Communie cadeautje

Mijn zoon zijn liefste vriendinnetje doet a.s. zondag haar 1e communie en wij zijn uitgenodigd.

Nu komen wij uit het on katholieke Drenthe en heb hier totaal geen verstand van. We zouden vriendinnetje graag een geschenkje geven maar wat?!

Wij hebben afgelopen weken meerdere communies gehad en die kinderen die de communie deden wilden graag geld hebben om een groter cadeau van te kopen.



Als je geen geld wilt geven, is een cadeau zoals bij een verjaardag een prima alternatief. Ik geef meestal wel een groter cadeau dan ik op een verjaardag zou doen.

In ons geval ging het over petekindje, dus is weer net ff anders maar wij hebben kettingje met hangertje hoop/geloof/liefde gegeven en een sieradendoosje.



Tegenwoordig schijnt het normaal te zijn om gewone kado’s te geven bij een doop/communie/vormsel.

Ik persoonlijk ben het daar wat minder mee eens en ook niet zo gewend. Bij ons werd communie in beginsel alleen met grootouders, peetouders, ouders, broers en zussen gevierd in de kerk, dan gaven zij eventueel een kado en die kado’s waren dan meestal ook nog religieus van aard. Dus dingen als een mariabeeld, rozenkrans, sieraden zoals een kruisje, hoop/geloof/liefde etc.

En dan werd er nog een soort van koffie tafel gedaan met overige familie en/of goede vrienden maar die gaven dan geen kado’s, hooguit iets lekkers van chocola ofzo (koetjesreep kan ik me nog herinneren).