Zijn hier mensen die hun kind(eren) op een school met continurooster hebben gedaan? Er zitten verschillende scholen hier in de buurt waarvan 1 me het meeste aanspreekt. Daar hanteren ze echt een continurooster. Kan voordelen hebben, kan nadelen hebben.
Zijn er mensen met ervaringen hier? Ook ander commentaar is welkom
Voordelen:
- je kind kan rustig een broodje eten, zonder eerst naar huis te hoeven komen.
- je kind is 's middags eerder vrij
- eten met de klas kan heel gezellig zijn
Nadelen:
- eten met de klas kan ook heel onrustig en rumoerig zijn (als het niet goed geregeld is)
- je kind is de hele dag op school
- jij ziet je kind de hele dag niet, als er 's ochtends iets gebeurt hoor jij dat pas 's middags
Dit bedenk ik zo even. Hangt er heel erg vanaf hoe de school het eten tussen de middag geregeld heeft. Eet de leerkracht met de klas? Zo nee, wie dan? Waar wordt er gegeten?
Onze zoon zit ook op een school met continurooster. Ons bevalt het uitstekend! (en hem ook). Het eten is gewoon een onderdeel van het lesprogramma, je hebt geen onderbreking (en dus 's middags weer het opstartprobleem), maar alles gaat in een keer door. Hier kun je je kind wel opghalen voor het eten als hij/zij nog maar pas op school zit. Dan kan ie 's middags thuis blijven. Later haal je ze dan NA het eten op, en zo wordt de dag uitgebouwd. :thumbup:
@pluutje wrote:
Onze zoon zit ook op een school met continurooster. Ons bevalt het uitstekend! (en hem ook). Het eten is gewoon een onderdeel van het lesprogramma, je hebt geen onderbreking (en dus 's middags weer het opstartprobleem), maar alles gaat in een keer door. Hier kun je je kind wel opghalen voor het eten als hij/zij nog maar pas op school zit. Dan kan ie 's middags thuis blijven. Later haal je ze dan NA het eten op, en zo wordt de dag uitgebouwd. :thumbup:
Daar zat ik ook beetje overin. Continurooster leek me wel fijn maar voor een kleutertje die net op school gaat best heftig.
Mijn zoon heeft op zowel een school met als zonder continuerooster gehad.
Zonder continuerooster vond ik erg zwaar voor het kind, dat merkte ik ook erg aan hem ( vlug moe, 's middags niet terugwillen)
Hij schrok dan ook even toen hij hoorde dat zijn school nu ( speciaal onderwijs) een continue rooster had ( en snapte wat het betekende hij was toen 6)
Maar vanaf dag 1 merkte ik dat dit veel prettiger voor hem was…
Zo ervaart hij het nu nóg ( hij is nu 12 en alweer bijna aan het voortgezet onderwijs toe)
@mamy wrote:
Mijn zoon heeft op zowel een school met als zonder continuerooster gehad.
Zonder continuerooster vond ik erg zwaar voor het kind, dat merkte ik ook erg aan hem ( vlug moe, 's middags niet terugwillen)
Hij schrok dan ook even toen hij hoorde dat zijn school nu ( speciaal onderwijs) een continue rooster had ( en snapte wat het betekende hij was toen 6)
Maar vanaf dag 1 merkte ik dat dit veel prettiger voor hem was…
Zo ervaart hij het nu nóg ( hij is nu 12 en alweer bijna aan het voortgezet onderwijs toe)
Wat dat betreft lijkt het me ook wel een goede overgang naar voortgezet onderwijs! (niet dat ik daar nu al aan denk maar moest eraan denken door jouw verhaal).
Ja ik denk dat ik binnenkort eens een afspraak maak om langs te gaan!
Owja nog 1 vraag…
Is het net als bij een “gewone”" school dat ze woensdagmiddag vrij zijn?
Ja hoor, die woensdagmiddag verandert niets aan. (tenminste, ik heb nog geen school gehoord die op die middag naar school gaat)
Een school moet een bepaald aantal uren onderwijs geven in een jaar. Vaak is het met een continurooster zo dat de lessen eerder weer beginnen 's middags (omdat je niet zit met halen en brengen), dus dat de kinderen ook iets eerder vrij zijn.
Op een school voor speciaal onderwijs kun je meestal niet anders dan een continurooster draaien. Daar wonen de kinderen zo verspreid (vaak buiten de wijk) dat halen en brengen niet te doen is.
Ik ken niet anders van mijzelf van vroeger…
Ik vind het eigenlijk zelfs raar dat ouders tussen de middag hun kindje ophalen, dan lekker thuis eten en het kindje weer terug naar school moeten brengen…
Het lijkt mij juist handiger om het kind consequent op school te laten. Lijkt mij veel rustiger…Dat gereis lijkt mij ook niet prettig…
Ik ben er uit :mrgreen:
Van de week ff afspraak maken met de school.
hoi,
ondanks dat je eruit bent, toch nog even wat tips.
Ik werk als TSO (overblijf) coordinator op een continueschool.
Vraag bij jullie toekomstige school ven hoe het bij jullie geregeld is qua hulp van ouders. Bij ons wordt er “verwacht” dat je bij 1 kind op school 1 keer per 3 weken komt helpen met overblijven (1/2 uurtje, bij 2 kinderen 1 keer per 11/2 week enzovoorts. Vanaf de bovenbouw halvert het vanwege het ontbreken binnenouders.
Mij :lol: bevalt het erg goed. Kinderen gaan in een moeite door en hebben niet door dat dit “overblijven” is.
groetjes Suzanne
Daar zat ik ook beetje overin. Continurooster leek me wel fijn maar voor een kleutertje die net op school gaat best heftig.
Wennen ze zo snel aan, en iedereen blijft de hele dag op school, dus is iets heel anders dan overblijven.
Ik vind het ideaal, want anders blijf je heen en weer sjeesen..
In de onderbouw eet de klas met de leerkracht en de bovenbouw eet vaak gezamelijk in de aula bij de meeste scholen.
Es, welke is het geworden?
Wij hebben ook continu rooster, maar dus niet op woensdag vrij.
Elke dag tot twee uur, en daardoor iets korter per dag, dan dus ook geen halve dag vrij per week, ik vind dat juist fijn, omdat ze elke dag dezelfde structuur op school hebben.
De kinderen eten hier allemaal per klas, ook de bovenbouw
Ik weet van mezelf en mijn kinderen niet beter (we hebben maar 1 basisschool in het dorp en ik praat over dezelfde) dat we onder de middag (5 kwartier pauze) naar huis moesten. Ik moest zelf trouwens nog 1,5 kilometer naar huis fietsen, mijn zoon slechts 0,5 kilometer.
Voor zover ik beoordeel, vindt hij het heerlijk om lekker thuis te zijn. Lekker beppen met papa (, soms mama) en broertje en zusje en nog even spelen met zijn speelgoed.
En als ie 's middags uit school thuis komt om 15.30 en hij heeft een vriendje mee, dan is dat 1,5 uur spelen (vind ik lang zat) en dan wordt het vriendje om 17.00 weer ophaald. Lijkt mij een nadeel als je continuerooster hebt, dan heb je of langer een kind, of de moeder of vader moet het later brengen, of het kind wordt gehaald terwijl de middag nog lang niet om is.
Enige voordelen van continue rooster lijken met als je vervoerproblemen hebt of werkende moeder bent.
mijn kinderen zitten op een brede school met continurooster
gaan alle dagen tot half 3 en wo ob 11:30 en bb tot 12:30
en vind het ideaal
de jongste kan lekker dr dutje doen
heb de dag aan me zelf
en als je smiddags nog wat met ze wilt doen lukt ook
vooral in de zomer vind ik het lekker
en met kleuters worden er wendagen gehanteerd en dan wordt er per kind bekeken hoe het wordt opgebouwd