Combinatie's

Hier even een vraag, ben benieuwd wat jullie vinden.

Daniël gaat na de vakantie naar groep 2. Nu kreeg hij gisteren een brief mee, over hoe het er volgend schooljaar uit gaat zien.

Op maandag, dinsdag en donderdag heeft hij met zijn groep 2 juf A

Op woensdag is groep 2 opgesplitst, 1 deel gaat samen met groep 1, Daniël gaat met de andere helft samen met groep 3, ze hebben dan juf B.

Op vrijdag dezelfde constructie als op woensdag, maar dan met juf C.



Er zitten maximaal 22 kinderen in de groep.

Mijn bezwaar is nu dat hij met zijn 5 jaar, 3 juffen heeft en 2 groepen, ik vind dat wat veel.

Ik ben ook erg benieuwd hoe ze de combi 2 en 3 voor zich zien, en welk lokaal er gebruikt gaat worden.

Denk ik nu te moeilijk?

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft?

Wat vinden jullie?

Op zich zou ik geen probleem hebben met de constructie 2/3, maar 3 juffen zou ik dan weer niks vinden.

Idd, ik vind het teveel gerommel geloof ik. Combi 2-3, met een vaste juf en klas is geen probleem,meer het gewissel. We wachten dinsdag maar af, dan is er een ouderavond over dit onderwerp.

Hier inmiddels veel ervaring met wisselen, combi’s meer dan 2 juffen enz… en ik heb gemerkt dat het allemaal wel kan, mits er continuïteit is in het systeem… Dus zolang deze constructie zich trouw elke week herhaalt, dan hoeft het echt geen punt te zijn. Maar kom je met uitval te zitten, of ziekte en invallers… dan word het chaos.



Hier heeft Niek in groep 3 2 juffen gehad en in groep 4 dus 3… maar wel continue in dezelfde constructie… dat pakken kinderen goed op… net zoiets als elke dinsdag gymen, elke maandag en woensdag zwemmen en elke vrijdag patatjes of pannenkoeken eten…



Ik zou wel willen dat ze er de sterkste juffen opzetten, dat ze periodieke reviewing doen of het werkt en niet ten koste gaat van de groepsdynamiek enz… maar opzich zou het wel moeten kunnen. Zeker in groep 2 nog. Denk dat ouders met een kind in groep 3, die er dan 2 dagen een groep 2 bij krijgen, meer te klagen hebben eigenlijk :shifty: Groep 3 is echt leren, met letters en cijfers bezig zijn. Het basisjaar wat het fundament legt voor de overige jaren qua lezen, spelling, rekenen enz… En dan komt er 2x per week een klasje bij met nog behoorlijk spelende kinderen…



Maar zoals gezegd, hier al heel wat voorbij zien komen en nochtans loopt het vaak wel los. Je moet er geen zwakke leerkracht op hebben staan, zo 1 die er naar uit gaat kijken dat het jaar om is en het eigenlijk alleen maar “gedoe” vind. Ze moeten wel echt gevoel hebben zo positief mogelijk in de constructie te staan…



Waarom zijn deze keuzes gemaakt? Kwestie van geen vacature kunnen vervullen? en hoe groot is die groep 3 dan als daar zo maar 11 kinderen bij kunnen? Want hier was Anieks groep 22 kinderen en met 11 erbij zit je op 33… dat zou wel erg groot zijn.



Kan me jouw zorgen wel voorstellen en zou zeker antwoorden willen en geruststelling, in de zin dat ze een goed plan moeten hebben. Gebaseert op ervaringen van desnoods andere scholen… andere jaren? Maar vooralsnog zou ik er niet heel negatief in staan.

Het is wel de bedoeling dat het het hele schooljaar zo blijft, dus dat zou dan gunstig zijn. De wo en vr juffen ken ik niet, dus geen idee.

Groep 3 bestaat uit 12 leerlingen, en dat is denk ik ook het knelpunt.

Daniëls klas bestaat uit 20, dus een mooi aantal, maar die klas wordt opgesplitst om groep 1 en 3 aan te vullen. Is dus een kwestie van formatie/ geld.

De ouders van groep 3 zijn idd ook niet erg blij, precies om de redenen die jij noemt Cell, en dat kan ik me ook voorstellen.



Kinderen zijn idd flexibel, maar Daniël heeft zoveel gehad aan de duidelijkheid en structuur op school, dat hij erg gegroeid is die 1,5 jaar. Hopelijk blijft dat zo…

12 kinderen maar in groep 3? Dat is idd niet veel nee. Op zich zou een groep 2 daar wel bij moeten kunnen. Ze pikken dan al het 1 en ander op. Eind van de week is in groep 3 ook veelal afwerken van de instructies die begin van de week gegeven zijn. Dus ook qua dagen zou het wel moeten kunnen. T is wat anders als ze begin van de week dit zouden doen. Dan geef je instructielessen en dan lijkt het me niet erg handig.



T is toch eigenlijk wat dat ze zo moeten bezuinigen en korten en met leerlingen moeten hannessen dat er dit soort constructies uitrollen.



Maar nogmaals… denk dat het wel goed komt hoor. :-*

Het is idd een klein klasje, we zullen wel zien. Ik vind 3 leerkrachten nog steeds veel,maar goed, het is wel voor het hele jaar, dus dat zal wel wennen. Nu nog 1 week naar school en dan eerst maar eens vakantie!