Contact met de leerkracht

Wat is eigenlijk normaal bij het contact met de leerkracht op school? Jim gaat dus nu sinds maandag, maar ik weet niet zo goed wat ik met zijn juf aanmoet. Ik vind het moeilijk om contact met haar te krijgen. Ik ben vanuit het kdv gewend om te bespreken hoe de dag is gegaan, ik snap dat dat op school met zeker het dubbele aantal kinderen wat anders gaat, maar ik vind het zo raar om niet te vragen hoe het is gegaan, zeker nu Jim net begint.

Wat is eigenlijk normaal? Hoe gaat dat bij jullie?

Toen ze net naar school gingen heb ik aan het eind van de eerste dag gewoon eventjes gevraagd hoe het was gegaan en aan het eind van de eerste week.

Verder sprak juf die eerste periode ook mij weleens aan als er iets bijzonders was of iets grappigs was gebeurt ofzo.

De middelste heeft sowieso een heel toegankelijke juf.

Elke dag gaat idd wat ver op school, maar zeker in het begin is het echt niet raar als je na schooltijd eventjes juf aanspreekt om te horen hoe je kindje het lijkt te hebben op school. En over een tijdje eerste 10 minuten gesprekje enzo.

Hier wordt het met de oudste straks erg wennen… tot de herfstvakantie mag je ze in groep 3 nog in de klas brengen, maar daarna is het op het schoolplein dag zeggen. Nu moet ik de school wel in door dezelfde deur voor de middelste, maar zal toch anders zijn/worden en je ziet de juf dan helemaal amper meer.

Jim is wel echt gek op zijn juf dus ze zal wel aardig zijn, maar ik vind het wel even wennen hoor. Vind het wel fijn om even te vragen hoe het was, ik kom ook niet dagelijks op het schoolplein om te halen straks, maar ik vind haar op de een of andere manier niet zo toegankelijk. Ze is wat ouder misschien maakt dat wat uit, misschien meer van de oude stempel, spreek haar ook heel netjes aan met u maar, voel me zelf weer helemaal klein dan, stom hè?

Heb ik ook idd. Gelukkig nu wat meer toegankelijke meesters/juffen.

Ik sprak ze tot groep 4 wel elke dag even eigenlijk. Bij het halen mag je de klas in en laten de kinderen altijd wat zien en wordt er wat gekletst.

volgens mij is dat echt iets waar bijna elke ouder tegenaan loopt die eerste periode. Het is gewoon zó anders dan het contact dat je op een kdv hebt met de leidsters.

Ik denk dat geen enkele juf het raar vindt als je de eerste dagen vraagt hoe het gegaan is. Maar daarna is het neit gebruikelijk om dat dagelijks te doen. Als er iets bijzonders is, of je maakt je zorgen, kun je als het goed is je juf daar altijd op aanspreken. En als zij iets bijzonders te melden heeft, zal ze dat ook zeker doen. Hier gebeuren kleine mededelingen meestal 's morgens bij het wegbrengen. 'S middags is hier de stap groter omdat ouders achter het hek blijven wachten. Maar als je een beetje privacy wil, dan is bij ons dus juist de middag wat fijner om de juf even aan te spreken ipv in een drukke klas.

Hier ook hetzelfde verhaal.

Mijn oudste gaat ook sinds maandag naar school, voorheen zat ze op het kdv én op de psz, en op allebei kreeg ik bij het ophalen altijd een uitgebreid verslag van de ochtend/middag.

Ze heeft twee vriendelijke juffen hoor, en ik ben ook niet bang om ze aan te spreken, maar inderdaad, het contact is allemaal wat afstandelijker of zo…

Tot nu toe heb ik iedere dag nog aan de juf gevraagd hoe het gegaan was, en ik krijg steevast als antwoord: “goed hoor!”… en dat was het dan.

Ik heb verder geen flauw idee wat ze nu precies gedaan heeft op school, en met wie ze heeft gespeeld. Geen wereldramp verder, maar wel heel anders dan wat ik gewend ben dus.

Maar goed, dat zal wel bij Het Grote Loslaten horen, denk ik…

Moet er echt even aan wennen hoor, ben gewoon zelf wel iemand die graag een praatje maakt en bij haar vang ik bot terwijl ik haar wel met andere moeders zie praten die waarschijnlijk al een kind op school hebben, dus misschien moet zij ook even de kat uit de boom kijken, kan natuurlijk.

Daarnet vroeg ze of Jim altijd zo vaak naar de wc gaat, want hij schijnt nogal vaak te gaan. Thuis doet hij dat eigenlijk niet, maar ik denk dat het meer het nieuwe is van alles en misschien ook wel de spanning, dat deed hij ook toen hij net zindelijk was thuis en daarna op het kdv ook. Maar ze vond het maar vervelend als ze in de kring zitten en hij moet weer naar de wc. Tja wat moet ik daar mee. Heb gezegd dat hij alleen naar de wc mag als ie echt moet, maar ik vind het eerlijk gezegd ook onnodig dat ie in zijn broek plast omdat hij niet mag. Hij is namelijk net een paar maandjes zindelijk dat heb ik ook gezegd dus hoop dat ze daar een beetje begrip voor heeft…

Hier was het juist omgedraait, ze hadden een boekje, en speciale inloop dagen, zodat je als ouder even een kijkje in de klas kon nemen, en zien waar de kindjes mee bezig waren…

Eigenlijk zou dat op elke school moeten kunnen…

vaak weet je gewoon niks, en hoor je van je kind alle verhalen…

juist veel contact tussen ouder en school is belangrijk,

zodat je zelf ook kan ingrijpen als het mis gaat…

Zeker het 1ste schooljaar…

suuz, ik zou dus gewoon naar de juf stappen, en gewoon even vragen wanneer ze tijd heeft…

eens even zien… KDV en PSZ: 3 juffen op 12 kids

School: 1 juf op 25-30 kids. Nee ik vind het niet raar dat ze geen tijd heeft om van elk kind een gedetailleerd verslag te geven.

Je kunt je kleine man toch ook vragen hoe hij het heeft gehad? Het lijkt me belangrijker dat hij het mooi vindt, dan wat de juf daar precies van vindt…

Bovendien zal ze het echt wel aangeven als ze iets bijzonders tegenkomt.

Net als met dat plassen; het valt op dus ze checkt even hoe het normaal gaat. Heeft ze echt gezegd dat ze het vervelend vindt als hij tijdens de kring steeds moet?

Vergeet ook niet dat het voor de juf zo de eerste week na de vakantie ook erg druk is! En wennen aan zoveel nieuwe gezichtjes.

Ik snap ook echt wel dat het nu om een grotere groep gaat (had ik geloof ik ook al geschreven hierboven) maar voor mij is het ook allemaal nieuw, daar mag zij ook best rekening mee houden toch? Tuurlijk zij moet ook weer even wennen aan alles, ze heeft 3 nieuwe kindjes in de klas die wat extra aandacht vragen waarschijnlijk.

Jim vertelt dus helemaal niks dat deed ie op het kdv ook al niet. Krijg er echt niks uit, ik vraag hem bijv. of hij heeft buiten gespeeld of in de gymzaal en daar geeft hij pas na tig keer vragen een vaag antwoord op. Ik weet dus absoluut niet wat hij de afgelopen week gedaan heeft. Er is overigens a.s. maandag wel een informatie avond voor alle ouders waar verteld wordt wat ze allemaal doen, daar kreeg ik vandaag de uitnodiging voor.

Oh enne Blue Fairy ze zei echt dat ze het vervelend vindt als hij steeds uit de kring wegloopt. En uit het beetje wat ik dan uit Jim los krijg begreep ik dat hij vanmiddag niet uit de kring mocht. Hij zei, toen ik hem uitlegde dat hij niet steeds moet gaan plassen, dat hij alleen uit de kring mag opstaan als hij echt moet plassen omdat de juf dat niet goed vindt als hij steeds maar naar de wc gaat, dan zegt juf T nee nee nee nee. Dus ze gaat hem er nu iig wel aan houden. Mag ook best van mij hoor, maar het is zoveel allemaal voor hem, dit is eigenlijk zijn wenweekje nog maar, hij wordt volgende week 4.

agos… dat nee nee nee.

En wat zijn ze dan eigenlijk nog klein he, met net vier jaar.

Ik zou lekker naar de info-avond gaan en dan ook aangeven dat je wat meer info fijn zou vinden, of gewoon vragen of je vragen kunt stellen na schooltijd of dat ze dat liever op een ander moment heeft ofzo.

Wij kunnen ook altijd een mailtje sturen, werkt ook goed.

Bij ons nemen ze dus wel de tijd voor een gedetailleerd verslagje als je vraagt hoe het ging… Ik ben daar wel heel erg blij mee (al staat er soms een rij, zeker zo die eerste week :lol: ), toch even een bevestiging dat er ondanks de grote klas goed naar de kinderen gekeken wordt.

grappig om te lezen! als juf erger ik mij altijd aan ouders die steeds maar komen vragen hoe het met hun kind gaat waar het kind bij staat, soms nog andere kinderen of zelfs een hele klas :roll:

als je kindje net 4 is begrijp ik heus wel dat je even wilt weten dat het goed gaat. De kleuterjuffen communiseren dit bij ons op school ook wel naar de ouders is mijn ervaring maar daarna…

Sta je 's morgens op het schoolplein om je klas op te halen :silenced:

of ben je alle kinderen nog een hand aan het geven omdat ze naar huis gaan :silenced:

als alle kinderen weg zijn(dus voooral ook je eigen kind!!) Heb ik er geen problemen mee. Behalve als het niet goed gaat…

Dat vertel je neit even tussen neus en lippen door maar moet je echt voor gaan zitten. Dan geef ik dus aan dat een gesprek goed is maar we een afspraak moeten maken.

Ouders kunnen trouwens wel altijd mailen met een vraag en krijgen dan dezelfde dag antwoord. Dit gaat om kleine dingen die spelen in de klas maar hoe het echt gaat dat doen we persoonlijk in een gesprek vertellen en niet even tussendoor.Zelf zou ik hetook niet leuk vinden om even tussen neus en lippen door te horen dat er iets niet goed gaat met mijn kind. Dan wil je daar over kunnen praten, vragen stellen e.d.

Ik zou dus gewoon een gesprek aanvragen als je met vragen zit…

Mijn kleutertje gaat ook sinds deze week.

Ik heb de het de eerste dag 's ochtends en 'smiddags gevraagd.

Bij de andere juf ook.

En vandaag weer.

Hier ook eentje die vaak gaat plassen, ze vroeg of dat thuis ook was.

We vermoeden dat het de nieuwigheid van de ketting ed is.

Ze laat het maar wat gaan, zolang het niet teveel stoort.

Sarah geeft als antwoord al ik haar vraag wat ze heeft gedaan op school: ‘niks’. Daar komt dus ook haast niks uit :stuck_out_tongue:

Zij is sinds deze week ook voor het eerst naar de basisschool en ik heb vanmorgen bij het ophalen even een kort praatje met haar juf gehad en vond dat erg fijn!

Tante Soesa, ik had precies t zelfde vorig jaar.Mijn dochtertje gaat vanaf maart vorig jaar naar school.De eerste dag toe nik haar op kwam halen,zei de juf:ze doet t hartstikke goed,vindt t erg leuk alsof ze hier al jaren loopt.

Dat was t.

Ik voelde me precies zo als jij nu.Maar dat gaat over hoor.Gewoon ff wennen.en mocht je toch nog ff willen weten,dan gewoon ff vragen.Ik vroeg vooral in het begin altijd ff :ging t goed? Antwoord was altijd ja!!

Komt goed!

Mijn zoontje is voor de grote vakantie 6 weken naar school geweest en ik ben er ook nog steeds niet aan gewend dat ik niet even te horen krijg hoe het gegaan is, al heb ik daar wel weer alle begrip voor want ik zie ook wel dat dat geen doen is met 23 kindjes in de klas.

Mijn zoontje zat net een week op school en toen gingen ze op schoolreisje… Ik heb er 3 nachten niet van geslapen.

Uiteraard wilde ik een hele lijst met instructies meegeven maar bleek niet de bedoeling.

Wel ben ik toen op de juf afgestapt en heb mijn hersenspinzels uitgelegd en gezegd dat hij mee mocht mits hij bij de juf in het groepje kwam (er gingen ook hulpmoeders mee).

Feitelijk stuurde ik gewoon mijn net 4 jarige kind mee met een clubje wildvreemden. Ik vond dat heel moeilijk.

Nu na de vakantie vind ik het wéér moielijk om hem maandag weer ‘uit handen’ te geven. Gelukkig weet ik dat hij het geweldig vindt op school

Begrijp compleet je gevoel, heb het zelf namelijk ook.

Mijn dochter zat eerst ook op het kdv en nu sinds een week op school. Ik heb geen idee wat ze de hele dag doet want de juf zegt niks. Ik vroeg hoe het ging en kreeg alleen “goed” te horen. Dochterlief zelf weet me ook niet veel te vertellen, ze zegt alleen “leuk”. Dus dat is wel positief maar ik vind het nog wel moeilijk.

Ze zou over een week ook al met schoolreis gaan maar dat heb ik maar niet gedaan. Ik vind haar nog erg klein en alles is al zo wennen dus ze gaat lekker een dagje bij opa en oma spelen :wink:.

Inmiddels ben ik er wel achter dat het dus op heel veel scholen zo gaat maar toch is het jammer. Tuurlijk elke dag verslag is niet te doen maar in de eerste week had ik liever wel iets gehoord. Gelukkig heb je nog een info avond, ook dat is hier niet.

Er zijn wel scholen die er wat meer aandacht aan geven hoor maar ze zijn (naar ik heb begrepen) schaars.

Toen ze net naar school gingen heb ik aan het eind van de eerste dag gewoon eventjes gevraagd hoe het was gegaan en aan het eind van de eerste week.

Verder sprak juf die eerste periode ook mij weleens aan als er iets bijzonders was of iets grappigs was gebeurt ofzo.

De middelste heeft sowieso een heel toegankelijke juf.

Elke dag gaat idd wat ver op school, maar zeker in het begin is het echt niet raar als je na schooltijd eventjes juf aanspreekt om te horen hoe je kindje het lijkt te hebben op school. En over een tijdje eerste 10 minuten gesprekje enzo.

Hier wordt het met de oudste straks erg wennen… tot de herfstvakantie mag je ze in groep 3 nog in de klas brengen, maar daarna is het op het schoolplein dag zeggen. Nu moet ik de school wel in door dezelfde deur voor de middelste, maar zal toch anders zijn/worden en je ziet de juf dan helemaal amper meer.

Jim is wel echt gek op zijn juf dus ze zal wel aardig zijn, maar ik vind het wel even wennen hoor. Vind het wel fijn om even te vragen hoe het was, ik kom ook niet dagelijks op het schoolplein om te halen straks, maar ik vind haar op de een of andere manier niet zo toegankelijk. Ze is wat ouder misschien maakt dat wat uit, misschien meer van de oude stempel, spreek haar ook heel netjes aan met u maar, voel me zelf weer helemaal klein dan, stom hè?

Heb ik ook idd. Gelukkig nu wat meer toegankelijke meesters/juffen.

Ik sprak ze tot groep 4 wel elke dag even eigenlijk. Bij het halen mag je de klas in en laten de kinderen altijd wat zien en wordt er wat gekletst.