Anouk (6 en een half jaar) zit nu in groep 3. De focus ligt in groep 3 vooral bij lezen. En helaas ligt ze achter. En de oorzaak is niet dat ze het niet kan, maar ze kan zich heel moeilijk concentreren. Ze wil niets missen, dus is zeer snel afgeleid.
Rekenen en schrijven gaat goed, behalve dan de snelheid waarmee ze een taak af krijgt.
De juf biedt haar al extra instructie, we lezen thuis maar alleen als ze er zelf zin in heeft. Het moet geen moeten worden. Heb net al ergens iets gelezen over “woordzoekers�-puzzels. En we gaan haar thuis al meer specifieke opdrachten geven. En een kookwekker voor haar aanschaffen, omdat ze voor bepaalde dingen een afgesproken tijd krijgt.
Zoals ze nu scoort zou ze eigenlijk moeten blijven zitten. Maar dat is eigenlijk geen optie, omdat ze dan bij de oude groep 1 kindjes in de klas komt, ze kent ze en ze kent de stof. Wij denken, en de juf gelukkig ook, dat ze zich dan nog veel meer bemoeit met anderen en minder met zichzelf.
Daarnaast, door een jaar de laten zitten los je denk ik geen concentratieprobleem op.
Maar zijn er nog die tips hebben om haar concentratie te trainen.
Ik kijk uit naar jullie reacties!!!
Groetjes, Esther
Word ze afgeleid door anderen die haar wat vragen ?
Of gaat ze zelf kletsen met anderen ?
Visolie wil wel eens helpen bij concentratie.
Ze wil niets missen, ze gaat dus zelf kletsen met anderen, maar zich ook bemoeien met de juf die een ander kindje iets uitlegt.
Visolie, ik ga er eens naar kijken, bedankt.
Hmm dan word het idd lastig ja als ze zelf degene is, die begint te kletsen.
Bij mijn zoon hadden ze een vierkant blok op tafel liggen.
Met groen boven was het; je mag mij wat vragen. ? ik heb een vraag wie kan mij helpen, rood; niet storen, ik ben bezig.
Maar dat helpt niet als ze zelf begint te kletsen :D.
Alleen zetten tijdens werken is denk ook niet de oplossing.
Jimmy heeft in het begin ook heel veel gekletst :mrgreen:
Zijn leraar heeft hem nu ‘Stil-maker’ gemaakt. Dus hij moet zorgen dat zijn groepje goed stil is en dat werkt joh!!
Hij is keitrots dat hij zo’n belangrijke ‘taak’ heeft gekregen en het werkt super :thumbup:
Misschien een idee?
Hahaha.
Dat klinkt leuk :thumbup:
Maar worden de kids van het groepje er niet chaggi van ?
Hahaha, nee dat zou wat zijn :mrgreen:
Ik weet niet precies hoe het in zijn werk gaat, het gaat heel spelenderwijs maar hij was wel zeer vereerd
En het heeft goed geholpen, want als stilmaker moet je natuurlijk zelf ook stil zijn en kun je je beter op je werk concentreren :lol:
Ik vind het ook een goed idee, ik zal het eens aan de juf vertellen, na de vakantie. Bedankt voor deze tip.
Overigens hebben ze bij haar in de klas een “stoplicht”, rood is idd niet storen, zelf werken, en groen is vrij om te praten zeg maar.
Groetjes, Esther
Hier hebben ze een soort van houten hokjes die je om je tafel heen kunt plaatsen (het lijken net stemhokjes :mrgreen: ). Kinderen die rustig willen werken maar dit niet kunnen mogen zo’n hok pakken. (hok…wat klinkt dat raar…maar ze vinden het zoooo leuk). Verder hier ook koptelefoons (gewoon zonder snoer). Lekker op je oren en je hoort al veel minder.
Ook een ander plekje in de klas wil wel eens helpen.
Succes!
Van dat hokje heb je zeker geen foto?! Want zoiets klinkt ook interessant voor Anouk.
Koptelefoon kan ik ook eens aan de juf voorstellen.
En ze zitten met 4 tafel aan 1 blok, af en toe wordt de tafel van Anouk ook er vanaf geschoven.
Jeetje, heerlijk die tips, ik kan er zeker wel wat mee. Of de juf het wat vindt, geen idee. Zij wil de nadruk niet te veel leggen.
Bedankt so far!!!
Groetjes, Esther
Mijn dochter heeft ook problemen met concentratie.
Bij haar heeft de juf een speciaal teken afgesproken, waarbij ze M.ilou aankijkt en dan een gebaar maakt, waarbij M.ilou weet dat ze inderdaad geconcentreerd aan het werk moeten.
Ook werken ze bij haar in de klas met de timetimer, dat is een speciale klok met een rode balk, die aftelt hoelang ze nog bezig moeten zijn met hun werk, dus hoe lang ze de concentratie moeten vasthouden, dat is ook iets dat dmv een timetimer getraind kan worden, door de timetimer steeds op een langere tijd te zetten, vanaf 5 minuten tot later 15 minuten en dmv. beloning zorgen dat je kind zich daarin traint.
Kunt via google op afbeeldingen zoeken, dan zie je wat ik bedoel.
En bij M.ilou bleek dat ze veel te laat naar bed ging. Gek genoeg was dat 20 uur en M.ilou is al 8, dus ik vond het een prima tijd, maar nu we het naar 19.15 uur hebben verplaatst gaat het een stuk beter.
Zelf kreeg ik eens de volgende tip: dochter krijgt 3 blokjes op haar tafel. Als ze de behoefte heeft om even rond te gaan in de klas, dan ging ze een blokje naar de juf brengen en dan ‘buurten’. Dat mocht dus 3 x per dagdeel. Ze mocht dus zelf beslissen wanneer ze dat deed. In het begin waren de 3 blokjes in het eerste uur al op. Dat werd snel beter en verdeelde ze het beter over een dagdeel en op een gegeven moment was het zelfs niet meer nodig. Moet ik er wel bij zeggen dat het nog in de kleutergroep was. In groep 3 verloopt de dag gestructureerder natuurlijk en wordt het op sommige momenten niet gewaardeerd als ze wil gaan buurten.
Mijn zoon heeft een zelfde soort probleem. En hij heeft 2 tafeltjes in de klas. 1 in een blok van 4 andere kinderen voor de gezamenlijke activiteiten en 1 staat afgezonderd voor de werkmomenten.