Compressie: hoe hard knijpen?

Hallo allemaal.

Mijn vraag gaat nu over borstcompressie tijdens t voeden.

Tijdens mijn kraamtijd heeft de kraamhulp steeds bij mij borstcompressie toegepast om mijn dochter te leren door te drinken.

Ze pakte dan mijn borst vast en kneep/duwde/vreef behoorlijk hard.

Het was ook erg onaangenaam en pijnlijk. Zelf kreeg ze er ook pijnlijke vingers van.

Ik vroeg haar wel of t niet t hard was en of ze dan niet de melkklieren juist kapot maakte. Ze gaf aan dat dat niet zo was.

Als ze niet zou vrijven, maar alleen zou knijpen op 1 plek, dat t dan niet goed was.



Als ik nu zelf compressie doe; zie ik dat ik helmaal niet zo hard hoef te vrijven/duwen om de melk al harder te laten stromen.



Kan t zijn dat er door de hard compressie te doen dat er iets beschadigd is geraakt?

Geen idee, maar heb daar eigenlijk nog nooit over gehoord, borstcompressie tijdens het voeden??



Wie weet dat iemand anders je kan helpen… Sterkte ermee, lijkt mij niet echt prettig hoor!

oh men dat klinkt als een slechte kraamhulp zeg :shifty:

Waarom zou je dochter moeten leren ‘doordrinken’?

Compressie kun je doen bij een dreigende borstontsteking bijvoorbeeld, of als je productie nog op gang moet komen (maar ook dan hoort dat volgens mij, althans hoe ik het effectief deed echt geen pijn te doen hoor).

Als ik het nog eens zo lees zou het niet leren door drinken zijn, maar had je kraamhulp beter moeten kijken naar de juiste manier van aanleggen en drinken?

nog nooit van gehoord!



Idd wel als je harde plekken voelt in je borst, dan kan je die wegmasseren. Maar dat kan ook door je kindje met de kin naar die harde plek aan te leggen. Tijdens en douche kan je je borsten ook masseren.



Maar tijdens een voeding om je kindje te laten doordrinken…? Nee nog nooit van gehoord! Je kindje laten drinken kan ook door te wrijven over de voetjes of de binnenkant van de handjes.



Ik denk overigens niet dat je zo snel iets beschadigd hoor! Maar kan me voorstellen dat het niet prettig is…

http://www.borstvoeding.com/problemen/mproductie/borstcompressie.html



Lees dit eens zou ik zeggen, daar staat precies hoe het moet en daar staat ook dat het geen pijn moet doen. Logisch ook wel, dat lijkt me ook noet echt bevorderend voor de melkstroom…



Ik doe het wel eens tijdens het kolven en dan zie je natuurlijk echt het resultaat. Met relatief zachte druk zie ik al veel verschil, dus enorm knijpen lijkt me helemaal niet nodig.

Op zich denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken over beschadigingen als ze inderdaad alleen van boven naar beneden gewreven heeft. Knijpen op 1 plek kan inderdaad kliertjes beschadigen.

Tenzij je natuurlijk specifiek ergens last van hebt? Borstonsteking op bepaalde plek oid?

Minder opbrengst uit 1 borst bijvoorbeeld hoeft niet te duiden op beschadigingen, dat hebben veel vrouwen.

Ik vind het inderdaad een heeeele rare reden om borstcompressie toe te passen :shifty: :shifty:

Ik deed het ook bij Eva maar dat kwam omdat ik veel verstopte klieren had en dus ter voorkoming van borstontstekingen alles moest weg wrijven en masseren.

Oh my, ik zou hiervan wel melding maken bij het kraamzorgbureau. Zo iemand is er oa om je te ondersteunen bij de bv, niet om onjuiste informatie te verstrekken.



Ik heb borstcompressie toegepast toen mijn premature zoon aan de borst ging leren drinken. Dat hoort absoluut geen pijn te doen idd.

Ik heb ook een tijdje (op eigen initiatief) borstcompressie toegepast tijdens het voeden. Niet omdat hij niet wou doordrinken, maar omdat hij erg snel genoeg had van een kant. Zo kwam hij niet echt aan de vettere melk toe en dat was te zien aan z’n gewichtstoename. Door de compressie bleef hij dus langer drinken aan een kant en is z’n gewicht weer sneller omhoog gegaan. Na een tijdje pikte hij het gewoon zelf op en ben ik er weer mee gestopt. Met kolven deed ik het idd ook. Dat werkte best goed. Zeker met de handkolf die ik in het begin had. Nu kolf ik dubbel elektrisch en is het niet echt meer nodig.

Mij is geleerd zacht te knijpen. Mag niet pijn doen. Dit om de borst goed leeggedronken te krijgen. (Mijne hapt zuinig)