Contrastvloeistof en borstvoeding?

Binnenkort mag ik naar het zh voor een flebogram en embolisatie. Dwz ze maken rontgenfoto’s van mijn bekken(spat)aderen. Ze kijken dan waar de lekke vaten beginnen en daar stoppen ze een soort veertje in om het bloedvat dicht te maken. Joepie… Maar voor dit alles moet er wel contrastvloeistof ingespoten worden.



Nu lees ik op borstvoeding.com dat het geen enkel probleem is bij bv, maar bij in patientenfolders raden de meeste ziekenhuizen aan om 24 uur tot zelfs 3 dagen niet te voeden. Ze willen zich natuurlijk tegen elk risico indekken…

Als dit echt noodzakelijk is stel ik het hele gebeuren liever uit tot ik geen bv meer geef.



Vandaag heb ik radiologie gebeld met de vraag of contrastvloeistof mag met bv en daar wisten ze het allemaal niet :?

Ze zouden het opzoeken en mij terugbellen als het niet mocht. Zou ik niet gebeld worden dan was het wel ok. Nu ben ik niet meer gebeld en zou het dus goed moeten zijn, maar het kan natuurlijk ook dat mijn vraag ergens in een laatje is verdwenen :shifty:

Ik denk dat ik morgen voor de zekerheid toch nóg maar een keer bel.



Heeft iemand hier misschien ervaring met dit vraagstuk of weet er misschien wat meer vanaf?

toen ik een paar maanden gelden een mri moest laten maken vroegen ze mij of ik nog bv gaf (doe ik niet meer). in het zh gaven ze aan dat het beter is om 24 uur geen bv te geven.



als op de website van borstvoeding.com staat dat er geen bezwaar is denk ik dat je moet doen wat jezelf goed lijkt.

@beebiebeer wrote:

Heeft iemand hier misschien ervaring met dit vraagstuk of weet er misschien wat meer vanaf?


Ik kan/mag als contactpersoon geen inhoudelijke uitspraken doen over specifieke medicatie en borstvoeding, maar ik kan wel verwijzen naar informatie :wink:

Zo kwam ik bijvoorbeeld bij deze patiënteninformatie terecht over jodiumhoudende contrastmiddelen (ik weet uiteraard niet of het in jouw geval gaat om een jodiumhoudend contrastmiddel): radiologen.nl-patiëntenvoorlichting.

En dit document is terug te vinden op de site van de Nederlandse Vereniging Maag-Darm-Leverartsen: Richtlijn Voorzorgsmaatregelen bij jodiumhoudende contrastmiddelen (zie pagina 63). Deze richtlijn ligt ten grondslag aan de patiënteninformatie op radiologen.nl.



Binnen veel ziekenhuizen zijn lactatiekundigen werkzaam. Wat je zou kunnen doen, is informeren of dat bij jouw ziekenhuis ook het geval is. Dan zou je je vraag bij deze lactatiekundige neer kunnen leggen? Zij kan haar bevindingen eventueel ook nog weer meenemen richting andere afdelingen binnen het ziekenhuis.



Verder kom je op het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, http://www.borstvoedingsforum.nl, ook vast meer ervaringsverhalen en informatie tegen over dit onderwerp.



Kun je uit de voeten met deze informatie?

Bedankt Yvonne! Daar kan ik zeker wat mee.

Er komt dus wel een spoortje in de melk terecht, maar dat is 0,002% van wat een pasgeborene binnen zou mogen krijgen. Verwaarloosbaar dus…

Ik ga gewoon doorvoeden ipv mijn voorraad gekolfde melk er doorheen te jagen :thumbup:

Er is geen lactatiekundige werkzaam in dit zh helaas.

Het zh belde vanmiddag alsnog (want idd; mijn vraag was opzij gelegd en vergeten :roll: ). Ze raadden aan om 24 uur niet te voeden.

Maar hij gaf idd toe dat de hoeveelheid die in de bv terecht komt eigenlijk verwaarloosbaar is. Ik heb aangegeven dat ik dat risico dan maar neem.