cortina roots of cortina fiets algemeen?

Iemand ervaring met het merk Cortina?



ik riep altijd dat als ik toe was aan een nieuwe fiets, ik zou kiezen voor een batavus mambo…

Maar het is zover en ik kwam een hele gave fiets tegen die mijn hart sneller deed kloppen… :lol: Maar dat is dus een Cortina. Manlief kent het merk niet zo en vraagt zich af of we niet een “budfiets” gaan kopen want zo goedkoop zijn ze nou ook weer niet.



Mijn sparta amazone classic is 8 jaar oud, dagelijks zwaar beladen gebruikt, heeft veel buiten gestaan, een kar getrokken en vorig jaar al 100 euro aan reparatie kosten gehad (versnelling vervangen) en nu knappen mijn spaken van het achterwiel achter elkaar… er moet een nieuwe velg en nieuwe spaken in en dat kost me 135 euro, maar dat is de fiets niet eens meer waard.

Omdat ik nog wel 4 jaar denk stoeltjes op de fiets te hebben, wil ik toch wel weer een moederfiets.



De cortina roots vind ik echt een mooie fiets, maar ervaringen met het merk en- sich zijn welkom

ik heb de cortina roots moederfiets.



Ik weet niet hoe de mambo rijd met 2 kinderen en een gevulde fietstas, maar ik denk dat ik dan meteen spijt heb dat ik geen mambo heb gekocht :shifty:



Hij gaat zwabberen. En dat doettie al erg snel. Bij alleen een achterzitje gevuld of een volle fietstas lijkt de fiets te stijgeren als je een stoepje oprijdt. Nu rij ik ook niet rustig en behoud ik vaart als ik een woonerf oprij met zo’n verkeersdrempel maar echt veilig voel ik me dan niet.



Ik had verschillende fietsenwinkels gebeld en ze hebben me gewaarschuwd. 1 Had het erover dat het materiaal aluminium was ipv staal en dat alu nu eenmaal sneller gaat zwabberen. Fiets is best groot, ik ben best klein, dus misschien had ik ook een frame maat kleiner moeten nemen en was het probleem minder geweest.

maar als ik ooit een andere uit mag zoeken ga ik voor batavus, sparta of gazelle!



Ik zou zeggen: probeer een proefrit te maken met de kinderen en oordeel zelf. je woont niet in de buurt anders had je hem mogen lenen :wink:

hmm ik kijk nu even bij het materiaal maar das bij de mambo ook aluminium, dus hoe dat nu precies zit :think:

Heb ook een cortina, maar bevalt mij prima! In de fietswinkel werd deze fiets ook aangeraden, maar heb nooit op een andere mamafiets gefietst en had hiervoor een goedkope fiets, die voor geen meter fietste…



Alleen de steco baby mee is niet makkelijk te monteren, daar moet je het zadel eerst voor laten zakken…

Emma,



Ik denk dat je dat zowieso snel hebt met een onevenredig beladen fiets.

Mijn sparta classic lijkt ook te gaan steigeren als ik enkel een kind achter heb. Vind ik ook niet prettig fietsen.

En zwabberen deed hij de laatste tijd meer, maar dat kwam dus door de lage spaakspanning.



Je zou de spaken eens opnieuw kunnen laten spannen en de banden moeten goed hard blijven.



Maar onevenredig beladen deed de classic dus ook aan zwabberles.



Ik heb mijn classic wel te koop aangeboden, inclusief zitjes voor 150 euro, is dat schappelijk denken jullie?

Als je een paar spaken vervangt en evt de remkabels, zou je er nog prima op kunnen fietsen, hij is economisch voor ons echter afgeschreven :think:

150 euro incl de zitjes is niet veel volgens mij hoor Cell.

Die zitjes alleen al brengen denk ik al wel 75 euro op (ik heb tenminste nog 40 euro voor een achterzitje en 25 euro voor een voorzitje gekregen… zonder windschermflap en voor zonder bevestiging…).



Vriendin van mij heeft een Cortina opoefiets idee en die heeft er altijd genoeg gewicht opliggen naast een kind achterop en heb haar nooit horen klagen over de fiets terwijl ze hem alle dagen zo wat gebruikt aangezien ze geen auto hebben.



Ik heb zelf gekeken naar de transporter toen mijn fiets gestolen was… maar mijn fiets werd terug gevonden, dus niet mee verder gegaan toen. Was overigens ook een opoemodel geworden uiteindelijk, want transportrek + voorzitje is geloof ik niet briljant hihi.

hier ook een cortina moederfiets,

en vind m wel fijn hoor…



zonder kinderen rijd hij heel licht



zwabberen… tja… geloof niet anders dan op andere fietsen



mambo heb ik ook op gefietst en die fietste ook erg goed, maar ja zonder kinderen dan…met heb ik nooit geprobeerd



maar moet zeggen vind deze goed…heb ook een sportieve fiets, maar vind mijn cortina vele malen fijner



en matriaal is bij ons staal, scheelt maar 5 kg met alu.

Een stalen fiets is sowieso stabieler als je twee kids gaat vervoeren. Een cortina heeft wat eerder problemen dan een batavus of gazelle, onderdelen gaan eerder los zitten of kapot (is wat ik her en der heb gelezen).

Als je zeker wilt zijn van een degelijke fiets zou ik echt voor een A-merk gaan. Wij hebben trouwens pas een nieuwe fiets voor mijn man gekocht, en dat is een Burgers. Een oerdegelijk hollands fietsenmerk, worden al vanaf 1860 gemaakt en ze schijnen niet onder te doen voor een gazelle. Burgers heeft van die mooie retrolook fietsen en ook een supergave moederfiets :inlove: die zou ik wel willen! via koophierjefiets kun je bijna alle modellen en uitvoeringen bestellen. Mijn man heeft de fiets nu een maand en is er erg tevreden over, fietst licht en stabiel.

Wola, mooie fietsen idd… wij zaten alleen een beetje met garantie en service.

ik koop liever bij een stadfietsenwinkel zodat ik een duidelijke erkende dealer heb om naar terug te gaan.

Er staat bijvoorbeeld op de sites van sparta en batavus dat niet elke online leverancier echt erkend dealer is en dat er dan bij garanties wel wat problemen onstaan omdat ze bijvoorbeeld kunnen hard maken dat de fiets ondeugdelijk rijklaar is gemaakt (om maar wat te noemen)

Dus daar zag ik geen heil in.



Ik gebruik mijn fiets dagelijks en veel op lange stukken. Dus enige service is wel fijn.



Maar goed, ik ben geslaagd, mijn classic is echt wat de gek er nog voor geeft want hij is economisch afgeschreven.

Heb nu bij Scholten tweewielers een mooie poederroze batavus mambo de luxe gekocht met een 49 inch frame en 28 inch banden.

De zitjes worden overgezet en mijn zapp drager ook.

De fietskar gaat in de verkoop en ik ga in de stad nog een keer kijken voor nieuwe bobike dekjes van basil in een leuke print.



Ben weer helemaal blij, al is het wel een rib uit ons lijf en staan we dus de komende maanden strak in ons budget :shifty:

inmiddels geslaagd dus :thumbup:



En voor de dekjes zou je eventueel zelf nog met een stukje zeil achter de naaimachine kunnen kruipen. Heb je helemaal wat je zelf wil (al is er van Basil ook een mooie roze met witte ‘stengel’ + bloem… is er ook in het blauw, maar met een poederroze fiets zou ik voor de roze gaan :lol: ).

ik vind die old blue range erg leuk… donkerblauw met een roze geruite appeltje 8)

super mooie fiets!! Leuk dat je zo goed geslaagd bent. Je gaat er vast geen spijt van krijgen! Als deze kleur er al was toen ik mn fiets kocht had ik die waarschijnlijk (alleen al om de kleur) genomen :mrgreen:

hey, goed dat je voor een A-merk bent gegaan :thumbup:

Kan me voorstellen dat je met de service zit hoor. Dat vind ik ook het nadeel van online kopen. Wij hebben wel een fietsverzekering afgesloten, dan is dat iig gedekt.

Nou, ik heb hem en vandaag mijn beweging wel gehad…



Eerst vanmorgen vroeg erheen gelopen (want ja, mijn oude fiets stond ook daar ivm eraf slopen van alle toeters en bellen aan adapters, dragers en trekhaak)

om te vragen of ze toch de trekhaak op de nieuwe fiets wilden doen want we hebben ontdekt dat het ding in 1 jaar tijd zo ongeveer de helft minder is geworden in waarde. En voor 125 euro kan ik er zelf ook nog lang plezier van hebben.



Toen rond 1 die kant op gelopen om mijn fiets dan op te halen, eenmaal thuis bleek het zadel echt te hoog te staan en kon niet zakken door de achterstoel.

Daar moest dus een andere bevestiging op komen dan de oude die ik had (ATB beugel) en toen kon ik dus weer terug.

Dat zou even duren en dus heb ik ondertussen mijn oude fiets maar naar huis gereden en jawel… weeer terug gelopen.

Dit keer was het helemaal goed en kon ik geweldig fietsen op mijn nieuw scheurijzer.

Meteen van Basil de old dutch stoel inleggers gekocht en het windschermflap ding.



Eenmaal thuis kinderen opgeladen en kar en toen zijn we ook nog even naar mijn vader gefietst… circa 20 minuten fietsen.



Terugweg een plensbui op ons kop, maar dat mag de pret niet drukken op zo’n gezellige roze fiets met donkerblauwe accenten…



Hij fietst super! Ben er heel blij mee :dance:

oeh mooi !!

(Pink rules) :inlove:

Mooie fiets Cell!



Heb zelf ook Batavus Mambo deluxe, een paarse uit 2008, ben er echt nog steeds superblij mee!!! hij fietst echt héérlijk!!