten in de olie. Voeg de courgetteplakken toe en roebak ze een minuut of vijf. Doe er citroensap, azijn, suiker, krenten en kaneel bij en roer goed door. Proef en voeg peper en zout naar smaak toe. Laat op een zacht vuurtje nog een paar minuten sudderen tot bijna alle vocht is verdampt. Draai het vuur uit en laat enkele uren afkoelen. Rooster de pijnboompitten lichtbruin in een droge koekenpan en strooi die er voor het serveren over, samen met wat fijngesneden dille.

(wel even aanpassen voor kinderen; de wijnazijn eruit, en misschien zijn de pijnboompitjes misshcien nog te klein? Maar het gaat om het idee, en dat is erg lekker!)

ik maak verder wel vaker een ovenschoteltje met plakjes courgette en aardappel en champie dakpansgewijs op elkaar leggen en overgieten met sausje van room met boullion (en kaas…) en knoflook. ook echt lekker.

en tagiatelli en dan de courgette in lange slierten raspen en er een roomsaus bij maken.

of gevuld met wat je maar wilt; een rijst of couscousmengsel of een pure.

bij lasagne hoeft geen kaas natuurlijk he.

Verder ff googleen op receptensites

@marijke79 wrote:

Verder ff googleen op receptensites

en dan vooral op courgette googelen ipv op gourgette :wink:

Hihi, heb de titel aanepast :wink:

He dat is wel iets voor onze Bas courgette met appel. Ik had al op internet gezocht, maar kreeg geen simpele recepten die onze Bas zou willen proberen, vandaar deze vraag hier.

HIer was een simpel courgette soepje altijd favoriet !

En bij ons ook want het stikt van de vitamines dus bij het

eten van wat minder/geen groentes is een courgette soepje

wel zeer geschikt als vitamine bommetje.

Receptje?

Courgettesoep met zalmsnippers of gerookte kipreepjes

2 courgettes in blokjes

0,8 liter kip- of groentenbouillon (tablet)

100 gr gerookte zalmsnippers of gerookte kipreepjes

1 ui, gesnipperd

Staafmixer / keukenmachine

Verhit 2 el olie in een grote (soep)pan en fruit de ui tot deze glazig ziet. Roer er de courgetteblokjes door en bak die nog mee op hoog voor. (Ongeveer 3 min.)

Blijf de blokjes omroeren.

Schenk de kippenbouillon erbij, breng het geheel aan de kook e laat de courgette 10 min. zachtjes doorkoken…

Pureer de soep met een staafmixer. Breng de soep op smaak met zout en peper. Voeg de gerookte kipreepjes of gerookte zalm toe.

Nog even een minuutje of wat op laag vuur en klaar !!

Je kunt natuurlijk voor je kindje de zalmsnippers/kipreepjes

achterwege laten want ook zonder smaakt de soep erg lekker ! :drool:

heb je ook al gekeken op de site van keukenkikker? en het oppedepop boek van appie al eens ingekeken??