Communicatie met Thomas

Eigenlijk is het jammer dat ze op het CB het beginnen met praten/woordjes zeggen belangrijker vinden dan communiceren.

Het is namelijk zo dat Thomas nog nauwlijks een verstaandbaar woordje zegt maar WEL heel goed kan duidelijk maken wat hij voelt of wat hij wil…

Een paar voorbeelden;



Als je wil eten, dan doe je een vlakkehand bij je mond, doet alsof je een hapje neemt en zegt “hammmm!”.



Om duidelijk te maken dat je dorst hebt zeg je met nadruk een gelukzalig “aaaah!”.

Ook een manier is natuurlijk “tsst!” zeggen. Of je trekt gewoon brutaal het hemd van je moederslijf en stopt je hoofd zo’n beetje tussen haar borsten, dan is de boodschap wel duidelijk!



Als je iets wil hebben dan klop je eerst met je vuist op je borst en daarna wijs je naar het gene dat je wil hebben!



Als je iets niet wil, als mensen te dichtbij komen of je aanraken terwijl je dat niet wil (van die knijp-wang-tantes/oma’s) dan maak je met je arm een sla gebaar en zegt nadrukkelijk “AAA(GH!)” of “Eknie!” (mag niet? :think: ).



Zou je eigelijk graag willen dat de Teletubbies beginnen, dan ga je voor de tv staan en zegt; “Neeej” en gaat zwaaien!



Als je moe bent en je wil naar bed, dan kun je 4 dingen doen;

  • je gaat bij de deur naar boven staan
  • je zegt het magische woord “tsst!”
  • je gaat bij de deur staan en zegt “tsst!”
  • je pakt een kussen van de bank en gaat er op liggen :angel:



    Als je blij bent dan ga je in je handjes klappen, heel hard lachen.

    Als je boos bent dan ga je heel boos kijken.

    Als je verdrietig bent ga je natuurlijk huilen of sip kijken.



    En als je wil dat mama niet langer op de pc zit… dan wordt je gewoon helemaal klaar wakker… :shock:



    Mensen; wordt vervolgd!

haha, ik zie hem helemaal voor me staan!!! Hij is dus geweldig in zijn communicatie!!!

Hoi marite,



Er is een boekje op de markt over communiceren met je baby voordat hij kan praten. Voor alle belangrijke dingen hebben ze gebaren bedacht (slapen, drinken, warm, koud, etc). Als je die iedere keer gebruikt bij je kleintje, gaan ze dit herkennen en kunnen op die manier dus al ‘praten’ voordat ze kunnen praten.

Ik weet niet hoe het boekje heet, maar zodra ik het herinner, post ik het wel. Dat lijkt me namelijk een enorm leuk boekje voor jou.