Combinatietest

hey meiden…



Ons is aangerade een combinatie test te gaan doen, om te kijken of we ook kans krijgen op en kindje met het syndroom van down…



Opzich niet erg, maar nu zie ik ineens een aanvraagformulier liggen voor een prenatalie screening 12e week…



Oke ik word een beetje bang… wat voor test word dat!! ik wil geen naald in mijn buik! echt niet…



maar goed wie heeft er ervaring met een combinatie test?

Bij een combi test wordt er bloedgeprikt bij jou en kijken ze naar het nekplooitje van de baby Daarvan wordt een kans berekening gemaakt hoe groot de kans is op een kindje met down syndroom.



Als die hoog uitvalt kun je kiezen voor vlokkentest/vruchtwater punctie

Dus je hoeft na die combie test niet perse voor die twee dingen te kiezen… of moet je gewoon eentje nemen?

hoeft niet nee als je een hele hoge kans heb mag je daarvoor kiezen.



Vlokkentest of punctie



Vlokkentest kan in een vroeg stadium , voordeel daarvan is dat je niet hoeft ‘te bevallen’ als de uitslag niet goed is.

Als het nekplooitje erg dik is, raden ze meestal wel een vlokkentest aan omdat er ook iets kan zijn dan down (ergere chromosoom afwijking)

Nu hou ik dus echt niet van naalden, ben er als de doods voor… bloedprikken gaat nog wel, maar ik denk niet dat ik een naalt in mijn buik aan kan, zal dan helemaal flippen…



Wij verwelkomen zelf als het de syndroom van down heeft.

zelf heb ik NF en ook een kleine kans op een kindje met syndroom van down, maar ja mijn moeder bracht 5 gezonde kinderen op de wereld

Tja… dan kan je ook niet de combinatie test doen.



Wij hebben vlokkentest gehad omdat onze 1e zoon trisomie 18 had, dan dus een verhoogde kans op herhaling of een kindje met down.

@Yukiko wrote:

Nu hou ik dus echt niet van naalden, ben er als de doods voor… bloedprikken gaat nog wel, maar ik denk niet dat ik een naalt in mijn buik aan kan, zal dan helemaal flippen…



Wij verwelkomen zelf als het de syndroom van down heeft.

zelf heb ik NF en ook een kleine kans op een kindje met syndroom van down, maar ja mijn moeder bracht 5 gezonde kinderen op de wereld




wat is NF eigenlijk? :oops: :oops:

Als je zeker weet dat ook een kindje met down bij jullie welkom is zou ik de test niet doen. Het is een kans berekening en zegt eigenlijk niks. Wij hadden een kans van 1 op 140 dat is erg hoog voor onze leetijd (29 en 31jaar) en achtergrond (geen down in beide families), wij konden een punctie laten doen maar hebben daar niet voor gekozen. Toch heeft deze uitslag een groot deel van mijn zwangerschap negatief beinvloed, ik kon minder genieten. uiteindelijk was onze dochter gezond en zijn alle zorgen voor niks geweest.

Veel succes met je keuze.



gr Leonie