Concentratie

Ivan zit sinds januari op school. Ging gelijk alle dagen, soms een middagje of dagje thuis gebleven.

In het begin geen problemen. Juf vond hem erg pienter, hij wist al heel veel.

Met name met puzzelen en rekenen is hij ver.



Juf kwam bij mij of hij thuis ook veel hing op de bank of liggend op de vloer.

Misschien was het verstandig op hem vaker een middag thuis te houden



Verder begon ze dat Ivan toch wel een erg slechte concentratie heeft. Snel afgeleid. Taal vindt hij niet interessant en met werkjes liefst zo kort mogelijk. Ziet alles vliegen. Hij zit in een kleine klas en zelfs dan krijgt hij veel prikkels. Hij is ook erg beweeglijk kan niet stilzitten.

Ik vroeg of het ook wel passend is bij de leeftijd. Nou ze had kinderen die vroeger en later dan Ivan naar school ging maar die hebben het niet zo erg of helemaal niet.



Ik maak me dus nu gelijk zorgen omdat ik al een jaar onderbuik gevoelens heb over hem. Moest bij thuis komst ook wel een traantje laten.



Ziet iemand herkenning in het gedrag van Ivan als net 4 jarige?

Hij zit net een paar maanden op school, hier nemen ze aantal maanden de tijd om aan school te wennen.

ik zich zou ik me geen zorgen maken over zijn concentratie… beide dames hadden/hebben dit, de oudste zit natuurlijk al 1.5 jaar op school, jongste 6 wkn, maar jongste is ook zo;n fladderende mus.



ik zou me zelf eerder zorgen maken over je onderbuikgevoel.

wat zegt jouw gevoel dan?

Zelf vind ik niet dat het heel erg is als een kind in groep 1 de concentratie nog niet zo heel erg heeft, zoals wenselijk is. Als je net op school zit, ook al zijn het een aantal maanden is ook allse veel leuker behalve dan werken! hoe zit het met gewoon lekker spelen? kan hij dan wel uren spelen? of in elk geval een langere tijd.



Met je onderbuikgevoel moet je wel wat doen. Je kan evt opnieuw contact zoeken met school en vragen wat ze er mee bedoelden, of bij het cb om raad vragen.



Zelf vind ik dat kinderen zeker ruimer de tijd moeten hebben. We moesten een soort van protocol maken waar ze in eerste instantie ook hadden aangegeven dat we de kinderen de eerste twee maanden intensief moesten observeren. Ik vind zelf dat een kind de eerste twee maanden eens lekker overal moet kijken en spelen als het dat wil, anders gewoon mee laten draaien in het programma. Het is een mega verandering voor de kinderen, veel prikkels, alles is nieuw… ed!



Geef hem de tijd… is mijn advies, maar doe wel wat met je onderbuikgevoel… inmiddels weer bewezen dat je moedergevoel ten allen tijde klopt!

Dank jullie wel :-*



Ik vind hem met vlagen onwijs druk, stuiterbal, af en toe uit het niets gek doen. In een winkel overal aan komen.



Mijn onderbuik gevoel hou ik in de gaten. Hij is wel erg moe (groeispurt) hou hem nu dinsdag middag nu thuis.

Hij klinkt voor mij als een gemiddelde kleuter. Dat zijn wel eens stuiterballetjes, en natuurlijk kun je je nog niet lang concentreren als je net 4 bent. Jouw onderbuikgevoel is een ander verhaal, daar zou ik meer aan ophangen eigenlijk.

Juf zegt pienter… hij loopt voor… maar is tegelijkertijd snel afgeleid… is dat dan omdat hij zich KAN concentreren maar het niet interessant vind of omdat hij zich echt niet kan concentreren…



Hier een dochter van 8 die HB is… zij ging in de kleutergroep heel erg haar eigen gang en luisterde niet altijd goed en was snel afgeleid… tot ze dingen deden die ze super leuk vond, dan was ze super geconcentreerd. Haar probleem was dus vooral verveling… thuis ook, als ze geen uitdaging ergens in vond, ging ze enorm lopen klieren. Ze heeft ook veel overal aangezeten en zelfs dingen uit elkaar gehaald… Wil overal van weten waarom dingen zijn zoals ze zijn…



Tegenkant… zoon heeft asperger en adhd… jij schrijft “bij vlagen” maar Peet is niet bij vlagen druk, peet is alle dagen druk, tuurlijk zijn er pieken, maar die jongen heeft een aan en uit knop. Gaat hij naar bed, dan slaapt hij binnen 5 minuten, is hij wakker, dan is hij ook opperalert en paraat. Peet kan nog geen boterham eten zonder op en neer te veren op zijn stoel, hij rent door het huis, staat met kleine sprongetjes te springen als hij stil moet staan en iets wil vragen… maakt enorme zwaaien met zijn hoofd alsof hij muziek hoort in zijn hoofd en vind lange ritten in de auto zonder afleiding echt pure hell… heeft ie niets te doen en zit vast in de riem, dan gaat hij geheid zijn broertje en zussen zitten klieren. Kortom… niet bij vlagen, maar gewoon op alle momenten van de dag. Is hij moe, dan is hij echt af en valt op de bank in slaap… hij gaat aan, hij gaat uit.



Dus ik zou me nog niet direct zorgen maken, maar eerst eens proberen een strakker ritme te plannen, misschien heeft hij toch wat meer rust nodig. En je zou kunnen proberen of hij rustiger is thuis als je hem uitdagingen aanbied. Van verveling door gebrek aan uitdaging kunnen ze ook heel plukkerig en klierig zijn…vooralsnog lees ik nog geen heull rare dingen…

Even een update



Cell ik herken heel veel van jou dochter. Hij is niet altijd druk kan ook rustig loco doen of tv kijken.



Hij heeft Cito gemaakt in mei die ze normaal halverwege groep 1 doen. Hij scoort op alles een II. Enige wat matig blijft is zijn luisteren en concentratie. Ook zijn motoriek is niet heel vlotjes.

Nou is dat wel herkenbaar laat lopen, laat fietsen, beetje houterig rennen in het begin.

Lynn rent al nu al soepeler dan Ivan deed op die leeftijd.

Na de zomer gaat hij gewoon naar groep 1 al hoop ik dat hij qua taal en rekenen wel uitdaging krijgt.

Hij scoort een ll, wat bedoel je daarmee? Hier is de citoscore van A tm E, ik dacht dat dat landelijk was.

Heb jij mijn pb destijds gelezen Karin? Ik zie namelijk echt behoorlijk wat bekende dingen voorbij komen :hug: :-*

@D. wrote:

Hij scoort een ll, wat bedoel je daarmee? Hier is de citoscore van A tm E, ik dacht dat dat landelijk was.




Nee nieuwe scores lopen van 1 tm 5 (romeinse cijfers dan).

1 is de A en 2 dus een B en goeie score.



Op zich vind ik het echt niet raar dat een kleuter van januari en dus pas een paar maandjes op school zit nog niet zo lang kan/wil zitten/ werken/ concentreren.



Het zijn kindjes van 4 en ik ken er echt genoeg hier op school die ook lekker vliegen en doen en nog niet zo lang stil zitten om te werken.

Die liever spelen binnen dan wel buiten.



Hij gaat na de zomer nog een jaartje naar groep 1 of gaat hij naar 2?

@mamaMarije wrote:

@D. wrote:
Hij scoort een ll, wat bedoel je daarmee? Hier is de citoscore van A tm E, ik dacht dat dat landelijk was.




Nee nieuwe scores lopen van 1 tm 5 (romeinse cijfers dan).

1 is de A en 2 dus een B en goeie score.



Op zich vind ik het echt niet raar dat een kleuter van januari en dus pas een paar maandjes op school zit nog niet zo lang kan/wil zitten/ werken/ concentreren.



Het zijn kindjes van 4 en ik ken er echt genoeg hier op school die ook lekker vliegen en doen en nog niet zo lang stil zitten om te werken.

Die liever spelen binnen dan wel buiten.



Hij gaat na de zomer nog een jaartje naar groep 1 of gaat hij naar 2?




Gaat na de zomer naar groep 1 :mrgreen:

Score II zit tussen A en B in dus gewoon een goede score.



Kim had je pb gehad hoor :-* ik wil komend schooljaar nog wel aanzien. Ook hem de tijd geven om te wennen aan school.

Alleen speelt hij hartstikke lief gezellig geen kind aan hem, zodra Lynn er bij komt is het druk doen gek doen.

oh maar mijn kleuter kan alleen ook ontzettend leuk spelen… maar een broer(tje) erbij wordt het andere koek.

Maar dat geldt ook voor die grote 2 hoor… dan zit je lekker in je spul, komt er eentje zich er tegenaan bemoeien. Heb ik als volwassene ook niet altijd behoefte aan eigenlijk.



Dus ik snap die kleuters/kinderen wel eigenlijk :mrgreen: .



Een broertje/zusje vind ik sowieso niet te vergelijken met een zelfgekozen speelvriendje qua interactie/ samenspel… en zelfs dan moet je er nog niet heel veel van verwachten.

Hier heel wat kibbelende kleuters over de vloer inmiddels gehad hoor… want zo’n kindje komt hier spelen, ziet voor hem/haar nieuw speelgoed en voor eigen kleuter is het gesneden koek… en bij anderen hoor ik zulke verhalen ook wel.

Ook bij een uitgekozen speelvriendje moet je soms toch even helpen/ begeleiden om het leuk te laten verlopen, want je zal maar een kleuter zijn en iets in je hoofd hebben en het loopt allemaal net even wat anders :wink: .



Je onderbuik gevoel in de gaten houden, maar op zich lees ik nog geen hele rare/ opvallende dingen.