Condens in de kolfflesjes en mengt friso met bv?

Even een vraagje.

Helaas hebben mijn mannetjes 's avonds meer honger dan dat mijn borsten kunnen produceren en dus geeft mijn man ze 's avonds voordat hij naar bed gaat een flesje borstvoeding, ik kolf dan dat moment krap aan 1 voeding voor 1 kind en 's ochtends probeer ik tussendoor weer een voeding bij elkaar te kolven.

Op dit moment hebben we een nog een voorraad in de vriezer die we eerst opmaken en zet ik dus de verse weer in de diepvries.

Nu mijn eerste vraag, als ik de flesjes (waar ik de bv in invries) steriliseer, dan zit er altijd nog veel condens in. Vullen jullie ze dan gewoon, drogen jullie ze af of laat je het aan de lucht drogen?

Daarnaast merk ik dat ze niet genoeg hebben aan de porties die ik kolf 's avonds en zoals ik zei redden we het nu nog wel even met de ‘oude’ diepvries voorraad, maar ik wil niet alles opgebruiken zodat er nog wel voldoende staat als ik een keer even weg ben.

Over een paar weekjes zijn ze 6 maand en vanaf dan wil ik kijken of ik ze 's avonds tevreden kan houden met een half flesje kv in combi met half flesje bv. Maar Nutrilon heeft van die mega grote verpakkingen en ik ag dat Friso halve pakjes heeft, maar nu mijn volgende vraag: mengt Friso met borstvoeding?

Ik blijf ze overdag gewoon zelf voeden, dat redden ze ook prima, ze drinken wel om de 2-3 uur maar dat is ff niet anders, ik kan ze ook maar 1 borst aanbieden dus logisch dat ze vaker komen. Het gaat dus echt om misschien maar 3 schepjes fv per kind per dag.

Alvast bedankt :-*

Wat goed dat je al 6 mnd bv geeft een je tweeling :thumbup: ! Logisch inderdaad dat ze eerder komen omdat je maar één borst kunt geven per kind. Of de fv met de bv mengt weet ik niet, daar kan ik je dus niet mee helpen.

Ik laat de spulletjes na het steraliseren aan de lucht drogen, als er nog condens in zit laat ik die erin zitten, het is toch maar water.

@Femke Fataal wrote:

Wat goed dat je al 6 mnd bv geeft een je tweeling :thumbup: !

Nog niet he :wink: Bijjjjjjjjjjjnaaaaaaaaaa :dance: :dance:

@Gemmama wrote:

@Femke Fataal wrote:
Wat goed dat je al 6 mnd bv geeft een je tweeling :thumbup: !

Nog niet he :wink: Bijjjjjjjjjjjnaaaaaaaaaa :dance: :dance:

Okee, maar dat ga je wel halen!

@Gemmama wrote:

ag dat Friso halve pakjes heeft, maar nu mijn volgende vraag: mengt Friso met borstvoeding?

Bedoel je dat je het poeder direct met moedermelk zou willen mengen? Dat is namelijk af te raden i.v.m. de te sterke voedingswaarde die dan ontstaat. Dit kan overbelasting van de organen veroorzaken. Het is wel mogelijk om bereidde kunstmatige zuigelingenvoeding te mengen met moedermelk.

@Gemmama wrote:
Ik blijf ze overdag gewoon zelf voeden, dat redden ze ook prima, ze drinken wel om de 2-3 uur maar dat is ff niet anders, ik kan ze ook maar 1 borst aanbieden dus logisch dat ze vaker komen.

Dat je kindjes zo om de twee/drie uur graag willen drinken is heel normaal hoor, dit zie je ook wel vaak bij eenlingen :slight_smile:

Voed je je kroost altijd tegelijkertijd of drinken ze ook wel eens afzonderlijk bij je? Als ze ook wel eens afzonderlijk bij je drinken, zou je op die momenten toch nog een tweede borst kunnen aanbieden.

Of toch in de avonduren je kindjes allebei nog even wat vaker aanleggen, want dat is in principe natuurlijk dé manier om je borsten te stimuleren om weer meer melk te gaan aanmaken :thumbup:

Hoi Yvonne,

Bedankt voor je reactie.

Ik bedoel idd bereide kunstvoeding mengen met bv :wink:

Ik weet dat het normaal is, het ging hier helaas niet zo makkelijk als bij mijn dochter en dit keer moest ik er keihard tegenaan om de bv te laten slagen. Ik heb ze wekenlang om de 2 uur gevoed, ook 's nachts en dat dat heel normaal is voor een pasgeboren baby geloof ik direct, maar doe alles keer twee en dat betekende dat ik nooit langer dan 1 uur kon slapen en overdag moest ik er weer zijn voor onze oudste. Tussendoor heb ik in 1 maand 4 keer een bo gehad. Neem daarbij dat de jongens 4 maanden lang alleen maar gehuild hebben, vreselijk veel krampen en een reflux hadden, kun je je misschien voorstellen dat ik op was…

Hoevaak ik toen niet op het punt gestaan heb op maar 1 voeding te vervangen zodat ik in ieder geval een paar uurtjes kon slapen, maar ik kon het gewoon niet, ik wou die mannetje zo graag volledige bv geven dat ik elke keer mezelf oppepte met het idee dat het alleen maar beter kon worden!

Nu gaat het goed met ze, ik zit nu op zo’n 16 voedingen per dag en dat kost nog steeds een heleboel energie, maar ik ben retetrots.

Ik ga de 6 maanden volledige bv halen, dan beginnen we met Rapley en mochten ze dan 's avonds graag een extra voeding willen krijgen ze die van papa uit een flesje, ik doe ontzettend mijn best om dat bij elkaar te kolven maar lukt het niet wil ik me niet schuldig voelen om die 3? schepjes kunstvoeding die ze krijgen!!

Ja ik weet dat ik ze 's avonds vaker kan aanleggen, maar onze mannetjes hebben hun slaap hard nodig en mama misschien nog wel meer, dus die optie valt af, tenzij ze dat zelf willen.(clusteren bedoel ik dan)

Ze drinken trouwens om en om, maar wel vaak snel na elkaar, als dan 1 beide borsten ‘leeg’ drinkt dan heb ik echt een probleem met nr 2. Bovendien redden ze het overdag prima op 1 borst, het zijn de avonden/nachten die ‘problemen’ geven.

Of zou jij eerder aanraden om pap (biobim, bambix, rijstebloem) te geven ipv kunstvoeding?

@Gemmama wrote:

Ik weet dat het normaal is, het ging hier helaas niet zo makkelijk als bij mijn dochter en dit keer moest ik er keihard tegenaan om de bv te laten slagen. Ik heb ze wekenlang om de 2 uur gevoed, ook 's nachts en dat dat heel normaal is voor een pasgeboren baby geloof ik direct, maar doe alles keer twee en dat betekende dat ik nooit langer dan 1 uur kon slapen en overdag moest ik er weer zijn voor onze oudste. Tussendoor heb ik in 1 maand 4 keer een bo gehad. Neem daarbij dat de jongens 4 maanden lang alleen maar gehuild hebben, vreselijk veel krampen en een reflux hadden, kun je je misschien voorstellen dat ik op was… Hoevaak ik toen niet op het punt gestaan heb op maar 1 voeding te vervangen zodat ik in ieder geval een paar uurtjes kon slapen, maar ik kon het gewoon niet, ik wou die mannetje zo graag volledige bv geven dat ik elke keer mezelf oppepte met het idee dat het alleen maar beter kon worden!

Tjonge, je bent wel de nodige uitdagingen tegengekomen (en je hebt ze met succes overwonnen!). Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen, echt geweldig! :clap:

@Gemmama wrote:
Nu gaat het goed met ze, ik zit nu op zo’n 16 voedingen per dag en dat kost nog steeds een heleboel energie, maar ik ben retetrots.

Met recht joh, je geeft ze een fantastische basis mee :thumbup:

@Gemmama wrote:
Ik ga de 6 maanden volledige bv halen, dan beginnen we met Rapley en mochten ze dan 's avonds graag een extra voeding willen krijgen ze die van papa uit een flesje, ik doe ontzettend mijn best om dat bij elkaar te kolven maar lukt het niet wil ik me niet schuldig voelen om die 3? schepjes kunstvoeding die ze krijgen!!

Ik hoop toch niet dat mijn reactie dat in je los heeft gemaakt… Als dat toch het geval is, mijn oprechte excuses. Dat is namelijk nooit mijn bedoeling geweest :shifty:

Door zes maanden borstvoeding te geven wordt het spijsverteringsstelsel van een baby optimaal de mogelijkheid gegund om goed te kunnen uitrijpen, zodat het kindje goed opgewassen is tegen iets anders dan moedermelk.

@Gemmama wrote:
Ja ik weet dat ik ze 's avonds vaker kan aanleggen, maar onze mannetjes hebben hun slaap hard nodig en mama misschien nog wel meer, dus die optie valt af, tenzij ze dat zelf willen.(clusteren bedoel ik dan)

Sommige informatie lijkt misschien voor de hand liggend, maar ik merk wel eens dat juist daarom soms niet in mensen opkomt. Met mezelf als lichtend voorbeeld :wink: Vandaar dat ik het toch even noemde…

@Gemmama wrote:
Ze drinken trouwens om en om, maar wel vaak snel na elkaar, als dan 1 beide borsten ‘leeg’ drinkt dan heb ik echt een probleem met nr 2. Bovendien redden ze het overdag prima op 1 borst, het zijn de avonden/nachten die ‘problemen’ geven.

Ik herken het wel, het gevoel dat er in het begin van de avond niet voldoende melk was. Als ik vervolgens de groeigegevens er op nasloeg en keek naar de plas- en de poepluiers, kon ik niet anders dan tot de conclusie komen dat het gewoon prima liep en hij het fantastisch goed deed :slight_smile: Maar ik mis uiteraard de praktijkervaring met een tweeling. Er zijn trouwens contactpersonen binnen de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk die wél ervaring hebben met het voeden van een meerling. Mocht je daar behoefte aan hebben, dan zou je één van hen eventueel kunnen benaderen? Als je graag telefoonnummers wilt hebben van de betreffende contactpersonen, pb dan maar even :slight_smile:

Yvonne,

Bedankt voor je compliment, dat doet me goed. Soms heb ik nog het idee dat ik me moet verdedigen als ik zeg dat ik soms naar een extra flesje neig, terwijl het eigenlijk belachelijk is want als ik naar mede tweelingmoeders kijk dan zijn er maar weinig die het een half jaar volhouden en vele die er zelfs niet eens aan beginnen. En ik ben er ook nog lang niet klaar mee hoor :mrgreen:

Ze groeien ook prima hoor, dat is het punt ook niet. Ik wil gewoon soms even een paar uurtjes vrij, naar bed kunnen gaan als ik moe ben en dus even 1 voeding uit handen geven, als ik het red om overdag genoeg te kolven voor die voeding zullen ze gewoon bv krijgen, maar red ik het niet wil ik het aanvullen met kv. En wie weet is het straks niet eens nodig!

Wow! Respect hoor!! Ik voed één kindje en dat vergt afentoe al heel wat van me. Ik durf me geen voorstelling te maken hoe heftig het met twee moet zijn. Super dat je het al zo lang volhoud! :thumbup:

super meid! je doet het geweldig logisch dat je daar retetrots op bent!

ik zou de bv niet met de kv mengen. ik zou eerst de bv geven en dan de kv. laten ze dan wat staan dan hebben ze in elk geval alle bv op, zeker omdat je zoveel moeite doet om te kolven :thumbup:

Wauw, ik heb echt respect voor jou Gemmama!

Schuldig voelen over het aanvullen met KV, no way!

Ik zou idd ook eerst niet mengen zodat ze eerst de BV helemaal kunnen drinken en dan aanvullen met KV. Is in het begin wel wat extra werk (extra flesjes om schoon te maken) maar wel goed om te zien hoeveel KV ze drinken.

Succes!

Thanks meiden, maar ik denk dat het niet eens meer nodig is :dance:

Ze slaan nu die late avondvoeding over en slapen dan tot 6.00 uur (vannacht allleen weer om 4 uur), dus ik heb weer meer dan voldoende melk, nog 1 weekje en dan hebben we toch wel een heerlijke mijlpaal bereikt zeg :dance:

Nou die kv hebben we nog steeds niet in huis! :mrgreen:

Ik heb een werkbaar ritme gevonden inmiddels voor de avonden waardoor beide mannen tevreden slapen. Silvijn heeft echt mega honger voor de nacht en drinkt meestal een fles bv van +/-250 + pap leeg rond 7 uur. Rody mag dan beide borsten leeg drinken. Komt wel mooi uit zo want Rody weigert de fles ineens en Silvijn vindt de pap erg lekker :wink:

Ik kolf dan die 250ml voordat ik naar bed ga voor de volgende avond.

De mannetjes slapen nu door tot 6.00/7.00 uur, dus ik ben helemaal blij.

Ik was bang dat mijn productie snel zou kelderen als ze zo’n lang nacht maken maar door het kolven 's avonds gaat het prima, als ik niet kolf (omdat ik het vergeet) dan word ik rond 4 uur wakker en MOET ik mezelf echt aan de melkmachine hangen :lol:

Ik ben dus helemaal happy met deze oplossing, beide mannen krijgen dus nog steeds volledige borstvoeding en check mijn banner, ze zijn inmiddels 6 maanden geweest :smiley:

Het enige wat ik hierop kan zeggen: gefeliciteerd met jullie mijlpaal, al is ie al even gelden. Wat supergoed dat je zover bent gekomen en nog steeds volledige BV geeft :thumbup:

Wat mooi ook dat jouw jongens elkaar in hun behoefte zo aanvullen dat het zo goed uitkomt.

Ik heb respect voor je!

Gemma wat super zeg!! gefeliciteerd in iedergeval met deze mijlpaal.